זה הגיע לחצרות: המחאה חתכה את תרומות הטייקונים לרבנים

הפיכתם של הרבנים לסלבריטאים הביאה להם רווחה כלכלית אדירה. אם בעבר הרחוק חיו מרבית הרבנים המוכרים והידועים בצמצום ונהגו להסתגף ולא להיחשף לאור התקשורת, הרי שכיום המצב השתנה מהקצה אל הקצה. חלק מהרבנים החדשים הפכו ליועצים של טייקונים בארץ ובעולם, שבלעדיהם שום עסקה או תוכנית לא יוצאת אל הפועל. התמורה: חמצן כלכלי והזרמה של מיליוני שקלים לחצרות. החיבור בין הרבנים, אנשי העסקים והפוליטיקאים סייע לפיתוח החצרות ולהרחבת מוסדותיהן.

אבל המחאה החברתית ששטפה את הארץ בקיץ שעבר הביאה לירידה גדולה מאוד בהכנסותיהם של החברות המובילות במשק, וכתוצאה מכך נאלצו הטייקונים לקצץ באופן משמעותי את תרומותיהם לחצרות הרבנים המקורבים אליהם ביותר. מדובר בכמה עשרות מיליוני שקלים, דבר היכול לגרום לפגיעה קשה במוסדות שבראשם עומדים אותם רבנים.

על פי מקורבים, בכמה חצרות רבנים חשים מיתון חריף והרבנים נאלצו לבצע תוכניות הבראה וקיצוצים כדי לשרוד את התקופה הקשה. "במשך שנים רבות קיבלנו תרומות גדולות מאוד מכמה מעשירי המשק שמקורבים לרב שלנו, אבל בחודשים האחרונים ירד זרם התרומות בצורה ניכרת, עד כדי כך שאנחנו לא מקבלים אברכים חדשים ללמוד במוסדות שלנו ושוקלים לסגור רשת של גני ילדים ובתי ספר כדי לשרוד את התקופה הקשה. קיבלנו רמזים שאנחנו חייבים להתכווץ, לחסוך בעלויות של מזון וחשמל, בדלק כולל מכירת כלי רכב שלא נחוצים עד שהתקופה הרעה תחלוף", גילה בכיר באחת מחצרות הרבנים בדרום הארץ.

"קיים חשש ממשי שחצרות של כמה רבנים יקרסו לחלוטין אם לא יקבלו את סכומי התרומות שהזרימו להם הטייקונים בשנים האחרונות", טוען העיתונאי לשעבר ובעל משרד היח"צ צביקה אלוש. "כבר עכשיו מרגישים ירידה דרמטית בתרומות. אין ספק שהירידה בהכנסות של אותם טייקונים ועצם העובדה שהם נאלצים לעשות תספורות לאגרות החוב גרמה להם להתנתק קצת מהחצרות. המחאה החברתית גרמה לחשיבה מחודשת בקרב אותם עשירי המשק גם בתחום זה".

לעומת אלוש, טוען מנכ"ל אגודת העיתונאים יוסי בר מוחא כי מי שעלול להיפגע מהקיצוץ החד בתרומות הן החצרות היותר קטנות. "אני מעריך שיהיו חצרות קטנות של רבנים שייעלמו בגלל הפגיעה בהכנסות. רבנים שנשענים רק על תרומות נמצאים בבעיה גדולה מאוד. אם זה מקור ההכנסה היחיד שלהם, הם עלולים להגיע למצב של קריסה טוטאלית. אבל יש רבנים כמו הרב פנחס אבוחצירא שהשקיעו את כספי התרומות במניות של חברות, רכשו נדל"ן ברחבי הארץ ובעולם והפקידו כסף בפיקדונות ובחסכונות, וכך גם כאשר ישנה ירידה בתרומות, אותם רבנים חיים טוב".

 


לקבלת כל העדכונים והכתבות – עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן