יורדים בגדול: מדד המחירים לצרכן בחודש ינואר צנח ב-0.9%

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) פרסמה את מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר, ממנו עולה כי המדד ירד בחדות ברמה של 0.9% – ירידה חדה מההערכות המוקדמות במשק, אשר חזו ירידה מתונה יותר בגובה 0.7% בלבד. האינפלציה השנתית במשק הישראלי בשנת 2014 נותרה שלילית והסתכמה במינוס 0.2% – נתון נמוך בהרבה מיעד האינפלציה אשר הציבה הממשלה, ועמד על 1%-3%. 

הירידה במדד המחירים הייתה צפויה כאמור, אם כי מרבית ההערכות המוקדמות חזו ירידות מתונות יותר. הסיבה העיקרית לירידת המחירים נעוצה בצניחת מחירי הנפט ברחבי העולם, אשר הביאה בין היתר גם להוזלה משמעותית במחירי הדלק והשמנים לרכב (אשר ירדו ב-8.8%), כשגם מחירי המים הושפעו וירדו ב-8.9%. במחירי הדיור אמנם נרשמה הוזלה, אם כי שולית למדי (1.2%). מנגד, דווקא מחיר הירקות הטריים טיפס במהלך החודש האחרון ב-4.2%.

צילום: thinkstockphotos

"מדד ינואר הנמוך מדגיש את החולשה של סביבת האינפלציה המקומית אשר מושפעת מהתגברות התחרות בענפים רבים, מהרפורמות השונות להוזלת יוקר המחיה ומירידת מחירי הנפט שמתגלגלת למחירי הדלקים. גם מדד חודש פברואר צפוי לרדת בשיעור חד כאשר לירידת מחירי החשמל בשיעור של 10% בתחילת החודש צפויה להיות השפעה מהותית עליו", כך הגיב האסטרטג הראשי של "פסגות", אורי גרינפלד, לפרסום המדד. 

"גם בהסתכלות קדימה נראה כי סביבת האינפלציה תוותר נמוכה, אך אל לנו לטעות ולחשוב כי מה שהיה הוא שיהיה. מחיר הנפט התייצב לאחרונה ובכל מקרה לא ירד כנראה בכל שנה ב-50%. גם בענפים שונים בהם המחירים ירדו בחדות בשנה החולפת כמו המזון והסלולר יש כיום פחות מקום להמשך הורדות המחירים ולכן לאחר מדד פברואר האינפלציה צפויה לחזור להיות חיובית", המשיך.

וכיצד יגיב לירידה הנוכחית בנק ישראל? לפי גרינפלד, נראה כי הסיכויים להפחתה נוספת של הריבית במשק גדלים לאחר פרסום המדד: "מדד ינואר מקשה עוד יותר על בנק ישראל לקראת החלטת הריבית בשבוע הבא. מצד אחד הנתונים השוטפים מראים כי הסביבה הכלכלית מתאוששת ומצד שני האינפלציה נמוכה והשקל ממשיך להתחזק. בהתאם לכך ההסתברות להפחתת ריבית נוספת גדלה באופן משמעותי. יחד עם זאת, אנו מעריכים כי בבנק ישראל ינסו למצות קודם לכן את כלי ההתערבות בשוק המט"ח בטרם יחליטו להפחית את הריבית פעם נוספת".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן