התעשיינים: קיצור שבוע העבודה יעלה 14 מיליארד שקל בשנה

החלת שבוע עבודה מקוצר, של חצי יום עבודה בשישי ושני ימי חופש בשבת ובראשון, תעלה למגזר העסקי כ-14 מיליארד שקל בשנה, שמהווים 2% מהתמ"ג – כך מעריכים היום בהתאחדות התעשיינים. נזק זה כולל את הפגיעה בתעשייה הישראלית, בהיקף של 5.5 מיליארד שקל.

על פי התעשיינים, ההכנסות שיבואו למשק מהגברת הצריכה בענפי הבילוי והפנאי יקזזו את הפגיעה במשק ב-5 מיליארד שקל בלבד, שאחריהם ההפסד יהיה 14 מיליארד שקל. לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

התעשיינים מעריכים כי ההפסד ינבע בין השאר מעבודה מקוצרת בימי שישי. לטענתם, יום שישי יהפוך לקצר במיוחד ויאופיין בירידה ניכרת בפריון העבודה. החלת שבוע עבודה מקוצר תוביל גם להארכת יום העבודה ל-9 שעות, מה שיאופיין בתפוקה שולית בסוף היום. הירידה בתפוקה צפויה להביא לפגיעה חמורה בפריון, בעיקר בתעשייה, בקרב עובדי ייצור בשטח, מפעילי מכונות וכדומה.

בדומה, ייאלץ גם יתר המגזר העסקי להתמודד עם תוספת עלויות כבדה, הנאמדת בכ-13.7 מיליארד שקל, בשל תוספות שכר לעובדים שיועסקו ביום ראשון, לצד הפסד תפוקה בגין ירידת הפריון ביום שישי המקוצר וירידה בפריון בסוף יום העבודה המוארך.

"במרבית מדינות העולם נהוג שבוע עבודה בן 5 ימים מלאים לפחות. יתרה מכך, לנוכח מגבלות העבודה ביום שישי כיום עבודה מלא, עולה החשש כי הצעה זו תביא, לפחות בחלק מהמגזרים, לגלישה לארבעה ימי עבודה", נכתב בהודעת החברה.

מבדיקת מחלקת המחקר בהתאחדות עולה כי החלת שבוע עבודה מקוצר תחייב את המגזר העסקי ככלל ואת התעשייה בפרט לבצע התאמות תפעוליות לא מבוטלות, לצד התאמת חוקי העבודה לשינוי. בין השאר, תנאי הכרחי ליישום ההצעה הינו מתן היתר למפעלים העובדים ב-2 או 3 משמרות, לעבוד בימי ראשון. אם מפעלים אלו לא יעבדו בימי ראשון, הם ייאלצו להקטין את מכסת השעות השבועית באופן דרמטי. דבר אשר יוביל לטענת התעשיינים לפגיעה בלתי הפיכה בתפוקתם השבועית ולפגיעה אנושה בכושר התחרות של התעשייה הישראלית.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, אמר כי "ההצעה להחיל על המשק שבוע עבודה מקוצר תוביל לנזק כלכלי עצום למשק, בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים, אשר יגמד כל תרומה חיובית אפשרית שתיווצר בעקבות עלייה בפעילות העסקית בימי החופש".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן