חדו"ש: "משה גפני העביר מדי שנה כמיליארד שקל למטרות דת"

ההעברות התקציביות למטרות דת במהלך 2011, מעבר לתקציב המאושר, הגיעו לכ-850 מיליון שקל. כך לטענת עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון. מדובר בתוספות ושינויים בתקציב שאושרו לדברי חדו"ש במהלך השנה בוועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני מיהדות התורה, או בהעברות שבוצעו מבלי להביאן אפילו לאישור הועדה כשרק נמסרה עליהן הודעה". 

בחדו"ש טוענים כי המידע מבוסס על רשימות השינויים בתקציב שפרסם משרד האוצר לראשונה במהלך 2011: "חשוב לזכור סכומי העתק האלה הם רק התוספות לתקציבים המקוריים", נאמר בהודעת חדו"ש. נתוני 2012 טרם פורסמו על ידי האוצר ולכן עוסקת בדיקת חדו"ש בשנים 2010-2011.

"העברות בסכום של 328 מיליון הוגדרו על ידי האוצר ב-2010 במונחים כמו 'קואליציוני', 'קואליציוני גפני' ו-'קואליציוני יהדות התורה'" נכתב בהודעת חדו"ש. "ב-2011 היתה ירידה בהקצבות שהוגדו במונח 'קואליציוני' כלשהו ל-209 מיליון. אבל סכום ההקצבות שהוגדרו 'קואליציוני גפני' זינק כמעט פי שלושה מ-46 מיליון ל-124".

גפני (מימין) ושטייניץ | צילום: יח"צ

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר כי "במשך 35 השנים האחרונות הפכו ראשי ועדת הכספים מהמפלגות החרדיות את הוועדה למסחטת כספים מהמדרגה הראשונה. מדובר בסכומים אגדיים שמועברים ללא כל פיקוח ציבורי אמיתי. ממשלות ישראל לדורותיהן לא רק נתנו לחתול לשמור על שמנת התקציב, אלא גם פיטמו אותו בעוד ועוד העברות. הן מכרו ליהדות התורה את עתיד המדינה בנזיד שקט קואליציוני". 

לדברי רגב, "טוב עושה האוצר שסימן לפחות חלק מההקצבות בשמות כמו 'קואליציוני גפני' או 'קואליציוני ש"ס', כדי שנדע מי בדיוק בוזז את הקופה הציבורית. בבחירות האחרונות העם אמר את דברו בעד ממשלה אזרחית ציונית. יש לצפות שיו"ר יש עתיד יאיר לפיד וכן יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יעמדו על כך שבראש ועדת הכספים לא יעמוד פוליטיקאי סקטוריאלי. חייבים לשחרר את ועדת הכספים מכלאה ויש הזדמנות אמיתית לעשות זאת".

גפני מסר היום בתגובה: "עמותת חדו"ש נלחמת בי מזה שנים. הדבר הזה איננו חדש לאיש ואחד היעדים שנטלה על עצמה ואף פרסמה אותה בסיכום השנה הקודמת – היא שלא אכהן כיו"ר הוועדה. כעת כשהדיונים הקואליציוניים בעיצומם – פעילותם למניעת כהונה נוספת, ברורה, כשלצורך כך, כרגיל, אנשי העמותה האנטי חרדית מוציאה עם פינצטה את הנושאים הדתיים מספר התקציב ומתעלמים כליל מאלפי הפרויקטים שמתוקצבים במאות מיליארדי שקלים לטובת כלל הציבור".

"חלק גדול מתקציבי שירותי הדת והחינוך החרדי אינם נמצאים בבסיס תקציב המדינה כפי שקיים בחינוך הממלכתי", הוסיף גפני, "ועל כן נדרשים השינויים התקציביים הללו במהלך השנה. פעלתי לאורך 24 שנותיו בכנסת ובעיקר בתפקידו בוועדת הכספים לטובת כלל הציבור, ואמשיך בכך גם בקדנציה זו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן