חברות ענק או עסקים קטנים: כיצד יראה עתיד שוק העבודה?

חברת השירותים העסקיים PwC פרסמה דוח בשם "עתיד העבודה – מסע ל-2022". במרכזו של הדוח מוצג קונספט שמפרט עולמות עתידיים אפשריים, הנעים על שני צירים: שיתופיות מול אינדיבידואליות ואינטגרציה מול פרגמנטציה. במסגרת זו מפורטים שלושה תסריטים מרכזיים שעשויים להוות את עתיד שוק העבודה בעוד פחות מעשור:

"העולם הכחול"

בתסריט הזה "קפיטליזם של חברות גדולות" שולט בשוק והמטרה המרכזית של עסק היא התמקדות בהגדלת ההכנסות, הרווחים ונתח השוק. זה די דומה למצב כיום, רק שהחברות יהיו גדולות הרבה יותר ואחידות הרבה יותר. בארגונים מסוג זה, הכישורים של האינדיבידואל משמעותיים יותר מעבודת הצוות, ולכן הכוכבים מזנקים מהר הרבה יותר לעמדות מפתח ושליטה. ארגונים כאלה הם מדויקים, קרים ומונחי מידע. הביצועים הם מעל הכל.

"העולם הירוק"

כאן אנחנו רואים עולם בו גם העובדים וגם הלקוחות דוחפים לשינוי. חברות ממוקדות מאוד בנושאי קיימות, רווחה וחיים אקולוגיים. הן לא רודפות אחר רווחים ונתח שוק, אלא מנסות ליצור שינוי בעולם ולמצב עצמן כמשפיעות לטובה על החברה והסביבה. סביבת עבודה גמישה, ושעות עבודה ידידותיות להורים מועדפות על פני עבודה של 9 עד 17 בקיוביקלס. חברות גם משקיעות הרבה בטכנולוגיות שיאפשרו שיתופי פעולה ותקשורת מרחוק, כך שעובדים לא יאלצו להגיע פיזית למקומות העבודה ולפגישות. יושם דגש גם על יצירה משותפת, כאשר חברות ישלבו כוחות עם לקוחות, שותפים ועובדים על מנת לפתח שירותים ומוצרים חדשים.


כיצד תראה העבודה שלנו בעוד 10 שנים? | צילום: thinkstock 

"העולם הכתום"

בעולם הזה, "גדול זה רע לעסקים" והמטרה היא למקסם את הגמישות תוך צמצום עלויות. במקום שעסקים ינסו להפוך לגדולים יותר, הם ממנפים רשתות עבודה. בתסריט הזה, פרילנסרים ויזמים שולטים בנוף העבודה וחברות מתפרקות לישויות קטנות יותר על מנת להישאר רלוונטיות בעולם המשתנה במהירות.

אז איזה תסריט עדיף, ואיזה הכי סביר?

מבין שלושת המקרים, אני מאמין שהעולם הכחול ילך ויעלם, לטובת העולמות הירוקים והכתומים. כבר כעת ארגונים גדולים מתקשים להסתגל לשינויים שאנו רואים בעולם ולכן כל כך הרבה חברות מסוג חדש מחליפות את הארגונים המסורתיים. מעורבות חברתית, קיימות ודגש על שגשוג במקום על רווח, הופכים להיות אמת המידה החדשה להצלחה. גם כלכלת הפרילנס הולכת ותופסת נפח מיום ליום, כך שנראה שאלה הכיוונים אליו נוטה עולם העבודה העתידי, אך כנראה שיעברו עוד כמה שנים עד שנדע בוודאות לאן הדברים הולכים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן