יוקרה בסכנה? ההאטה בסין פוגעת גם במותגי חברות העל

האם חברות מותגי היוקרה מרגישות גם הם את כובד המיתון הכלכלי? בתקופה האחרונה הרגישו מספר חברות שונות את התקררות הכלכלה הגלובלית, במיוחד בסין. הקורבן האחרון הייתה רשת האופנה הבריטית "בורברי", שמנייתה נחתכה ביום חמישי האחרון ב-20% לאחר שדיווחה כי מכירותיה לא צמחו ברבעון האחרון. בעוד מנהלים בחברה דיברו על מיתון גלובלי, סמנכ"ל הכספים של החברה הפנתה את האצבע כלפי מדינה אחת בלבד – סין.

מי שקצת עוקב אחר השווקים הגלובליים לא מופתע מהאטה בצמיחה של סין. אינדיקטורים כלכליים של חודש אוגוסט מגלים האטה בייצור התעשייתי בסין, ירידה בהשקעות ועליה זניחה במכירות הקמעונאיות. הייבוא של מוצרי צמיחה ירד ב-7.5% באוגוסט, דבר שמראה חולשה גדולה בביקוש המקומי בסין.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הצמיחה האדירה של סין, יחד עם כל אסיה ועם מה שמכונה "השווקים המתעוררים" ברחבי העולם, עזרו למותגי היוקרה מעט לחמוק מהראדר ולהציג ביצועים טובים למרות התמודדות עם כלכלה גלובלית במשבר. "בורברי", לדוגמא, הייתה בצמיחה של 10.6% עד לקריסתה שבוע שעבר.


חנות היוקרה של "בורברי" | צילום: רויטרס

יושב ראש החברה, ג'ון פיס, הזהיר כבר בדו"ח השנתי של 2011 כי "סין מאטה". דבריו חוזקו על ידי דברים שאמר המנכ"ל קרטרייט, שהודה כי הרווחים באסיה נמצאים בירידה.

למרות דעות שנכתבו על ידי משקיעים שהאשימו את החברה בהפסדים, קרטרייט הדגיש כי הבעיה אינה "בורברי" אלא בעיה רחבה יותר. גם בארה"ב, רווחי "טיפניס" יורדים וכך קורה גם אצל חברות גדולות החשופות לשוקי סין כמו "נייק". גם באירופה, מוצרי יוקרה כמו "לואיס ויטון" נמצאים בירידה. באופן מעניין, חברות שנמצאות בחשיפה לסין, אך אינן פועלות כמותגי יוקרה, כמו סטאר-בקס כמעט אינן נפגעות, טוענים בחברת נומורה, חברת מחקר וייעוץ גלובלית.

התפוקה הכללית של כלכלת סין נמצאת בירידה. על פי הערכות התמ"ג צפוי לרדת ל-7.7% ברבעון השלישי, כפי שטוענים בחברת נומורה. סין כמו כן, בתהליך שינוי פוליטי לאחר עשור של מנהיגות רצופה הצפוי להסתיים בסוף השנה. הנשיא, הו ג'ינטאו כבר הודיע על מספר צעדים להמרצה פיסקלית, שאת מחירם מעריכים בנומורה ב-158 מיליארד דולר או ב-2.1% במונחי תמ"ג. כלכלנים גם מצפים להקלות מוניטריות שאמורות להרים חזרה את הכלכלה של סין לצמיחה של 8.8% במונחי תמ"ג, על פי נומורה.

אם אכן הבעיות של "בורברי" הן השלכות ישירות של האטה בביקושים בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, אז אפשר שהחברה תראה התאוששות ברבעון הבא. הכלכלנים של "ברקליס" חולקים על ההערכות של נומורה וחושבים שצמיחה מתחת ל-8% בשוק הסיני תהפוך לנורמה בשנים הקרובות. אם אכן ההערכות של "ברקליס" יתממשו, צפויה האטה נוספת בעולם, במיוחד במותגי היוקרה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן