חוזרים לבלטות? רבע מהאמריקאים לא מחזיקים בחשבון בנק

אולי זה המשבר האחרון שערער את האמון, אולי זה העמלות הגבוהות או אולי בכלל ההבנה של אנשים כי אפשר גם בלי הבנקים. סקר חדש שנערך על ידי המועצה הפדרלית לביטוח הפקדונות מגלה צמיחה במספר משקי הבית שאינם מנהלים שום קשר, או כזה מאוד מוגבל, עם מערכת הבנקאות הלאומית. 

הקבוצה ההולכת וגדלה כבר זוכה לשמות המגדירים את התופעה. אבל אם כינויים או בלי – אחד מכל ארבע משקי בית, או אם תעדיפו 28.3%, מנהלים את הפעילות הפיננסיות שלהם מחוץ למערכת הבנקאית הרשמית.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על פי התוצאות האחרונות, 821,000 בני אדם התווספו לקבוצה של "חסרי הבנקים" מאז 2009 – שהנתון הזה מייצג עלייה של 0.6%. הסיבה המרכזית לתופעה על פי הסקר שנערך היא העדר יכולת כספית לפתוח חשבון כזה, או חלקם שמאמינים כי הם בכלל לא צריכים חשבון בנק.


פחות ופחות הולכים לבנקים | צילום: רויטרס

במקום להשתמש בשיטות הבנקאיות המסורתיות הקבוצה הזאת בוחרת בספקים אלטרנטיביים שדרכם הם מבצעים פעולות פיננסיות שונות –  לפדות מחאות שאינן בנקאיות, לפדות משכורת נטילת הלוואות ופעילויות נוספות.

קבוצת "חסרי הבנקים" סבורים כי הפעולות האלטרנטיביות הופכות להיות נוחות יותר ויותר כשהם מציינים את העבודה כי לטענתם קל יותר להשיג מימון מהספקים האלטרנטיביים לעומת הדרך הבנקאית. "מדובר בתוצאות טובות עבור הספקים האלטרנטיביים", מציינים במודיס כשהם מתייחסים לסקר. "הביקוש העולה הוא דבר חיובי עבור הספקים האלטרנטיביים שמגדילים את הרווח של תחום זה".

העלייה בשימוש במכשירים החוץ בנקאים, כגון כרטיס אשראי נטען מראש יוצר גם חששות בקרב קבוצות שונות. דוחות של ארגוני צרכנים מציינים כי גם הכרטיסים הנטענים מראש נושאים עימם עמלות אך בניגוד לכרטיסים האחרים – בכלל לא מוגנים. בדו"ח נכתב כי העמלות של הכרטיסים הנטענים יכולים להיות מבלבלים ואף גבוהים יותר. הם ציינו את ההגנות המעטות שלהן זוכה הצרכן אם הכרטיס נגנב.

כרטיס הדביט הנטען מראש הוא אחד מאמצעי התשלום (שאינם במזומן) שהשימוש בהם הוא הפופלרי ביותר על פי הבנק הפדרלי. משקי הבית שהשתמשו בכרטיס מסוג זה עלו מ-12.2% ל-17.8% רק ב-2011.

המועצה הפדרלית לביטוח הפיקדונות רוצה להחזיר את "חסרי הבנקים" לזרם המרכזי. המועצה מציינת בדו"ח שפרסמה כי "הספקים האלטרנטיביים חסרי הגינות כלפי הצרכן ויכולים לעלות הרבה כסף לאלה המתקשים לגמור את החודש".

ועדיין, יהיה קשה למועצה לשכנע אנשים אלו לחזור לזרועות הבנקים הגדולים של ארצות הברית, במיוחד שעלויות עמלות הבסיס של הבנקים עלו לכותרות בזמן האחרון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן