יהדות מסוג אחר: על דרכה להצלחה של הרבה הרפורמית מירה רז

על רקע מאבקים פוליטיים לרפורמה בהליך הגיור, והתרחקות של זוגות רבים מחתונה דתית ברבנות, בולטת הרבה הרפורמית מירה רז, שמייצגת יהדות קלה לעיכול. אם היהדות האורתודוקסית מסמנת את הקצה האחד של הסקאלה – כשבאמצע רבני צהר המתווכים את הדת לחילונים מתוך הידברות ושפה משותפת – הרי שבקצה השני נמצאת היהדות הרפורמית.

רז, השייכת לקהילה זו, היא, כך נדמה, עוף מוזר אפילו בתוכה. כחברה בתנועה ליהדות מתקדמת וכפעילה בקהילה המרכזית שלה – בית דניאל בתל אביב – מנהיגה רז בית כנסת רפורמי ביפו, שם היא מעבירה דרשות, שיעורי תורה וקבלה, ערבי קבלת שבת ופרשת השבוע, על טהרת הרוח הקבלית. דרכה הייחודית – של חיבור הטקסטים התנ"כיים לשינוי התודעה של בני האדם למען עולם טוב יותר – עשתה לה שם בקהילה הרפורמית בארץ ובעולם. היא אף כתבה ספר בנושא, בשם "דרך התורה לאהבה".

לכל הדירוגים, הכתבות והעדכונים: עשו לנו לייק בפייסבוק

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל: 077-4304645

עם זאת, הדרך להצלחה לא היתה קלה: בתחילת דרכה ספגה רז ביקורת נוקבת מתוך הקהילה שלה, שכמעט עלתה לה בהסמכתה כרבה. בהמשך היו מי שקראו לה "רבה של הניו־אייג'", אבל רז הוכיחה לכולם שיש ביקוש לדרכה החדשנית, וכיום הקהילה הרפורמית מחבקת אותה בחום. לבית הכנסת שלה מגיעים מדי שבוע חילונים רבים, שסופגים את פרשת השבוע ואת החומרים שמהם עשויה היהדות בצורה קצת שונה.

המטרה שלה בחיבור התורה לשינוי תודעה היא שהעולם יהיה אחד. מירה רז 

בסוף שנות ה-80 החלה רז (62) לקבץ סביבה קבוצת אנשים ללימוד רוחני. לאור ההצלחה, קיבלה הצעה מהתנועה ליהדות מתקדמת: להנהיג רבנות רפורמית בנתניה. כמורה לתנ"ך ולתלמוד, שחשה תסכול רב מחוסר יכולתה לבטא תכנים רוחניים עמוקים, רז הרגישה שזכתה בפיס. ב־17 השנים שניהלה את הקהילה הרפורמית בעיר, הצליחה לבצע מהפכה של ממש: לאחר מאבק משפטי ממושך, קיבל בית הכנסת הרפורמי בעיר מעמד ומשכן קבוע. רז קיבלה את הכבוד להתקין מזוזה בבית הכנסת החדש, ועברה לאתגר הבא: ניהול בית הכנסת הרפורמי ביפו, שבו היא נמצאת עד היום.

נוסף לפעילותה במסגרת התנועה, רז מפיצה את דרכה הייחודית גם באופן עצמאי, ומשמשת רבה בחתונות רפורמיות, בבר מצוות, בטקסי פדיון הבן ועוד. "התורה היא לא שיעור בהיסטוריה וגם לא בגיאוגרפיה", אומרת רז לפורבס. "המטרה שלי בחיבור התורה לשינוי תודעה היא שהעולם יהיה אחד, ממש כמו שג'ון לנון שר, וכמובן תוך אמונה באלוהים".


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן