יוזמה: מערכת הצבעות אינטרנטית בשוק ההון בישראל

שר האוצר, יאיר לפיד, הביא היום לוועדת השרים לענייניי חקיקה טיוטת חוק שגיבשה רשות ניירות ערך, ושאושרה על ידי שר האוצר, שעניינה הקמת מערכת הצבעות אינטרנטית שהוקמה על ידי רשות ניירות ערך.

טיוטת החוק מציעה לכונן את התשתית המשפטית להקמתה ולפעילותה של מערכת הצבעות אינטרנטית, שבאמצעותה יוכלו משקיעים בניירות ערך להצביע באסיפות שבהן הם זכאים באמצעות האינטרנט. מהלך זה נועד לעודד בעלי מניות ומחזיקים בתעודות התחייבות מן הציבור לממש את זכויות ההצבעה שלהם באסיפות ועל ידי כך להביא להגברת מעורבותם בקבלת החלטות.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

נכון להיום, שיעור השתתפות הציבור בקבלת ההחלטות בתאגידים המדווחים, ובכלל זה בחברות הציבוריות, נמוך. הסיבות לכך מגוונות, ובין היתר נוגעות לכך שהליך ההצבעה, הדורש ככלל קבלת אישורי בעלות בניירות הערך מחברי הבורסה, מסורבל ובלתי נגיש. 

המערכת שהוקמה נועדה להוסיף על האפשרויות העומדות כיום למחזיקים בניירות ערך להצביע באסיפות שבהן הם זכאים לכך (נוכחות פיסית באסיפות, הצבעה באמצעות מיופה כוח, מסירת כתב הצבעה למזמן האסיפה או שליחתו בדואר רשום). מדובר בערוץ נוסף, נוח, זמין באופן רציף בכל שעות היממה וידידותי למשתמש. אחד היתרונות הבולטים בערוץ זה הוא שאין הוא מצריך קבלת אישור בעלות בנייר ערך מאת חבר הבורסה, שמהווה היום תנאי להשתתפות ולהצבעה באסיפה.


צילום: רויטרס

רשות ניירות ערך השקיעה כ-2.5 מיליון שקל בהקמת המערכת כשירות למשקיעים בשוק ההון, וכצעד נוסף להגנה על עניינם.

"מדובר בשינוי גדול במסגרתו ומשקיעי מיעוט יוכלו להשפיע ביתר קלות על הקורה בחברות ציבוריות בהן הם משקיעים", אמר לפיד. "צעד זה מקדם את שוק ההון הישראלי, את מעורבות המשקיעים וטובתם – שנות דור, ומציב את הבורסה הישראלית ואת היכולת לשתף משקיעים מהציבור במקום מוביל מבחינה עולמית".

"מערכת ההצבעות שהוקמה תהווה פריצת דרך במעורבות הציבור בשוק ההון", הוסיף יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר. "הקמת מערכת ההצבעות האינטרנטית תחזק את כוחם של בעלי מניות המיעוט, לצד הגופים המוסדיים, להשפיע על ההחלטות המובאות לאישור האסיפות הכלליות, במיוחד בכל הנוגע לעסקאות עם בעלי שליטה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן