ה-iWallet מגיע: אפל קרובה לחולל מהפכה בתחום התשלום הדיגיטלי

כיום, כשאנחנו ממהרים לצאת מהבית, אנו מקפידים לוודא כי 3 חפצים נמצאים בידנו – מפתחות הבית, המכשיר הסלולרי, והארנק. ענקית הטכנולוגיה האמריקאית אפל עושה מאמצים גדולים כדי למחוק פריט אחד מהרשימה האקסקלוסיבית: על פי חזון החברה, כבר בעתיד הקרוב יחליף המכשיר הסלולרי את הארנק הפיזי, ובהחלט ייתכן שגם את מפתחות הבית. אך זהו כבר סיפור אחר לחלוטין.

אבן הדרך המשמעותית הונחה השבוע, כשאפל חשפה את השלב הבא של טכנולוגיית iBeacon – טכנולוגיה מתקדמת אשר בשילוב עם מערכת זיהוי טביעות האצבעות של החברה, תוכל להוות שלב נוסף בדרך למהפכת אמצעי התשלום האלקטרוניים – והחלפת הארנקים הפיזיים.

מה זה בעצם iBeacon?

במונחים פשוטים למדי, מדובר במערכת לזיהוי מיקום המשתמש בחללים סגורים. בעוד ה-GPS יכול לזהות היכן אתם נמצאים במקומות פתוחים, יכולות הדיוק שלו מוגבלות על ידי מספר גורמים שונים כשאתם נמצאים בחלל סגור. iBeacons הם למעשה משדרי רדיו קטנטנים, אשר צורכים כמות אנרגיה מזערית ומסוגלים לשדר מידע למכשירי סמארטפון קרובים. למעשה, הטכנולוגיה החדשה מציגה חידושים ותוספות לטכנולוגיית הבלוטות' הסטנדרטית הקיימת, והיא זמינה בכל המכשירים מבית אפל אשר הושקו לאחר האייפון 4s, ובמכשירי האנדרואיד מאז הסמסונג גלאקסי 3.

זה שנשאר וזה שהולך? | צילום: shutterstock

במונחים צרכניים, כשלקוח עובר בסמוך למכשיר iBeacon, החנות למעשה תזהה את אותו לקוח באופן וודאי, לפי "חתימת" המכשיר הסלולרי בידו. מרגע שהחנות זיהתה את הלקוח, הוא יכול בנקל לשלם באמצעות חשבונו האישי באיי-טיונס, החנות המכוונת של אפל, למשל. ברגע שזהות הלקוח תאושר – תהליך הרכישה עצמו יבוצע באופן אוטומטי.

בשבוע החולף, אפל ערכה ניסוי משמעותי ראשון – ואפשרה תשלום באמצעות מכשירי הסמארטפון בכל חנויות החברה בארה"ב – ללא צורך במגע אדם או בעמידה בתור לקופה. המהלך הוכתר כהצלחה גדולה, ועוד במהלך שבוע המכירות הגדול של השנה, שלפני תקופת החגים.

איך זה יעבוד?

בכדי להבין כיצד באפל מתכננים לזהות כל לקוח ולקוח, כדאי להיזכר היכן מאכסנת החברה את כל המידע אשר היא אוספת אודותינו – הצרכנים. התשובה נמצאת, כמובן, באייטיונס. רוב המשתמשים מחזיקים פרופיל בחנות המקוונת, מאז רכשו בפעם הראשונה שיר, פרק מסדרה או אפליקציה עבור 99 סנט. המידע האישי נערם במהירות במחשבי החברה, והגיע לאחרונה עד לחצי מיליארד משתמשים שונים – כמות מידע צרכני אשר מתחרה רק עם אמזון.

מוקדם יותר השנה השיקה אפל את טכנולוגיית iCloud Keychain למכשירי סמארטפון – והחלה בתהליך הורדת המידע האישי מהאייטיונס אל המכשיר הסלולרי. בשאיפה להחליף את כרטיס האשראי, תעודת הזהות ולמעשה כל התעודות המזהות להן תידרשו (החל מכרטיס מנוי לחדר הכושר ועד כרטיס חד פעמי לכניסה לקולנוע), באפל רוצים להמיר את כל תוכנו הפיזי של הארנק לטלפון הסלולרי. הכל, למעט הכסף המזומן.

בכדי לאבטח את כל זאת, באפל גייסו את הדבר היחיד אשר כל משתמש סמארטפון לוקח איתו לכל מקום – האצבעות. עם השקת מכשיר האייפון 5s, נחשפה גם מערכת ההגנה מבוססת טביעות האצבעות האישיות, אשר לא תאפשר לאף אדם למעט המשתמש המורשה להשתמש בטלפון לכל מטרה. התוצאה היא שבאמצעות מנגנון כזה, המידע אשר מאוכסן ב-iCloud יהיה מאובטח בהרבה ביחס לארנק פיזי המונח בכיס האחורי של המכנס. וזו בדיוק הייתה כוונתם של ראשי אפל.

אייטיונס היתה רק שלב ידוע מראש? משרדי אפל | צילום: shutterstock

שילובן של שתי הטכנולוגיות יחדיו מאפשר תחלופה דיגיטלית מלאה לארנק הפיזי. באמצעות iBeacon תזהה המערכת כי אתם אכן נמצאים בחנות עצמה, ובאמצעות iCloud תתאפשר גישה לחשבונכם האישי. מערכת ההגנה באמצעות טביעות האצבעות תאשר כי מכשירכם לא נגנב וכי אתם אכן הלקוח המדובר.

לאחר שלא מעט חברות כבר ניסו בעבר, כיום נראה כי אפל קרובה מתמיד לפתוח את המהפכה המדוברת, וליישם בפועל שיטה מתקדמת לתשלומים דיגיטליים באמצעות הסמארטפון. אך מעבר לשילוב הטכנולוגיות, הצעד המשמעותי באמת היה איסוף מידע צרכני על חצי מיליארד משתמשים לאורך שנים – מידע אשר יאפשר לכמות צרכנים עצומה להשתמש בארנק הדיגיטלי העתידי, ובכך להוות "יריית פתיחה" משכנעת למדי בדרך למהפכה. האם לכך התכוונו ראשי גוגל כשהחלו לאסוף מידע אישי באמצעות האייטיונס לפני מספר שנים? כנראה שלעולם לא נדע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן