ועדת המזון מסרה את המלצותיה: "יביאו להוזלת סל הקניות"

ועדת קדמי לבחינת מחירי המזון הגישה הבוקר את המלצותיה הסופיות לשר האוצר יובל שטייניץ ולשר התמ"ת שלום שמחון. בין ההמלצות: הגברת שקיפות המחירים לצרכן, הגבלת ריכוזיות קמעונאית ברמה האזורית, עידוד עסקים קטנים, איסור הסדרים בלתי תחרותיים ביחסי ספק-קמעונאי והפחתת מכסים.

לדברי הצוות, יישום ההמלצות יביא להוזלת סל הקניות של המשפחה הישראלית ולחיזוק כוח המיקוח של הצרכן.

יו"ר הצוות ומנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי אמר כי "בשוק המזון הישראלי נמצאים כשלים שהביאו במהלך השנים לעליית מחירים לא מוצדקת. כדי להוזיל את עגלת הקניות של המשפחה הישראלית, יש צורך בשורת צעדים שמתחילה בעידוד התחרות בתחום הייצור והייבוא, דרך יחסי המסחר שבין הספק לרשת השיווק, ובין רשת השיווק לצרכן ומסתיימת בחיזוק המודעות והכוח הצרכני של המשפחה עצמה".

שטייניץ אמר בעקבות הדוח כי "מחירי המזון עלו באופן משמעותי בעשור האחרון והמלצות הוועדה יביאו להורדת המחירים. הוועדה קובעת שיש לקדם את התחרותיות בשוק המזון על מקטעיו (יצרנים, סיטונאים, קימעונאים), שכן בלא קיומה של תחרות, לא נחזה בהורדת מחירים.

"הכשלים בשוק הביאו לעליית מחירים לא מוצדקת". מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי | צילום: דוברות

שר התמ"ת שלום שמחון אמר כי "מדובר בעבודה המקיפה ביותר שביצעה הממשלה לבחינת משק המזון". שמחון ציין כי בימים הקרובים ילמד את הדוח באופן מעמיק יותר בטרם ההחלטה אם לקבל את מכלול ההמלצות שבדוח או את רובן.

תמצית ממצאי ועדת קדמי:

הצוות מצא כי מחירי המזון בישראל יקרים גם בהשוואה בינלאומית וגם כי קצב התייקרות המחירים בישראל מספטמבר 2005 ועד יוני 2011 היה גבוה משמעותית ביחס לכלל מדינות ה-OECD.

לפי הוועדה, "בשוק המזון קיימת שורה של הסדרים בין הספקים לרשתות השיווק אשר מגבילים את התחרות בין הספקים הדומיננטיים לספקים מתחרים ובין רשתות השיווק הדומיננטיות לקמעונאים אחרים. לאור קיומם של אוליגופולים בענף המזון, קיימת תחרות מועטה ואין לחץ אמיתי על השחקנים השונים להוריד מחירים".

הצוות המליץ גם על הפחתת מכסים של 40%-100% על מוצרים שאינם מיוצרים בישראל, הפחתת מכסים על מוצרים חקלאיים בהם שיעורי המכס מנעו יבוא מתחרה (כדוגמת בשר בקר טרי, בשר כבש וכו'), וקבע מתווה להפחתת מכסים על מוצרי מזון תעשייתי (לרבות שימורי טונה, נקניקים ומוצרי בשר, מיצי פירות ועוד).

בנועג להגברת התחרות בתחום המזון, המליצה הוועדה על הסרת חסמי יבוא, כולל הקלות בתהליכים לאישור יבוא מקביל של מזון. לפי ההמלצות תתבצע חקיקה על בסיס עקרונות ה"צו המוסכם" – התערבות רגולטורית שתחזק את הרשות להגבלים עסקיים ושתכלול איסור על ספקים להתערב בקביעת מספרם או זהותם של ספקים מתחרים ברשת; איסור על רכישת שטחי מדף על ידי ספקים; איסור על סדרנות של הספק ברשתות הקמעונאיות; איסור על הסדרים המקבעים נתח שוק של ספק; איסור על הסדרים הקובעים מחיר מינימום; איסור על הסדרים הקבועים בלעדיות במבצעים (לרשת או למוצר של ספק מסוים).

לפי דוח הוועדה, "מחירי מותגים פרטיים ומוצרים של יצרנים קטנים ובינוניים מהווים לרוב חלופה זולה יותר למותגים של הספקים הדומיננטיים, אולם בעוד שבמדינות רבות בעולם עומד נתח השוק של המותגים הפרטיים על עשרות אחוזים, עומד נתח השוק של מותגים אלו בישראל על פחות מ-10%". על כן, המליצה ועדת קדמי על "עידוד עסקים קטנים ובינוניים בתחום המזון, הסרת חסמי יבוא והגדלת החשיפה של הציבור לרמת האיכות של השחקנים והמותגים הפרטיים והקטנים יתרום להפחתת מחירים לצרכנים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן