חלוקת הסיומות החדשות לדומיינים: פייסבוק מחוץ למסיבה

האם פייסבוק מתעלמת מ'חלוקת הממון הגדולה בהיסטוריה של האינטרנט'? השאלה עולה כי גוגל בדיוק הוציאו 18.7 מיליון דולר על חלק בשלל הזה בדיוק, ופייסבוק לא הוציאה פרוטה: איגוד האינטרנט להקצאת שמות ומספרים החליט, כזכור, שאין מספיק שטח דיגיטאלי תחת היצע הסיומות הקיים לכתובות אתרים (דוגמת com, .edu. וכו'), והחליט להוסיף מגוון של סיומות חדשות החל משנה הבאה. אלפי סיומות חדשות מצופות להיכנס לשימוש: pizza., app. ו-google. הן אך כמה מן הדוגמאות הבולטות.

הן גם נמכרות במחירי עתק של 185,000$ לאחת, והתחרות על חלקן קשה במיוחד. הניו יורק טיימס מדווח כי גוגל ביקשה לשריין עבורה את הסיומות google., goog., youtube. ו- plus.; היא אומנם היחידה שביקשה לשריין עבורה את new., את fly. ואת eat., אך יהיה עליה להתחרות בג'ונסון אנד ג'ונסון על הסיומת baby., במיקרוסופט על הסיומות doc. ו- live., ובעיקר באמאזון, שהסתערה עם סכום בן 8 ספרות על שמות סיומות רבים מספור: .wow, .search, .shop, .drive, .free, .game, .mail, .map, .movie, .music, .play, .shop, .show, .spot, .store, .talk .tunes, .got, .author, .smile, .song, .joy, .bot, .like, .callו- you. 

הסיומת המבוקשת ביותר היא app., אותה ביקשו 13 גורמים – אם כי אפל, שהפיצה את הסימון, לא דרשה אותו. בהמשך לגישתה המינימליסטית, למעשה, אפל קנתה רק את הסיומת apple.,  בעוד גוגל קנתה למעלה מ-100, כולל lol. ו-love. דובר האיגוד אנדרו נוייז אישר, לעומת זאת, כי פייסבוק לא הגישה בקשה לסיומת facebook. או כל סיומת אחרת, ואיננה מתייצבת מול מתחרותיה בנושא.

יכול להיות שפייסבוק נוקטת בינתיים בגישת המתן-וראה, מה גם שייתכן כי אין כל צורך ב'תפיסת' דומיין עם סיומת ייעודית כל כך, שכן איגוד ההקצאות הודיע כי יכבד שמות וסימנים רשומים בהקצאותיו. אם הסיומת facebook. תימסר לגורם אחר, פייסבוק בהחלט תוכל להתנגד לכך.  

השאלה היא האם בכלל מדובר בנחיצות אמיתית. מומחים רבים טוענים כי כלל לא – בניו יורק טיימס, למשל, טוענים כי סיומות חדשות שנמכרו בהקצאות קודמות חוללו מעט עניין או תועלת, וכי קהל הגולשים מגיע לאתרים דרך מנועי חיפוש ולא הקלדת כתובת, וזה עוד בלי להתחשב במהפכת הסמארטפונים – מגזין הטכנולוגיה המוביל Wired, טוען כי הרשת כולה נמצאת על ערש דווי, ועדיף להוציא את הכסף על אפליקציה טובה יותר מאשר על כתובת הקלדה.

וזה, אגב, בלי שדיברנו על מה שהצעת הסיומות porn. ו- sex. עלולה לחולל במרחב הקיברנטי כשהן יוצעו למכירה, מה שגם אמור לקרות בסבב הקרוב. נהייה חם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן