התיק של לאומי נסגר, אבל מה עם הסטיגמה? פורבס ארה"ב:"החוב הוסדר, הכתם ירדוף את הבנק"

ההודעה כי בנק לאומי יישב את האשמות מול רשות המס האמריקאית תמורת סכום של 400 מיליון דולר פורסמה כבר בשבוע שעבר. עם זאת, בזמן שהחדשות מתחילות לשקוע, עולות תהיות והאשמות בין בכירי הבנק הנוכחיים וקודמיהם בדבר מי ידע מה ומתי. בעלי המניות של לאומי רגועים מכך שבעבר גם אל עבר חברות ענק כמו UBS ו'קרדיט סוויס' הופנו אצבעות מאשימות בנושא אך בכל זאת, הסכמתו של הבנק להודות בכך שעזר לאמריקאים לחמוק מתשלומי מיסים מעוררת חשש לגבי מחויבותו.

דיווחים מצביעים על מתיחות ביחסים שבין מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, גליה מאור והמנכ"לית הנוכחית, רקפת רוסק-עמינח. המנכ"לית לשעבר מכחישה את ידיעתה בדבר העלמת המס בארה"ב. יתר על כן, מאור והיו"ר לשעבר, איתן רף מאמינים כי הבנק לא היה צריך להודות בסיוע להעלמת המס.

רקפת רוסק-עמינח | צילום: יח"צ

עורך הדין של רף כתב לבנק על תביעה נגזרת מהמקרה שהובאה בשמו של בנק לאומי נגד נושאי המשרה לשעבר כי "נושאי המשרה פעלו בתום לב מוחלט ומילאו את תפקידם בשם קבוצת לאומי, והם מכחישים ומערערים על כל טענה לפיה הם ידעו, או היו צריכים לדעת, כי התאגידים עזרו לכאורה וביודעין למשלמי המס האמריקאי לחמוק מתשלום המיסים, או שהם התרשלו בעניין זה".

הצורה שבה האחריות על המעשים של לאומי תתפרש עדיין לא ברורה. בכדי לפתור את פער המס בארה"ב, בנק לאומי הודה כי סייע למעל 1,500 בעלי חשבון בארה"ב לחמוק מתשלום מיסים. לבנק לאומי משרדים בניו יורק, פלורידה, אילינוי וקליפורניה. זו הפעם הראשונה שבנק ישראלי הודה בפעילות פלילית מסוג זה.

בנק לאומי ישלם 270 מיליון דולר בקנסות למס הכנסה ו-130 מיליון דולר נוספים למחלקה לשירותים פיננסיים בניו יורק. משרד המשפטים האמריקאי הגיש תלונת קנוניה נגד הבנק, אך הסכים לדחות את התביעה בשנתיים. בנק לאומי הודה כי הוא עזר ללקוחותיו להעביר את הכסף למקלטי מס ובנוסף סייע ללקוחות ליצור החזרי מס כוזבים במשך תקופה של עשר שנים.

בנק לאומי הודה כי הוא סייע ללקוחות להסתיר נכסים תחת שמות בדויים וחשבונות ממוספרים, השתמש בהלוואות על מנת לקבל גישה לכסף שאינו מוצהר ובנוסף העביר נכסים בלתי מוצהרים. כעת הבנק חייב למסור את שמותיהם של יותר מ-1,500 בעלי חשבונות אמריקאים כמו גם לסייע לארה"ב בחקירות נוספות.

בדומה למקרה של UBS התובעים האשימו (והבנק הודה) כי יחידות שונות מבנק לאומי העניקו לאמריקאים עשירים שירות בארה"ב על ידי קיום פגישות במלונות ומקומות אחרים בניו יורק, לוס אנג'לס ומיאמי בכדי לדסקס על חשבונות שעליהם לא יכלו לדבר בסניפי הבנק. הבנק נתן ללקוחות אלו הלוואות בק-טו-בק המובטחות על ידי חשבונות בישראל, בשוויץ ובלוקסנבורג. הלקוחות שילמו לרוב עמלה של אחוז להלוואת מסוג זה – בנק לאומי נתן 205 הלוואות כאלו בין השנים 2002-2010.

סניף בנק לאומי | צילום: ויקיפדיה

על אף שלא ידוע מי בדיוק ידע מה בהנהלה הבכירה, הצהרת העובדות היא די מפורטת. מ-2000 עד 2011 בנק לאומי עזר ללקוחותיו האמריקאים להעלים את נכסיהם במגוון צורות אלו:

1. שליחת בנקאים פרטיים מישראל וממקומות אחרים בעולם לארה"ב בכדי להיפגש בחשאיות עם הלקוחות האמריקאים במלונות, פארקים ובתי קפה לצורך דיון בפעילות החשבונות שברשותם אשר מחוץ לגבולות המדינה.

2. סיוע ללקוחות האמריקאים בשימוש בגופים תאגידיים שנוצרו בבליז ובאזורי שיפוט אחרים בעולם, על מנת להסתיר את החשבונות הלא מוצהרים שלהם, על ידי הסתרת זהותו האמריקאית של בעל החשבון.

3. שימוש בחברה לנאמנות של בנק לאומי לישראל בע"מ כמחזיק חשבון מועמד עבור הלקוחות האמריקאים להם חשבונות בישראל, על מנת להסתיר את זהותו האמריקאית של בעל הזכויות האמיתי בחשבון.

4. שמירה על החשבונות האמריקאים הלא מוצהרים תחת שמות בדויים או חשבונות ממסופרים בכדי להסתיר את זהותו האמריקאית של בעל הזכויות האמיתי של החשבון.

5. מתן שירות שמירת דואר ללקוחות כך שההתכתבויות ופרטי החשבון  לא יגיעו באופן ישיר ללקוח האמריקאי וכך יוכלו להקשות על הרשוית בגילוי הקשר שבין הלקוח והחשבון הסודי שלו.

6. מתן הלוואות ללקוחות האמריקאים מבנק לאומי ארה"ב ע"י שיעבוד הכנסים הלא מוצהרים של אותם לקוחות, כך שלקוחות אלו יוכלו למנף את נכסיהם הלא מוצהרים ולהשתמש בהון בתוך ארה"ב, בזמן שהם שומרים על חשבונות החוץ שלהם מוסתרים מהרשויות.

7. לאחר שהחקירה על העלמת המיסים ב-UBS ו'קרדיט סוויס' הפכה לציבורית, פתח בנק לאומי חשבונות לאותם מתחמקי מס שעזבו את UBS ו'קרדיט סוויס' בעקבות החקירה ועזר להם להמשיך ולהתחבא ממשלת ארה"ב.

כחלק מההסכם של הבנק עם משרד המשפטים, עליו לשתף פעולה עם הרשויות האמריקאיות. עם זאת, סאגת ההאשמות בתוך הבנק והאצבעות המאשימות עוד נמשכת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן