ילדים מתחת לגיל 13 יהיו בטוחים יותר עם פרופיל בפייסבוק

פייסבוק לגיל הרך: הרשת החברתית תפתח את הגישה לילדים מתחת לגיל 13

הביקוש לפלטפורמת גישה בטיחותית לפייסבוק עבור ילדים מתחת לגיל 13 קיים כבר למעלה משנתיים. באותה תקופה, הייתה לי ההזדמנות לראיין את מארק צוקרברג. כשביקשתי ממומחי בטיחות ומחנכים להעלות שאלות אפשריות למייסד הרשת החברתית הגדולה בעולם, הציעו כמה מהם לשאול אם יהיה מוכן לפתוח את הרשת לילדים לא מסיבות כלכליות, אלא כיוון שהילדים גם כך השתמשו ברשת, ופיתוח סביבה ייעודית עבורם יהפוך את השימוש שלהם ברשת לבטוח יותר. הוא ענה כי בשל מגבלות רגולטוריות רבות בעניין, נושא זה לא נמצא בראש סדר העדיפויות של החברה.


כשנה לאחר מכן, במסגרת כנס של קרנות הון סיכון, שינה צוקרברג את דעתו ואמר: "אני מאמין שחינוך צריך להתחיל בגיל מאוד צעיר וכניסת ילדים מתחת לגיל 13 לפייסבוק היא מטרה שהרשת בהחלט תיקח על עצמה להגשים". אולם, גם אז, אף אחד מקברניטי החברה לא פירט על הנושא מעבר לכך ולא דיבר על מועד מדויק להוצאת תוכנית שכזו לפועל.  

היום דיווח הוול סטריט ג'ורנל על כך שפייסבוק הודיעה על פיתוח טכנולוגיה שתאפשר גישה מאובטחת של ילדים מתחת לגיל 13 לרשת, באמצעות פיקוח של הוריהם על כל הפעולות בחשבונם. עם פרסומו של הדיווח, עלו ברשת תגובות מעורבות להודעה הדרמטית. מצד אחד, ג'ימס סטייר, מנכל חברת "קומון סנס מדיה", אשר הוזכר בכתבה עצמה, פרסם הודעה לפיה"פייסבוק עושה כל מה שהיא יכולה כדי להגדיל את נתח השוק שלה ולהפיק רווחים שיחזירו למשקיעים את האמון במניה הכושלת שלה". סטייר אף הוסיף כי לדעתו "אין כל הוכחה לתרומה חינוכית או חברתית של מהלך זה עבור ילדים". 

סטייר ציין כי "אין כל הוכחה לתרומה חינוכית או חברתית של מהלך זה עבור ילדים". מצד שני, הכתבה מביאה גם את תגובתו של היועמ"ש של מרילנד, דאגלס גנסלר, שטוען כי "רצוי שפייסבוק תפתח סביבת גלישה בטיחותית, שתאפשר גישה קלה, חינוכית ובריאה יותר עבור ילדים".

על פי החוק האמריקאי, אין כל מניעה שפייסבוק תאפשרו גישה לילדים מתחת לגיל 13, כל עוד היא תעמוד בתנאים לפיהם, שימוש בפרטי המידע אודות המשתמשים הצעירים יהיה מוגבל עבור המפרסמים באתר ותלוי בהסכמת מבוגר. העמידה בתנאים אלה מהווה מחסום כלכלי גדול עבור אתרי אינטרנט רבים, ביניהם גם פייסבוק, משום שהיא יקרה לביצוע. בנוסף, כיוון שתנאי זה תלוי במידע שאנשים מכניסים בעצמם, קל לשקר למערכת וכיום, אין אף מנגנון פיקוח שמצליח למנוע זאת במאה אחוז.


מחקר שפורסם בסתיו האחרון על ידי אוניברסיטת הרווארד, בשיתוף עם אוניברסיטת נורת'ווסטרן וחברת מייקרוסופט מראה כי רוב הילדים בגילאי 9-12 הפעילים כיום בפייסבוק נעזרו בהוריהם על מנת לפתוח שם חשבון. אם כך, כדי שגלישת הילדים ברשת החברתית תהפוך לחינוכית יותר, כדאי אולי להתחיל את החינוך גם בקרב המבוגרים האחראים.

צילום: רויטרס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן