טיפ מצוקרברג: כדי להיות יזם יש להתמודד עם אתגרים גדולים

מארק צוקרברג חושב שיזמים צריכים להתמודד עם בעיות גדולות וחשובות. בפאנל מיוחד שנערך באוניברסיטת סטנפורד בארה"ב אמר מייסד ומנכ"ל פייסבוק כי יזמים צריכים להתמודד עם אתגרים קשים ולא להתפשר על בעיות פשוטות מדי. לדבריו "לא מספיק לפתוח חברה כדי להיות סטארט אפיסט מצליח. צריך לפתח מוצר שישפיע על האנושות וישנה את אורח חייהם של אנשים". 

"תעשו משהו משמעותי" אמר צוקרברג לסטודנטים שנכחו באולם. "חברות רבות שאני רואה מטפלות בבעיות קטנות ופשוטות וזה לא מספיק כדי להיות יזמים. האתגר האמיתי הוא לבנות חברה שמטפלת בבעיות משמעותיות". 

צוקרברג מספר כי לאחר שהשיק את פייסבוק באוניברסיטת הארוורד, החליט להתפשט דווקא לבתי ספר בהם כבר פעלו רשתות חברתיות פנימיות, על מנת לא להתחמק מהתחרות איתן. אחת הסיבות לכך לטענתו היא כי בהתחלה לא ראה את פייסבוק כחברה. בנוסף צוקרברג רצה לבדוק האם המוצר שלו שווה את הזמן והמאמץ המושקע בו וזו לדעתו הייתה הדרך היחידה לעשות זאת. 

מארק צוקרברג | צילום: רויטרס

"רציתי להיכנס לבתי ספר שהכי קשה לפעול בהם", אמר צוקרברג. "ידעתי שאם המוצר שלנו יהיה טוב יותר מהאחרים משמעות הדבר תהיה שהוא שווה את ההשקעה בו". 

עצה נוספת שנתן צוקרברג לסטודנטים הייתה לעשות מחקר מעמיק לפני פתיחת החברה ולבדוק האם קיים צורך משמעותי והאם הוא יגרום לשינוי אמיתי בחיי בני אדם. "הישארו גמישים. בחנו מספר אזורי פעולה לפני ההתחייבות למוצר". 

עוד אמר צוקרברג כי "מה שהכי לא כדאי לעשות זה להקים חברה רק כדי להקים אותה. אף פעם לא הבנתי מדוע מקימים עסק לפני שמבינים היטב עבור מה הוא נוצר". 

לדברי צוקרברג חברות סטארט אפ צריכות להתאים את עצמן לצרכים של קהל היעד שלהן. כך למשל פייסבוק זיהתה כי אחת הפעולות הפופולריות ביותר של משתמשיה הייתה שינוי תמונת הפרופיל. "אנשים שינו את התמונה שלהם כמעט כל יום וכך הבנו שעלינו להתמקד בתמונות". 

לטענת צוקרברג לא ניתן היה להשיק את פייסבוק כמה שנים קודם לכן, משום שאימות זהותם של המשתמשים, אחד מאבני היסוד של החברה, התאפשר רק לאחר שאוניברסיטאות הקימו רשת פנימית לשליחת דואר אלקטרוני בין הסטודנטים. 

בעת השקת פייסבוק היה צוקרברג סטודנט לפיזיאולוגיה שהתמקד דווקא בקורסים בתחום מדעי המחשב. מועד ההשקה נקבע לתקופת מבחני הגמר של כלל הסטודנטים במכללה, תקופה בה מרביתם נוכחים בשטחי הקמפוס ומשתמשים ברשת המחשבים הפנימית. 

עוד לפני שהשיק את פייסבוק, הקים צוקרברג אתר מיוחד בניסיון לסייע לסטודנטים בקורס היסטוריה של האמנות בו לקח חלק ללמוד לבחינת הגמר. האתר הכיל תמונות של כ-200 יצירות אמנות, אותן יכלו הסטודנטים לשתף ולהוסיף את הניתוחים שלהם לכל תמונה. צוקרברג השתמש ברשימת המייל להפיץ את האתר החדש. לדבריו בעקבות השימוש בו הציונים בקורס היו גבוהים מאי פעם. 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן