יום המסחר ננעל בירידות שערים ברקע להחלטת הריבית

מגמה שלילית נרשמה בבורסה בתל אביב היום, זאת לאחר החלטת הריבית שפרסם בנק ישראל מוקדם יותר אחה"צ. הריבית כך הוחלט, תיוותר ללא שינוי ברמת 0.1% עד אוקטובר 2016 על רקע האינפלציה הנמוכה. באמריקה כזכור, החליט הפדרל ריזרב להעלות את הריבית בשיעור של 0.25%, כאשר עליה זו היא הראשונה מתוך ארבע צפויות בסך הכל. 

בורסות העולם הצטרפו היום לשבוע המסחר האחרון לשנת 2015. באסיה ננעלו הבוקר המדדים המובילים במגמה מעורבת, כאשר מדד שנגחאי בסין נפל ב-2.6% ומדד ניקיי ביפן התחזק ב-0.6%. כזכור, ביום חמישי האחרון, טרם החג, ננעלה הבורסה בניו יורק במגמה מעורבת גם כן.

בתוך כך, החליט בנק ישראל היום על  אי העלאת הריבית במשק, כפי שחזו האנליסטים. הריבית תיוותר ברמת 0.1% עד אוקטובר 2016, כאשר מוקדם יותר היום כינסה נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, מסיבת עיתונאים בה הסבירה את המדיניות המוניטרית ואת השיקולים בהותרת הריבית כפי שהיא. בבסיס ההחלטה של בנק ישראל, הרצון להחזיר את האינפלציה ליציבות מחירים ברמת 1%-3%. יעד נוסף של בנק ישראל, הוא תמיכה בצמיחה במשק לצד שמירה על יציבות פיננסית. לפני מספר שבועות, החליט הבנק המרכזי בארה"ב להעלות את הריבית ב-0.25% לאחר עשור בו היא נותרה על כנה, וזאת בין היתר, על רקע דוחות התעסוקה לחודשים אוקטובר ונובמבר שהציגו נתונים חיוביים. העלאה ראשונה זו, היא אחת מתוך ארבע צפויות בסך הכל, זאת כאשר בכל פעם צפוי הפד להעלות את הריבית ב-0.25% נוספים.

איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית Smart Capital, חזה הבוקר נכונה את מגמת בנק ישראל, כאשר ציין כי: "לחציו של שר האוצר על נגידת בנק ישראל להעלות ריבית יעלו בתוהו, כאשר הוועדה המוניטארית תחליט להשאיר את הריבית פעם נוספת על כנה בשיעור של 0.1%. הפערים הגדולים בין השיח הכלכלי לגבי הורדת הריבית פעם נוספת בשל המצב הדפלציוני, לבין הרצונות של הפוליטיקאים להעלאת ריבית, מדגישים את חוסר ההבנה של הצמרת הפוליטית במצבה העגום של הכלכלה". עוד הוסיף נוי, כי "למרות שבמונחים שקליים העלאת ריבית איננה מנותקת מהמציאות, שער החליפין הנומינלי נמצא באזור הנמוכים של 15 שנה, במדינת ישראל שורר נכון לרגע זה מיתון – אינפלציה שלילית של 0.9% במונחים שנתיים". 

את יום המסחר חתמה חלל תקשורת בירידה של 7.5%, כיל ירדה ב-4% ואילו דלק זינקה ב-3.6%. מניות הגז הוסיפו לרכז עניין גם היום. מניית אבנר עלתה ב-2%, דלק קידוחים טיפסה ב-2.3%, רציו התחזקה ב-3%.

מדד ת"א 25 ירד ב-0.6%, מדד ת"א 100 נחלש גם כן ב-0.5% ומדד הבנקים איבד 0.3% מערכו. מדד התקשורת עלה ב-1%, מדד הנדל"ן איבד מערכו 0.6% ומדד הנפט והגז טיפס ב-1.4%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן