חופשת הקיץ של הפוליטיקאים עלולה לקבור את ספרד

החששות בשווקים בנוגע לגורלה של ספרד, מופנים לכיוון הלא נכון. הטענה שהמשבר בספרד חמור מדי מכדי שניתן יהיה להציל את כלכלתה, אינה נכונה בעליל. האמת היא שאם מנהיגי אירופה ירצו בכך מספיק, הם יוכלו להוציא את המדינה מהמשבר, אך השאלה היא האם הם באמת רוצים?

כפי שניתן לראות בבורסות, המשקיעים כבר לא מאמינים לדברים של מנהיגי האיחוד האירופי, שהבטיחו שיעשו כל מה שצריך כדי להוציא את ספרד מהמשבר. בעצם, מדוע שיאמינו, אם בזמן שהמצב רק מחמיר, כל הפוליטיקאים מחליטים לקחת פסק זמן ולצאת לחופשה. 

התגובה האיטית של האיחוד האירופי לצרותיה של ספרד היא אולי מוצדקת מבחינה פוליטית אך אינה נכונה מבחינה כלכלית.הפוליטיקאים מנסים להביא לאחידות, לא לצמיחה כלכלית וכתוצאה מכך עלול גוש היורו לסבול מבמשבר עוד שנים רבות. 

השאננות של מנהיגי אירופה שורפת את עתידה של ספרד בגוש היורו | צילום: רויטרס

המצב כרגע הוא כזה: ספרד נמצאת על סף קריסה כללית. הכסף הזר בורח מהמדינה וכך גם אמון המשקיעים ביכולתה לשרוד את המשבר. בינתיים, נרשמת האטה גם בשווקים אחרים בעולם, מה שמקפיץ את מחירי הסחורות בכל העולם ומוביל את המשקיעים אל עבר הדולר והין. עם זאת, מניות רבות שעוד לא נפגעו מהמשבר רק מזנקות. 

נשאלת השאלה? האם זה הזמן ליציאה לחופש? האם יכולים מנהיגי האיחוד האירופי להרשות לעצמם לעצור את הכל ולנוח כמו שהם עושים בתקופה זהו כל שנה? כניראה שכן. אף אחד ממקבלי ההחלטות המובילים ביבשת לא מתכוון כניראה לבטל את חופשתו השנתית רק בשביל שספרד לא תגרור את גוש היורו כולו לתהום. 

בזמן שהאירופאים נופשים, שאר הכלכלות ממשיכות קדימה. אף אחד לא מתכוון לתת להתנהלות הכלכלית הכושלת של מנהיגי האיחוד לדרדר את העולם למטה מבלי לפחות לנסות לעשות משהו נגד זה. 

המשבר לא יעצור בספרד. מהר מאוד, גם איטליה יכולה למצוא את עצמה באותה תהום ואם המצב לא יטופל, צרפת עלולה להיות הבאה בתור. על פי תרחיש אימים זה, הקצב המדבק של הקריסה בשווקים עלול אף לפגוע במעצמה האמריקאית מעבר לים ואז כבר אף אחד לא יאמין שאחידות דעים באירופה היא הפתרון הנכון. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן