חבל הבסקים: נקודת האור של כלכלת ספרד

בזמן שמנהיגי ספרד נלחמים על עתידה הכלכלי של המדינה בפסגת האיחוד האירופי בבריסל, דווקא בחבל הבסקים משדרים עסקים כרגיל עם פנים לעתיד. האוטונומיה הקטנה הנמצאת בצפון המדינה, היא האזור היחיד שלא נפגע ממשבר החוב אליו נקלעה ספרד. 2 מיליון התושבים המתגוררים בחבל הבסקים נהנים משיעורי האבטלה הנמוכים במדינה וקצב הצמיחה שם הוא הגבוה ביותר בספרד כיום. 

בכלכלה של היום אסור להסתגר מהעולם – חבל הבסקים | צילום: רויטרס

באופן מפתיע למדי, כלכלת חבל הבסקים מבוססת רובה ככולה על תעשייה מסורתית ומעורבת. סמל הגאווה של האזור הוא חברת מונדרגון, אחת המובילות בעולם בתחום ייצור פאנלים סולארים. האוטונומיה לא לקחה חלק בנהירת שאר חלקי המדינה אל עסקי התיירות והשירותים, וזה ככל הנראה מה שציל אותה מקריסה כלכלית. הסיבה לכך היא המוניטין הרע שקיבל חבל הבסקים בשל היותו מוקד ארגון הטרור ETA שהוציא לפועל פיגועים קטלניים ברחבי אירופה במשך 50 שנה. 
לדברי אחד מבכירי המנהלים במונגדרגון, מיקל לזמיז, "הדרך לשרוד בכלכלה של ימינו היא לא להיות תלויים בשוק אחד. הייצוא הוא מה שהציל אותנו מהתמוטטות טוטלית". חברת מונדרגון שייכת לקבוצת מונדרגון, אחד התאגידים התעשייתים הגדולים בעולם, המעסיק כ-100 אלף איש ברחבי הגלובוס. במפעל של החברה בחבל הבסקים עובדים 80 איש בלבד.
חבל הבסקים הוא האזור הכלכלי החמישי בגודלו בספרד. התמ"ג בו מסתכם ב-6.6 מיליארד יורו, כ-7% מהתל"ג של ספרד כולה. ייצוא הסחורות מהאזור מתחלק שווה בשווה בין שאר המחוזות בספרד ושאר העולם. בין היתר, מייצא חבל הבסקים לצרפת, גרמניה ומקסיקו. יחס הגירעון לתוצר באזור עומד על 0.25% בלבד, זאת בהשוואה לכלל ספרד, בה היחס מגיע ל-90%. גם שיעור האבטלה בחבל הבסקים הוא הנמוך במדינה, 13.5% בלבד, לעומת 24.4% במדינה כולה.

התעשייה בחבל הבאסקים משגשגת בעיקר בזכות העובדה שהאזור עשיר מאוד באוצרות טבע. בבסיס התעשייה באזור נמצאים הברזל והפלדה. עקב כך, הפך האזור למרכז חשוב עבור מפעלי תעשייה קטנים ובינוניים בתחומי האנרגיה והרכב. לדברי ראש המכון לקידום תחרותיות בחבל, לואיס קורדלו, "זה הסוד של כלכלת האזור. אנחנו מייצרים מוצרים שאנשים יכולים להחזיק בידיים". 

התעשייה המקומית של חבל הבאסקים הפכה באופן כמעט מיידי לנחלת העולם כולו. כלל המפעלים באזור מייצרים חלקים ומכשירים המשרתים עסקים רבים בעולם. חלקם אף פתחו חנויות משלהם שם הם מוכרים את מרכולתם בעצמם.

בנוסף לכך, ההישג האחרון בו זכתה כלכלת האזור הוא דירוג גבוה מטעם ה-OECD בתחומי המו"פ והחדשנות התעשייתית. על פי הסקר שערך הארגון נראה כי גם בתחומים אלה, עולה חבל הבסקים על ספרד כולה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן