התפקיד הכי תובעני בכנסת: "מי שלא מבין שהוא בטירונות – ייכשל"

הסיפורים האלה מתגלגלים במסדרונות הכנסת זמן רב: העוזרת שנאלצה לנגב את העלים בעציץ בלשכתו של חבר הכנסת בקרם גוף, כדי שיבריקו; העוזר שהתבקש לנסוע על חשבונו לביתו של ח"כ אחר כדי להביא לו בדחיפות עניבה; או העוזרת של ח"כ ממפלגת הגמלאים, שכחלק מדרישות התפקיד שלה הייתה אמורה להסתובב עם תיונים בתיקה. 

"יש ח"כים שכלפי חוץ נראים הכי אדיבים ונחמדים, אבל בדלתות סגורות הם משפילים את העוזרים שלהם, צועקים ומקללים", מספרת עוזרת פרלמנטרית שמעדיפה, כמובן, להישאר בעילום שם. "מה כל כך זוהר בתפקיד הזה?", שואל אותי אחד מבעלי התפקידים במפלגה גדולה. "אני מקבל מאות קורות חיים מאנשים מאוד מוכשרים, בעלי רזומה לא מבוטל ותארים מתקדמים, שמוכנים לעבוד 24 שעות ביממה ולהרוויח 8,000 שקל".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

עוזר פרלמנטרי אינו נחשב עובד של הכנסת, למרות שזו קובעת את שכרו ומשלמת אותו. חוזה העבודה של העוזר נחתם ישירות מול הח"כ, והוא זה שמגדיר את דרישות התפקיד לפי הצרכים והשיקולים שלו. כל ח"כ רשאי להחזיק שני עוזרים. אחד מוגדר עוזר בכיר, ועליו להיות בעל תואר אקדמאי או בעל ותק של ארבע שנים בתפקיד. לעתים, ח"כים בוחרים להעסיק את העוזר השני על תקן נהג אישי.

דרישות התפקיד, ככלל, מתפרשות על פני ארבעה תחומים מרכזיים: תקשורת ודוברות, חקיקה והתנהלות פרלמנטרית, פוליטיקה פנים-ארגונית והתנהלות אישית. בפועל, העוזרים משמשים כיד ימינם ואנשי סודם של הח"כים.

מדובר במערכת יחסים מורכבת ומאוד אינטנסיבית שנמשכת על פני שעות ארוכות. כל יום, כל היום, כל השנה. "הייתי הקול הראשון והאחרון שהם שמעו", מספר אסף אזולאי, שהיה העוזר הפרלמנטרי של יוחנן פלסנר ויועץ התקשורת של פואד בן אליעזר, והיום סמנכ"ל לקוחות ב-bbdo im. "בתפקיד הזה אתה האבא, החבר הכי טוב והפסיכולוג, ואם אין חיבור טוב זה פשוט לא יכול להמשיך. רמת הציפיות ממך גבוהה וגם אם זה אומר לדאוג לבריאות של הבוס שלך או להכין לו קפה, אתה עוזר לכל דבר. אם אתה לא מבין שאתה מגיע לתפקיד קשה, לטירונות, אתה פשוט לא תצליח". 

"מדובר בוויתור עצמי מוחלט", מוסיפה שרונה מזליאן-לוי, לשעבר העוזרת הפרלמנטרית ויועצת התקשורת של שר האוצר יובל שטייניץ, והיום דוברת הרשות לניירות ערך. "למעשה חייתי על אדרנלין, זמינה כל הזמן, גם בשבתות ובחגים, חיה, נושמת וחולמת את התפקיד. תמיד צחקנו כשאמרנו שיום החופש היחיד שלנו הוא יום כיפור, אבל זו הייתה המציאות. מצד שני, זה תפקיד מעורר השראה. הוא חושף אותך לעולמות תוכן חדשים ומרתקים, ושם אותך בצמתי הכרעה משמעותיים ביותר". רק כשנולד בנה הבכור החליטה מזליאן-לוי לפרוש מהתפקיד, לא בלי צער. "היה לי קשה לעזוב, אבל מצד שני רציתי לגדל את הילד בלי רגשות אשם".

שטייניץ. העוזרת: "מדובר בוויתור עצמי מוחלט"

"דברים ברומו של עולם"

יום העבודה של העוזר מתחיל בשש בבוקר עם סקירת כל העיתונים, במטרה לזהות מה עומד על סדר היום הציבורי ואיך יוכל הח"כ להשתלב באייטמים תקשורתיים. "יחד איתך קמים בבוקר עוד 119 דוברים ויועצי תקשורת שכולם רוצים את אותו דבר", אומר אזולאי. "רק מי שבאמת חרוץ ומבין איך דברים עובדים יוכל לקדם את הבוס שלו".

בהמשך סדר היום הופך דינמי, ועשוי להשתנות ברגע בהתאם להתרחשויות: העוזרים מפרסמים הודעות לעיתונות, שומרים על קשר עם חברי המרכז, מסייעים לח"כ בשאילתות והצעות חוק, שומרים על קשר עם הציבור ואחראים על היומן ולוח הזמנים. מה שבטוח, אין יום אחד שדומה לשני. "החיים האלו מאוד קופצניים", אומר רוני צוברי, עוזרו הפרלמנטרי של זאב אלקין ויו"ר ועד העוזרים הפרלמנטרים. "אני עובד שעות ארוכות מחוץ לבית. אבל העבודה מעניינת, לא משעממת. אתה מתעסק בדברים ברומו של עולם". 

לעתים ההרגשה שאתה נמצא במרכז העשייה, בעמדת כוח והשפעה מהחשובות במשק, עלולה לבלבל. "יש עוזרים שהשתן עלה להם לראש", היה מי שאמר. לכן, השמירה על ההיררכיה חיונית למי שרוצה להתמיד בתפקיד. כשחיפשנו מרואיינים לכתבה, הרבה עוזרים סירבו בנימוס והעדיפו לדבר שלא לציטוט. "אנחנו לא חושבים שזה הזמן", אמרו לנו. מנסים להנמיך פרופיל עד כמה שניתן, כדי שהבוסים לא יחשדו שיש להם שאיפות גדולות שמגיעות על חשבונם.

"קל להרגיש איש חשוב בתפקיד הזה", מודה צוברי. "כולם עושים לך כבוד, רודפים אחריך ורוצים בקרבתך. אבל אני מזכיר לעצמי שאנשים לא רודפים אחרי רוני צוברי אלא אחרי העוזר של יו"ר הקואליציה. וברגע שיהיה מישהו אחר בתפקיד ירדפו אחריו. העובדה הזו עוזרת לי לשמור על צניעות". 

"יש עוזרים שמגיעים לתפקיד כדי לצבור כוח ולקדם את הקריירה הפוליטית שלהם, ויש מי שמגיע כדי להשפיע על התהליכים מבפנים", אומר אזולאי. "אלו שיזכרו שיש בוס אחד והוא ח"כ, אלו שיהיו לויאליים וידאגו לאינטרסים של הבוס יצליחו בתפקיד".

במקרים רבים, הצלחה בתפקיד פירושה דרך סלולה לתפקידים נחשקים יותר. חלק מהעוזרים בעלי השאיפות הפוליטיות מוצאים את דרכם לכנסת, הפעם כחברים מן המניין. כמו למשל שר התיירות היוצא סטס מיסז'ניקוב, שהיה העוזר הפרלמנטרי של ח"כ יורי שטרן; משה כחלון, שהחל את דרכו הפוליטית עם עוזי לנדאו, ואפילו אהוד אולמרט שהיה עוזר פרלמנטרי של סיעת "המרכז החופשי". בכנסת הנוכחית הושבעה תמר זנדברג כח"כית מטעם מרצ, שם החלה את עבודתה כעוזרת הפרלמנטרית של רן כהן. 

גם מיכל בירן התחילה כעוזרת של שלי יחימוביץ' והפכה לח"כית מטעם סיעת העבודה. "בהתחלה לא חשבתי על פוליטיקה, בטח לא על להיות חברת כנסת", היא אומרת. "הגעתי לשלי אחרי שעבדתי בעמותה שהייתה אמורה להגן על זכויות עובדים ובסוף ניצלה אותי. במשך כל השנים עם שלי סירבתי לראות בתפקיד מקצוע, אלא שליחות. ולכן אני לא מבינה איך אדם יכול להיות דובר של ח"כ שהוא לא מסכים לעמדותיו".

יחימוביץ'. העוזרת הפרלמנטרית שלה, מיכל בירן, הפכה לח"כית | צילום: ארטיום דגל

קח את האוטו לשטיפה

בזכות ההבנה כיצד פועלים הדברים מאחורי הקלעים, ובעיקר בזכות היכרות עם נושאי תפקידים בכירים, חלק מהעוזרים לשעבר מוצאים את עצמם במשרות טובות במגזר העסקי. אחדים השתלבו בחברות ממשלתיות והשלטון המקומי, אחרים הפכו ליועצי תקשורת, יועצים אסטרטגיים ולוביסטים. רשימה חלקית בהחלט: אבי בלישניקוב, מנכ"ל משרד מבקר המדינה ויועצו של רון לאודר; מנכ"לית "אמון הציבור" גלית אבישי; מנכ"ל IDB אחזקות חיים גבריאלי; יוסי לבוטון מנכ"ל משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי; שרון פליישר, סמנכ"ל הרגולציה בבזק, ועוד רבים אחרים.

רק שלפני שעולים על המקפצה, צריך להחזיק מעמד בתפקיד התובעני הזה. ולמרות שאין הגבלה על משך הזמן שבו עוזר פרלמנטרי יכול לאחוז במשרתו, רובם עושים זאת בין שנתיים לשלוש.

מירי רגב, אנסטסיה מיכאלי וראלב מאג'דלה החליפו בכנסת האחרונה תשעה עוזרים בתוך שנתיים. הפליאה לעשות רוחמה אברהם, שבפרק הזמן הזה החליפה לא פחות מ-11 עוזרים. "זו משרת אמון", אומר צוברי, שמתחיל את שנתו החמישית עם ח"כ אלקין. "היום אני יכול להגדיר את מערכת היחסים שלי עם הבוס כחברית. אנחנו מסתדרים מצוין ויודעים גם להתווכח מצוין".

לא תמיד שני הצדדים יודעים להפיק את המיטב מהתפקיד. "יש ח"כים שלא סומכים על העוזרים שלהם והופכים אותם למתאמי לו"ז, שבמקרה הטוב לוקחים את האוטו לשטיפה", אומר לנו אחד העוזרים. "אבל מצד שני, ישנם עוזרים שרק חושבים על התפקיד הבא ולא מסגלים לעצמם תחומי אחריות, לא הופכים לאוטוריטה בתחומם וגורמים לכך שהבוסים שלהם תופסים כאותם כברי החלפה". 

לפי תקנון האתיקה של הכנסת, "ח"כ יסתייע בעוזרים הפרלמנטריים שלו לצורך מילוי תפקידו באופן סביר". כן, גם לנו זה נשמע מעורפל. אבל במקרים קיצוניים החוק מתערב לטובת העובדים, כמו במקרה שבו ח"כים ניצלו פרצה בחוק, פיצלו משרות וקלטו לעבודה שלושה עובדים במחיר של שניים. התוצאה הייתה שעבור משרה מלאה קיבלו מספר עוזרים שכר של 3,500 שקל בחודש. והרי עוד לא נולד העוזר הפרלמנטרי שיגיד בשעה עשר בלילה לבוס שלו שהוא עבר את מכסת השעות שהוקצבה לו.

מי שהובילה את ועד העוזרים במאבק נגד התופעה הייתה בירן. "בטח יש הרבה ח"כים שמקללים אותי עכשיו", היא צוחקת. "אבל אני שמחה שהצלחנו במאבק". וכמי שנשארה בתפקיד, בירן יודעת מה חשוב לה במערכת היחסים העתידית עם עוזריה: "איים של שפיות. להקדיש זמן למחשבה איך בונים לשכה, איך מגבשים סדר יום קבוע. והכי חשוב, כל עוזר שלי יקבל ערב חופשי אחד בשבוע. אני לא מתכוונת להציק להם ולא צריכה שמישהו יסחב לי את התיק כל הזמן". 

ואם אחרי כל זה אתם עדיין מעוניינים בתפקיד, הנה כמה עצות. "תהיו פעילים במפלגה", אומרת בירן. "הרבה ח"כים נוטים לבחור בפעילים בולטים. כך גם אני בחרתי את העוזרים שלי. היה ברור לי שאקח פעילים שהולכים איתי דרך ארוכה". זה בדיוק מה שצוברי עשה. הוא התנדב בפריימריז של אלקין ולאחר השבעתו לכנסת נבחר לשמש כעוזרו. "החיבורים החזקים קורים בדרך כזו", הוא אומר. "אבל באתי להתנדב במקום שהיה קרוב לי אידיאולוגית, כי באמת האמנתי באדם ובדרך שלו".

תואר במשפטים יכול לסייע, גם לימודי מדעי המדינה. ניסיון בעולם התקשורת, למשל שירות צבאי ביחידת דובר צה"ל, יכול לזכות אתכם בנקודות. נמרצות, אסרטיביות ויעילות הן תכונות חשובות לכל תפקיד, בעיקר לתפקיד העוזר הפרלמנטרי, וכן, גם להיות במקום הנכון בזמן הנכון. "כששמעתי ששטייניץ מרצה בכנס הרצליה הגעתי לשם במיוחד", מספרת מזליאן-לוי, "הצגתי את עצמי ושאלתי אם הוא מחפש עוזר. אחרי שבוע וחצי התחלתי לעבוד. למרות שהשכר היה נמוך, הייתי עושה את זה גם בפחות".


האם יהיו ח"כים שידרשו לפרוש בפניהם את השטיח האדום? | צילום: מרק ישראל סלם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן