טיול בפארק: 12 השווים ביותר

בשנת 1872 חתם נשיא ארצות הברית יוליסס ס. גרנט על חוק הפארק הלאומי ילוסטון והפך אזור עתיר גייזרים, קניונים ועדרי תאו – 8,000 קמ"ר בסך הכל – לפארק הלאומי הראשון בעולם. החוק קבע כי יש להגן על השטח המשמר את פלאי הטבע למען הדורות הבאים.

הרעיון התפשט מהר. אוסטרליה, קנדה וניו זילנד מיהרו גם הן להכריז על פארקים לאומיים משלהן – מקומות עם נופים מרהיבים שיד אדם לא נגעה בהם, פתוחים כיום לקהל ומוגנים על ידי רשויות ממשלתיות. על פי נתוני האגודה הבינלאומית לשימור הטבע, יש היום ברחבי העולם קרוב ל־7,000 פארקים כאלה.

12 הפארקים שבחרנו להתמקד בהם, מציעים מכל הטוב הגלום בעולם: נופים עוצרי נשימה, בעלי חיים אקזוטיים, יערות קסומים ועצמה שרק הטבע יכול לספק. במילים אחרות, אלו הפארקים הלאומיים היפים ביותר עלי אדמות.

פוג'י־הקון־איזו – יפן (Fuji-Hakone-Izu)

פארק פוג'י־הקון־איזו שוכן מדרום־מערב לטוקיו והוא מהפופולריים שביפן. הר פוג'י הוא הר געש לא פעיל המתנשא לגובה של למעלה מ־3,600 מטרים. במדריך הטיולים פודור מתואר הר זה כקסום: "מראהו מושפע מהשינויים באור ומהזווית שממנה צופים בו. הסימטריות שלו והדרו הונצחו על ידי משוררים ואמנים לאורך מאות שנים". באביב ובקיץ הוא אפוף תכופות בעננים.

יוסמיטי – ארצות הברית (Yosemite)

נופיו המפורסמים של פארק יוסמיטי בקליפורניה, אחד הפארקים הלאומיים הראשונים בעולם, כוללים פסגות הרים כמו Half Dome ו־El Capitan, מפלים, עצי סקויה ענקיים ואגמים.

המומחה לטיולי הרפתקאות, מאט וילאנו, טוען כי אין טיולים רגליים רבים שיכולים להשתוות להליכה בהטץ' הטצ'י, אזור פחות מטוייל בפינה הצפונית־מערבית של הפארק.

גרנד קניון – ארצות הברית (Grand Canyon)

ככל הנראה, הפארק הלאומי המפורסם ביותר בעולם. גרנד קניון שבאריזונה הוכרז כפארק לאומי רק ב־1919 שלוש שנים לאחר שהוקמה רשות הפארקים הלאומיים.

כחמישה מיליון בני אדם מבקרים בו מדי שנה, כדי לצפות בקניון המדהים שחצב נהר קולורדו במהלך מיליוני שנים. המבקרים יכולים לטייל על שפתו הדרומית וליהנות מנופו הפנורמי המפורסם, או על שפתו הצפונית הגבוהה ב־300 מטרים, שבורכה במרבדים של פרחי בר.

גווילין ונהר ליג'יאנג – סין (Guilin)

פארק גווילין, השוכן בדרום־מזרח סין, נודע בקארסטים שלו – חרוטים, גלילים וגבעות עשויים מאבן גיר, בעלי שמות ציוריים כמו "חדק פיל", "ראש דרקון" ו"חמש אצבעות"; אלה העניקו השראה לאינספור משוררים ואמנים סיניים ואף מופיעים על שטרות המדינה.

מומלץ במיוחד לצאת לשיט בסירה, שלושים קילומטרים לאורך נהר ליג'יאנג, מגווילין ליאנגשו. כך אפשר להעריך באמת את הנוף עוצר הנשימה.

בנף – קנדה (Banff)

 

בנף הוא הפארק הלאומי הראשון בקנדה, שהוכרז בשנת 1885. הוא שוכן בהרי הרוקי הקנדיים, בחלקו המערבי של מחוז אלברטה.

נופו הקסום מתואר היטב במדריך לונלי פלנט: "ניתן לראות מכל עבר הרים, הרים נישאים. נהרות זורמים לאטם מזרחה, בין גבעות. קרחונים עצומים מכסים את הפסגות וכמעט נוגעים בכביש. צבע הטורקיז העמוק של האגמים גורם לך לתהות אם הגוון הזה טבעי".

טורס דל פיין – צ'ילה (Torres del Paine)

הפארק טורס דל פאיין שבפטגוניה, צ'ילה, המפורסם בזכות פסגות הגרניט שבו, נחשב על ידי רבים לפארק הלאומי היפה ביותר בדרום אמריקה. ניתן להתפעל בו ממה שמכנים בלונלי פלנט "יערות איזמרגד", "קרחונים תכולים זוהרים", "אגמים כחולים" ו"נופים שישמטו את לסתכם". טיולים רגליים ביער וטרקים הם בין הפעילויות החביבות על התיירים כאן.

הפארק הלאומי של שוויץ (Swiss National Park)

האזור הוכרז כפארק הלאומי ב־1914. זהו הפארק הלאומי הוותיק ביותר בהרי האלפים ובמרכז אירופה, והפארק הלאומי היחיד של שוויץ. הוא מפורסם בצמחייה האלפית שבו, הכוללת את פרחי אדלווייס המוגנים והגדלים בגובה של אלפי מטרים מעל לפני הים, להם הוקדש שיר בסרט המפורסם "צלילי המוזיקה".

כמן כן, יש בפארק גם בעלי חיים אלפיים כמו יעלים, איילים ומרמיטות. רשת השבילים המשתרעת לאורך 80 קילומטרים הופכת פארק זה לגן עדן למטיילים.

סרנגטי – טנזניה (Serengeti)

הפארק הלאומי הוותיק והפופולרי ביותר של טנזניה, סרנגטי, הוכרז כאתר מורשת עולם וידוע בעיקר בזכות הנדידה השנתית של מאות אלפי בעלי חיים אליו, ביניהם זברות ואיילים.

מדי שנה אפשר לצפות במקום במחזה הבא: עדרים של מאות אלפי זברות, צבאים וגנו, הצולחים קילומטרים רבים בחיפוש אחר עשב רענן. ניתן לראות גם עדרי תאו, פילים, אריות ונמרים משוטטים במישורים העצומים בין עצי שיטה ציוריים.

המומחה לטיולי יוקרה, ג'ק אזון, סבור שאין מי שלא יתפעל מ"עצי השיטה המופלאים" ומהשקיעות הססגוניות שצובעות את האופק האפריקני, מהיפות שניתן לראות בעולם.

אזור האגמים – אנגליה (Lake District National Park)

הפארק שהעניק השראה לאמנים ולסופרים והוכרז כפארק לאומי בשנת 1951, הוא עתיר עמקים וצוקי גרניט וכולל 16 אגמים יפים. במקום בו החלה מסורת טיפוס ההרים באנגליה, מומלצת ביותר ההליכה או רכיבה על אופניים. גם חובבי ספורט מים שיוכלו לשוט, לגלוש או לדוג, ימצאו בו עניין רב.

נסיונל מנואל אנטוניו – קוסטה ריקה (Manuel Antonio)

 

פארק זה צעיר במאה שנה מפארק ילוסטון, הפארק הלאומי הראשון בעולם. אמנם מנואל אנטוניו הוא אחד הפארקים הקטנים יותר של קוסטה ריקה, אך הוא פופולרי ביותר הודות למגוון נופים מדהימים: יערות גשם טרופיים, חופים ולשונות יבשה סלעיות.

הג'ונגלים של יערות הגשם נותרו בתי גידול בתוליים לעצלנים חומי צוואר ומשולשי אצבעות, איגואנות, קופי הסנאי של מרכז אמריקה וציפורים ססגוניות רבות. חובבי ספורט יכולים לעסוק בפארק בסוגי ספורט רבים, החל מצלילה בים ועד רכיבה על סוסים.

קקדו – אוסטרליה (Kakadu)

 

זה יותר מ־50 אלף שנה מתגוררים באתר מורשת עולמי זה בעליו האבוריג'נים. ציורי הקיר במערות, על סלעים ובאתרים ארכיאולוגיים מתארים את חיי התושבים המקוריים, שבטים פרה־היסטוריים של ציידים־מלקטים ושל שבטי האבוריג'נים החיים שם כיום.

חלק גדול מהפארק הוא מישור ואדמה בוצית המוצפת לעתים בזמן הגאות. הוא משמש בית גידול למאות מיני ציפורים, דגים וזוחלים, כולל תנין שחי במים מלוחים.

פיורדלנד – ניו זילנד (Fiordland)

 

פארק פיורדלנד, הגדול במדינה, ממוקם באי הדרומי של ניו זילנד. הוא מוקף רכסי הרים סלעיים, 14 פיורדים מרהיבים ויש בו מגוון של מפלים מפורסמים. שניים מנופיו הנודעים ביותר הם מילפורד סאונד, שנדמה כי את פסגותיו גילפה יד אמן, ודאוטפול סאונד, על גבעותיה המעוגלות, הנמוכות יותר.

בין הפעילויות שניתן לקיים שם, אפשר למנות צפרות, ציד, שיט בסירת מירוץ, חתירה בקיאק, צלילה, רכיבה על אופניים וטיולים בהרים.

  • סייעו בבחירת האתרים: מחבר ספרי ההרפתקאות מאט וילאנו והמומחה לפארקים לאומיים ג'ק אזון.
  • הרשמה לניוזלטר

    באותו נושא

    הרשמה לניוזלטר

    מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

    דילוג לתוכן