חופשי זה לגמרי לבד: מיהו השוק החופשי ביותר בעולם, והיכן מדורג המשק הישראלי?

עד כמה השוק בישראל הוא שוק חופשי? כבכל שנה, מפרסם מגזין ה"וול סטריט ז'ורנל" היוקרתי בשיתוף קבוצת המחקר "Heritage" פרויקט מיוחד, במסגרתו הוא מדרג את מדינות העולם על פי מידת החופש הכלכלי הקיים בהן. צוות התחקירנים ועורכי הדירוג ניתחו 10 מדדים שונים, אשר שוקללו יחדיו לכדי ציון המגלם את "מידת החופש" בכל מדינה ומדינה בכדי לבדוק היכן נמצא השוק החופשי ביותר בעולם – והיכן התערבויות הממשלה הכי מורגשת.

בדברי ההקדמה לדו"ח הנוכחי, טוענים עורכי המחקר כי "כיום, אנו חיים בעידן השגשוג הגדול ביותר בהיסטוריה האנושית. עוני, מחלות ובורות מצטמצמים בהתמדה, כשהדלק המניע של תהליך הקדמה הזה הוא החופש הכלכלי ברחבי העולם". את הדירוג המדובר מפרסמים המגזין ומכון המחקר מדי שנה לאורך 20 השנים האחרונות, והוא נחשב לאחד המדדים האמינים והמדויקים באשר לחופש השווקים ברחבי העולם.

אז מהו בעצם "חופש כלכלי"? כמובן שהכוונה נשענת ברובה על מושג ה"שוק החופשי" אשר עומד בבסיס הגישה הקפיטליסטית, ולפיו על גורמי השלטון השונים להימנע ככל הניתן מהתערבות בנעשה בשווקים, שכן "כוחות השוק" כבר יתאזנו מעצמם – ויביאו לצמיחה ולתפוקה גבוהה יותר. בפתיחת הדירוג מסבירים העורכים כי "חופש כלכלי הוא הזכות הבסיסית של כל גבר או אישה לעבוד כרצונו ולעשות ברכושו כרצונו וללא הגבלה. בחברה חופשית מבחינה כלכלית, כל אדם רשאי לעבוד, לייצר, לצרוך או להשקיע כראות עיניו, ללא כל הגבלות או סייגים". עורכי הדירוג ממשיכים וטוענים כי ניתוח הדירוגים האחרונים הוכיח התאמה גבוהה בין מידת החופש הכלכלי במדינות השונות לבין אחוז הצמיחה בהן – כשהמדינות ה"חופשיות" ביותר הציגו גם את אחוזי הצמיחה הגבוהים ביותר, לדבריהם.

צילום: thinkstockphotos

בכדי לייצר את אותו "ציון חופש" מדובר, עורכי הדירוג בחנו 10 גורמים שונים, דוגמת מידת ההגבלות על המסחר או על החזקת הכסף מטעם הממשל, כמות השחיתות במדינה, ההגבלים הרגולטוריים במגוון תחומים, אפשרויות ההשקעה במשק, וכו'. גורמים אלו שוקללו, כאמור, לכדי "ציון החופש הכלכלי" בכל אחת מהמדינות, אשר אפשר את הדירוג המדובר.

על פי הדירוג הנוכחי, ישראל מדורגת במקום ה-33 מבין 186 המדינות המדורגות, עם "ציון חופש" כולל של 70.5. העורכים מסבירים כי ישראל רשמה התקדמות גדולה במהלך השנה החולפת, ואף מדורגת במקום ה-10 בדירוג המדינות ה"מתקדמות" ביחס לשנה שעברה. את השיפור הנוכחי הם מייחסים לחופש הקיים במשק הישראלי בתחום המוניטרי ובתחום מסחר הסחורות, בעוד דווקא בתחום העסקי נרשמה ירידה ביחס לשנה שעברה. גם הציון עבור "הוצאות הממשלה" נמצא בעוכריו של המשק הישראלי.

על פי הכתוב, ישראל מציגה את "הדמוקרטיה בעלת השוק החופשי ביותר במזרח התיכון", כשמודל השוק בישראל מאפשר את התפתחותה של כלכלה "קטנה, פתוחה ומתקדמת", בעוד המודל התחרותי בשילוב שלטון חוק מבוסס ודמוקרטי משחקים תפקיד חשוב במשיכת משקיעים למשק.

ומיהם השווקים החופשיים ביותר בעולם? על פי הדירוג, את הפסגה תופסת השנה הונג קונג, שם, מסבירים העורכים, התערבות גורמי הממשל בכלכלה כמעט אפסית לחלוטין. שנייה לה נמצאת סינגפור, אשר גם שם נוקטים השלטונות בגישה הדוגלת בחוסר התערבות מוחלט בנעשה במשק. את המקום השלישי תופסת ניו זילנד, ואת החמישייה הפותחת משלימות אוסטרליה ושוויץ.

ארה"ב, הסמל הגדול ביותר של הקפיטליזם המערבי כיום, מדורגת במקום ה-12, ובריטניה מיד אחריה. גרמניה נמצאת במקום ה-16, הולנד במקום ה-17 ויפן במקום ה-20. באופן מעט מפתיע, כמה ממדינות ערב ממוקמות בחלקו העליון של הדירוג: כך למשל בחריין מדורגת 18, וקטאר מקדימה את ישראל ונמצאת במקום ה-32.

במקום האחרון בדירוג נמצאת (באופן לא מפתיע כלל) הרפובליקה הצפון קוריאנית, שם לאזרחים אין כמעט כל זכות בחירה באשר לעבודתם או אפשרויות ההשקעה שלהם. הממשל הדיקטטורי שולט במשק ביד רמה, וכל ניסיון לפעול באופן עצמאי עשוי להוביל לעונש מוות. מעל צפון קוריאה נמצאת קובה, ומעליה ונצואלה, זימבבווה ואריתריאה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן