זה אפשרי: איך לנהל עושר משפחתי ולהישאר בחיים

זה היה ערב גשום מאוד, אתם מכירים את דצמבר בלונדון. ישבתי לפגישת סיכום עם בני המשפחה לאחר שנה של דיונים לא קלים; זוג הורים ושני בנים. האב הקים פעילות מדהימה שהלכה ודעכה עקב חיכוכים בלתי פוסקים בין האחים, שכל אחד מהם אהב את הוריו ואת העסק ורצה לעשות טוב למשפחה ולעסקיה. הוחלט לחלק את החברה בין הבנים, לפי תחומי פעילות. זה קרה לפני 12 שנה ועד היום החלוקה לא בוצעה, האחים אינם מדברים ביניהם והחברה בדעיכה ממושכת״.
הסיפור, כמו רבים נוספים, סופר במפגש מומחים פרטי שהתקיים לפני כמה שבועות. המפגש, שנערך במשך יום שלם בסביבה ביתית נעימה ומנותקת מהעשייה היומיומית, היה יוזמה של נאוה מיכאל־צברי, מנושאות הדגל בתחום הטיפול בעסקים משפחתיים בישראל. המטרה: להביא מומחים בנושא העושר המשפחתי לחלוק ביניהם ידע ותובנות מתוך עבודתם עם משפחות עשירות בישראל.
לצורך כך, היא ריכזה אנשי מקצוע מתחומים שונים: מנהלי פיננסיים והשקעות, רואי חשבון, עורכי דין ויועצים עסקיים. כולם בעלי ניסיון רב שנים בליווי משפחות בניהול עסקיהם וענייניהם הפיננסיים. למפגש צורפו מומחים מחו״ל שהוסיפו זוויות רבות וחשובות, שהרי ישראל היא מדינה צעירה יחסית ומסורת ניהול העושר רק החלה להתפתח בה.

הפאזל המשפחתי

עבורנו, היועצים למשפחות בעלות נכסים רבים, בין אם הן מנהלות עדיין חברות ועסקים ובין אם מדובר בכסף שמומש, הצורך במפגש זה הוא ברור. כיועצים מקצועיים, אנו חורגים זה מכבר מגבולות המקצוע ומתבקשים לסייע למשפחה בתחומים נוספים לצד התחומים הפיננסיים הרגילים וה״כמותיים״. מדובר בתחומים ה״רכים״ של ניהול העושר: הרגשות, הרצונות, המטען האישי ועוד.
דוגמה למטען כזה עלתה במפגש, בסיפור על משפחה מקנדה אשר במועצת המנהלים שלה נכחו רבים מבני המשפחה. בעוד ששיתוף הפעולה היה טוב, אחת מהמנהלות הצעירות הייתה לעומתית וטעונה. בירורים עם היועץ העלו כי בהיותה ילדה, הצעירה נוצלה מינית על ידי היו״ר, אחד מבני משפחתה.
המטען הכבד של הצעירה הוא אלמנט נוסף, שונה ולא פשוט בעבודתו של יועץ פיננסי, עסקי או משפטי, מומחה בתחומו ככל שיהיה. הפאזל המשפחתי הוא מורכב יותר מסתם ניהול הנכסים. זהו פאזל אנושי עדין ומורכב, שבנוסף ליחסי המשפחה, מעורבים בו נכסים רבים.

בדרך אל העושר

עבורנו, המומחים, מדובר במקצוע. עבור המשפחות מדובר באורח חייהן ובאושרן. לכן, העצה לא יכולה להיות מקצועית בלבד והיא חייבת להישען על דיסציפלינות נוספות, שהרי המורכבות בניהול עושר משפחתי נובעת מהשילוב בין משפחה, לעסקים ולכסף רב.
בתוך כך, כל בן משפחה שואף לדברים שונים מהאחר: האחד מעוניין בהובלת העסק המשפחתי, האחר בקריירה עצמאית והשלישי בפעילות חברתית. האיזון בין הרצונות אינו פשוט והוא מוביל, לעתים קרובות, להתפקרות ולאובדן העושר. הסטטיסטיקה העולמית תומכת בכך: רק כשליש מהעסקים ומהנכסים המשפחתיים שורדים את המעבר מהאב המייסד אל ילדיו ופחות מעשירית מהם שורדים את המעבר לנכדיו.
הדרך לפתור אותה ולהתגבר על הסטטיסטיקה הקשה הזו עוברת דרך הגדלת ההבנה והחלפת הדעות מתחומים שונים של טיפול בעושר משפחתי. באמצעות היועצים המרחיבים את הידע, גם המשפחות העשירות יוכלו להיות מודעות יותר לצדדים המלווים את ניהול נכסיהן, דבר העשוי לסייע לאושרן. האם זה לא מה שכולנו מחפשים?

הכותב הוא מנכ"ל שקל אג'יו, המתמחה בניהול סיכונים, ניהול עושר משפחתי והחלטות פיננסיות

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן