יחימוביץ' נגד עסקת כלל ביטוח: "הציניות לא יודעת גבולות"

"עסקת המכירה של כלל ביטוח לכור היא תעלול פיננסי שלא ייצר ערך כלשהו למשקיעים ושכל מטרתו להעביר הון מכיסו האחד של בעל השליטה, נוחי דנקנר, לכיסו האחר", כך כתבה היום יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' ליו"ר רשות ני"ע שמואל האוזר ולממונה על שוק ההון עודד שריג, במכתב ששלחה אליהם ובו היא יוצאת בחריפות נגד העסקה, ודורשת מהם לפעול כדי למנוע את השלמתה.

במסגרת העסקה נגדה יוצאת יחימוביץ', צפויה חברת כור מקבוצת אי.די.בי לרכוש את כלל ביטוח מידיה של אי.די.בי פתוח, תמורת כ-2 מיליארד שקל, במטרה לסייע בהזרמת כספים במעלה פירמידת השליטה של אי.די.בי ולסייע בפירעון החובות מול מחזיקי האג"ח.

"בשנים האחרונות השתמשו בעלי שליטה לא פעם ולא פעמיים בכוחם על מנת להוביל עסקאות שהיטיבו עמם אישית ולתעל לטובת עצמם משאבים השייכים לחברות הציבוריות שבשליטתם", כותבת יחימוביץ'. "כך הפסידו אותן חברות סכומי עתק, שיכולים היו לשמש אותן לצורך פרעון החובות למחזיקי איגרות החוב, ליצירת ערך עבור החוסכים לפנסיה שהשקיעו את כספם במניות החברה, או לפיתוח ולהתרחבות שהיו מיטיבים עם העובדים, הצרכנים והציבור הרחב".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לדברי יחימוביץ', "לא מדובר כאן בפתרון יסודי ומקיף לבעיית החוב של אי.די.בי, אלא במהלך נמהר, המבקש לרצות חלק מהמשקיעים כאן ועכשיו על חשבון משקיעים רבים בהמשך".

יחימוביץ' | צילום: מרק ישראל סלם

ייו"ר העבודה טוענת כי מכירתה של כלל ביטוח לכור תמורת כ-2 מיליארד שקל נעדרת כל הגיון עסקי או כלכלי מבחינת המשקיעים מהציבור. "לחברת כור, בה משקיעים רבבות ישראלים את כספי החסכונות והפנסיה שצברו, אין כל סיבה נראית לעין לוותר דווקא כעת על יתרת המזומנים שבקופתה על מנת לבצע רכישה מיותרת של חברת ביטוח דווקא מידיו של בעל השליטה", כתבה.

"הציניות אינה יודעת גבולות בעסקה שרוקח בעל השליטה באי.די.בי. בעל השליטה לא רק קונה ומוכר מעצמו חברות ציבוריות בהתאם לאינטרסים האישיים שלו, אלא שהוא גם דואג לסדר לעצמו סוג של בונוס, תמורה מיוחדת על כך שנאות למכור את השליטה… לעצמו! מכאן, שרכיב הפרמיה מעיד אף הוא על הפסול החמור שבעסקה ועל כך שאין לאפשר את הוצאתה אל הפועל".

במכתב, מביעה יחימוביץ' דאגה גם מניגודי העניינים שעולים, לדבריה, מן העסקה. "לא רק שבעל השליטה דנקנר מצוי בניגוד עניינים חריף אלא שגם הגופים המוסדיים, האמונים על ניהול נכסי הציבור, נתונים בסבך של ניגודי עניינים עקב השקעותיהם במניות ובאגרות חוב של הצדדים השונים לעסקה. במצב דברים זה, אין לצפות כי ההחלטות שתתקבלנה לגבי העסקה תהיינה נקיות מאינטרסים ותשרתנה את טובת המשקיעים מהציבור. ניגודי העניינים בעסקה הם רבים מדי, בוטים מדי וסבוכים מדי מכדי שהציבור יצא נשכר מהעסקה".

המכתב של יחימוביץ' מגיע יומיים לאחר התנגדותה הפומבית של התנועה לאיכות השלטון לעסקת המכירה. לטענת התנועה, "מכירת חברת כלל מנוגדת להצעת החוק להגברת התחרותיות וצמצום הריכוזיות, שמונחת היום על סדר יומה של ועדת הכספים. אם תתקבל הצעת החוק הרי שקונצרן אי.די.בי יידרש להיפרד ולמכור את כלל ביטוח".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן