טעויותיו של אובמה: שלוש עובדות שנשיא ארה"ב לא יודע על רוסיה – או מתכחש אליהן

לאחרונה העניק הנשיא אובמה ראיון ל'אקונומיסט' בו נראה כי הוא מנסה, כמיטב יכולתו, לפגוע בנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. אובמה המעיט בתפקידה של מוסקבה בעולם וביטל את פוטין כמנהיג, תוך שהציג אותו ככזה הגורם לבעיות בטווח הקצר בעבור רווח פוליטי שיפגע ברוסיה בטווח הארוך. 

"אני חושב שזה חשוב לשמור על פרספקטיבה. רוסיה לא עושה דבר – מהגרים לא ממהרים להגיע למוסקבה בחיפושם אחר הזדמנויות, תוחלת החיים של הגבר הרוסי מסתכמת ב-60 שנים בלבד והאוכלוסייה הרוסית הולכת ומצטמצמת" אמר אובמה בראיון.
אך הנשיא האמריקאי הצליח לדחוס כמות די מבהילה של נתונים לא מדויקים לתוך שלוש משפטים קצרים בלבד:

1. "מהגרים לא ממהרים להגיע למוסקבה בחיפוש אחר הזדמנויות"

כאשר מסתובבים במוסקבה לא ניתן לפספס את כמות המהגרים העצומה ממרכז אסיה. שכיחותם של מאות אלפים, אם לא מיליון מהגרים שהגיעו למוסקבה "בחיפוש אחר הזדמנות" היא כנראה התכונה הכי ראויה לציון, ממנה אין מנוס, כאשר מדברים על החיים המודרניים ברוסיה.

אם מסיבה כלשהי הסטטיסטיקה הרשמית הממחישה את המספר העצום של המהגרים ברוסיה, לא משכנעת אתכם, כנראה שדבריו של הליברל דארלינג אלכסיי נאוואנלי יעשו את העבודה. נאוואנלי הוא אחד מהפעילים הבולטים נגד מדיניות ההגירה המאסיבית לרוסיה. לאחרונה הוא פרסם פוסט נוסף בבלוג המוכיח את המספרים המסיביים של המוסלמים "האורחים" במוסקבה. גם כלי התקשורת האמריקאיים הפיקו לאחרונה סרטון בו רואים את המוני המהגרים ברוסיה חוגגים את החג המוסלמי – איד אל פיטר.

רוסיה ידועה ברחבי העולם בהיותה היעד השני הפופולרי ביותר למהגרים, אחרי ארה"ב ובהתאמה כמה מהמחלקות הפוליטיות הגדולות ביותר בחברה הרוסית סובבים סביב השאלה כיצד להתמודד עם ההגירה המאסיבית.

הפגנות נגד הגירה במוסקבה | צילום: רויטרס

2. "תוחלת החיים של הגבר הרוסי היא בסביבות שישים שנים"

תוחלת החיים של הגבר הרוסי היא לא נושא סבוך ולא ידוע, שהו מספר שניתן למצוא בקלות באתר האינטרנט של השירות הרוסי לסטטיסטיקה. ב-2013, תוחלת החיים של גבר ממוצא ברוסיה הייתה קצת מעל 65, לכן כאשר אובמה אומר כי תוחלת החיים היא סביב ה-60 הוא מפספס בכ-8%. במרווח טעות דומה, של 8% אפשר להגיד כי ברק אובמה הוא הנשיא ה-41 בארה"ב, הזכה ב-47% מהקולות בבחירות לנשיאות 2012 ושהוא נולד בשנת 1957.

כמובן שעדיין ניתן לטעון כי תוחלת החיים של הגבר הרוסי נמוכה בהשוואה למדינות אחרות באזור – אבל יש הבדל בין 65 ו-60, האחר הוא מדויק עובדתית והשני פשוט לא.

3. "האוכלוסייה הרוסית הולכת ומצטמצמת"

אוכלוסייתה של רוסיה אינה מתכווצת, אלא להפך – היא גדלה והיא נמצאת במגמת עלייה כבר משנת 2009. אמנם הדמוגרפיה הרוסית היא לא הנושא החשוב או המעניין בעולם אך הטעויות החוזרות והנשנות בדבריו של אובמה מצביעות על עבודתו הלקויה של הצוות שמאחוריו – כמה קשה כבר לחפש בגוגל את הנתונים הדמוגרפיים של רוסיה?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן