זכויות אדם/סחר חופשי: ווייטנאם היא מבחן לערכים המתנגשים של אירופה

ההצעה להסכם סחר חופשי בין האיחוד האירופי לבין ווייטנאם תלויה כעת על בלימה, לאחר שמשרד החוץ הגרמני האשים את השירות החשאי של ווייטנאם בחטיפת איש עסקים ווייטנאמי היישר מרחובות ברלין בשלהי החודש שעבר. טרין שואן ת'אן (Trinh Xuan Thanh), שמבוקש על ידי הרשויות הווייטנאמיות בעוון פשעים כלכליים, נחטף מלב הבירה הגרמנית ביום ה-23 ביולי, כפי שאומרת הממשלה הגרמנית, אך האנוי טוענת כי הוא חזר לווייטנאם מרצונו החופשי והסגיר את עצמו למשטרה. מאוחר יותר הוא הופיע בטלוויזיה הממלכתית בארצו ומסר שם "וידוי", שעורך דינו כינה וידוי "כפוי".

מלחמת מילים

מוקדם יותר החודש אמר משרד החוץ הגרמני כי "אין יותר אף ספק סביר" לכך שהשירות החשאי ושגרירות ווייטנאם היו מעורבים בחטיפה, ותיאר אותה כ-"הפרה גסה וחסרת תקדים של החוק הגרמני והחוק הבינלאומי". הוא גם קרא להאנוי להחזיר את ת'אן לגרמניה, היכן שהוא הגיש בקשה למקלט מדיני. שר החוץ הגרמני תיאר מאוחר יותר את האירוע כדומה "לסרטי מותחן אודות המלחמה הקרה".

ווייטנאם היא מבחן לאירופה | צילום: Fotolia

"ברלין צריכה לדרוש שהווייטנאמיים יחזירו את ת'אן באופן מיידי, ולתלות כל המשך ביחסים בין גרמניה לווייטנאם בפתרון מוצלח של המקרה הזה", אומר פיל רוברטסון, סגן מנהל חטיבת אסיה בארגון Human Rights Watch.

אלא שעד כה גרמניה רק הכריזה על ראש סוכנות המודיעין הווייטנאמית כאישיות לא רצויה. נכון לעכשיו נראה כי להאנוי אין כל כוונה לשלוח את ת'אן בחזרה לגרמניה, שהיא שותפת הסחר הגדולה ביותר שלה באירופה. כתוצאה מכך, דובר משרד החוץ הגרמני אמר לרויטרס השבוע: "אנחנו בודקים מה ניתן לעשות על מנת להבהיר לשותפינו הווייטנאמיים שאנו לא יכולים לקבל זאת".

"כל האופציות על השולחן", הוא הוסיף.

מה מונח על כף המאזניים?

אפשרות אחת היא שגרמניה תגביל את הסיוע שניתן לווייטנאם לצרכי פיתוח. ב-2015 היא העבירה למטרה זו 257 מיליון דולר למשך תקופה של שנתיים. אפשרות נוספת, שכמה אנליסטים סיפרו לי עליה בביטחון יחסי, יכולה להיות שקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, מנהיגתו הבלתי רשמית של האיחוד האירופי כיום, תוביל את ממשלתה לשדל את שכנותיה ביבשת לעצור כל התקדמות בהסכם הסחר החופשי המוצע בימים אלו בין האיחוד האירופי לווייטנאם (EVFTA), עליו שני הצדדים הסכימו בדצמבר 2015 ושהיה צפוי להיחתם בראשית השנה הבאה.

ההסכם חשוב באופן מהותי מאוד לווייטנאם. הסחר הבילטרלי שלה עם האיחוד האירופי עלה משיעור של רק 10 מיליארד דולר ב-2006 לסכום עצום של 48 מיליארד דולר בשנה שעברה. האיחוד האירופי הוא כיום שותף הסחר השני בגודלו של ווייטנאם, אחרי סין, ושוק הייצוא השני בגודלו שלה, אחרי ארצות הברית. הנציבות האירופית, הזרוע הביצועית של האיחוד האירופי, סבורה כי הסכם ה-EVFTA יוכל להגדיל את התמ"ג הווייטנאמי בשיעור של כ-15%.

אפילו לפני חטיפתו של ת'אן היו הצעות שאישור ה-EVFTA יידחה בגלל הרקורד המזעזע של ווייטנאם בכל הנוגע לזכויות אדם, שיש המאמינים שאף החמיר בשנים האחרונות. פסיקה עכשיו פירושה שההסכם צריך להיות מאושר על ידי כל אחת מ-28 המדינות החברות באיחוד האירופי, כמו גם על ידי הפרלמנט האירופי, וקבוצות שעוסקות בזכויות אדם עסוקות כעת בשדלנות של גופים אלו על מנת שידחו את ההסכם – או לכל הפחות כדי לכפות להכניס אליו שינויים משמעותיים, שמשמעותם היא שהאיחוד האירופי יקבל את ההסכם רק אם ממשלת ווייטנאם תשתפר במישור של זכויות אדם.

"אמרנו לרשויות הווייטנאמיות שיהיה מאוד קשה לאשר [את ה-EVFTA] תחת הנסיבות הללו", אמר במסיבת עיתונאים בחודש פברואר האחרון פייר אנטוניו פנזרי, יושב ראש וועדת המשנה לזכויות אדם של הפרלמנט האירופי, במהלך ביקור שערך בווייטנאם.

הממשלה הווייטנאמית נראתה להוטה מאוד לרצות את החששות האירופיים, עד לחטיפה בחודש הקודם, מה שהופך את האירוע למבלבל אפילו יותר. בחודש יולי נסע ראש ממשלת ווייטנאם, נגוין צ'ואן פוק, לגרמניה, כדי לקחת חלק בוועידת ה-G20 שהתקיימה בהמבורג. שם הוא נפגש עם 14 מנהיגי מדינות, לרבות נשיא המועצה האירופית דונלנד טאסק ונשיא הנציבות האירופית ג'ין קלוד ג'נקר, כך לפי התקשורת הממשלתית הווייטנאמית.

הוא גם נפגש עם הקנצלרית מרקל. בפגישתם נמסר ששתי המדינות הסכימו לבצע עסקאות סחר חדשות בשווי 1.7 מיליארד דולר, כפי שדיווחה התקשורת הווייטנאמית. לאחר מכן פוק נסע להולנד, המשקיעה האירופית הגדולה ביותר בווייטנאם. בהאג הוא הכריז שווייטנאם תסיר הגבלות על משקיעים זרים במספר תעשיות.

פוק ומרקל בוועידת ה-G20 | צילום מסך: יוטיוב

חרב פיפיות?

יתכן שממשלת ווייטנאם יודעת שבעוד שזכויות אדם עשויות להיות "קו אדום" עבור חלק מהבכירים באיחוד האירופי, ההבטחה לרווחים גדולים יותר עבור החברות האירופיות עשויה להספיק  כדי לכופף את ידם של אחרים שיקבלו ה-EVFTA.

יתר על כן, האיחוד האירופי עשוי לירות לעצמו ברגל אם הוא יתחיל לשבש את ה-EVFTA סביב הרקורד הווייטנאמי בנושא זכויות אדם; הוא יקבע כך תקדים גם להסכמים עתידיים. האיחוד האירופי רצה ממזמן לגבש הסכם סחר חופשי עם התאחדות אומות דרום-מזרח אסיה כולה (ASEAN), והדיונים לגביו התחדשו בחודש מרץ האחרון.

אבל אם ה-EVFTA ייחלש בגלל הרקורד הווייטנאמי של הפרת זכויות אדם – גם אם לא סביב חטיפתו של ת'אן – הסכם הסחר החופשי בין האיחוד האירופי לבין ה-ASEAN יגווע כתוצאה מכך כמעט באופן וודאי. זאת משום שלא יהיה מנוס מלקחת בחשבון את מצב זכויות האדם גם בלאוס, קמבודיה, מלזיה, הפיליפינים וברוניי, שכולן כאחת נעדרות כיבוד שלהן, כמעט ברמה של ווייטנאם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן