ירוקה ולא משפחתית: סיבוב פראי עם חשמלית מסוג אחר

קו הרקיע הצלול של סן פרנסיסקו והמפרץ הכחול, יחד עם רצועת כביש פנויה, זה מה שנגלה לנגד עינינו בזמן שאנחנו חוצים את גשר שער הזהב במודל S של טסלה מוטורס. ממש כמו תמונה באינסטגרם.

ננסי פאנד (Pfund), משקיעת ההון סיכון בטסלה, לוחצת בחוזקה על דוושת התאוצה וסוללת הליתיום־יון 85 קילוואט לשעה שולחת בחזרה מכה של 0 עד 100 קמ״ש ב־4.4 שניות, מה שמשגר אותנו במהירות שיא ובשקט מופתי הרחק מעבר למגוון דגמי ריינג׳ רובר, מרצדס וב.מ.וו שחולפים על פנינו. "וויייי״, צוחקת פאנד, שותפה מנהלת ב־DBL אינבסטורס בסן פרנסיסקו. "יש יותר טוב מזה?״. 

כנראה שלא. לפחות אם בדומה לפאנד גם החברה שלכם הייתה מהמשקיעים הראשונים בטסלה מוטורס, וכבונוס עבור אקזיט מוצלח השגתם את מודל S גרסת המייסדים, מכונית חשמלית בעלת טווח נסיעה של יותר מ־450 ק״מ.

"בהשקעה בטסלה הימרנו על כך שלאנשים יהיה יותר ויותר אכפת מפליטת פחמן״, אומרת פאנד בהתייחס להשקעה מ־2005 של DBL בסטארט־אפ, שבשעתו עדיין פיתח את המכונית הראשונה שלו, רודסטר.

"היינו אז הרבה יותר בקטע ירוק מאשר בקטע של מכוניות ספורט״, היא מוסיפה. "כשניתחנו את המצב, מודל S עדיין הייתה בחיתולים, אבל הרגשנו שנוכל לעשות כסף גם אם הם ימכרו רק את הרודסטר. הם גבו מספיק כסף כדי שיישאר להם להשקיע במוצר הבא. אפשר היה לחשוב שכולם יתפסו את זה תוך שתי שניות, אבל נראה שלאנשים קשה מאוד להבין. אתה עדיין יכול לראות את כל ההערות האלה על כך שהחברה קיימת רק עבור עשירים״.

הרודסטר – בעלת שני המושבים ורוכשיה המיליארדרים, ביניהם מייסדי גוגל – חוללה רעש סביב תעשיית המכוניות החשמליות שזה מקרוב באה לעולם, בזמן שיצרניות המכוניות הגדולות עדיין הימרו בשורה התחתונה על רכבי ה־SUV זוללי הדלק.

אלון מוסק, מנכ״ל טסלה, משתמש במודל S, שמחירה בארה״ב נע בין 57,400 דולר ל־105,400 דולר לפני הטבות מס, כדי ללכת בעקבות נהגי מכוניות המותרות, בעלי רכבי ההייטק הירוקים בסגנון עמק הסיליקון.

שקטה כמו לחישה. מודל S | צילום: teslamotors.com

זה יכול לתת דחיפה לשוק המכוניות החשמליות, חסר העוצמה עד כה, שמציע בעיקר מכוניות בעלות טווח נסיעה מוגבל, כמו ניסאן ליף ופורד פוקוס אלקטריק, שיכולות לנסוע רק כ־110 ק״מ לטעינה, ותג המחיר שלהן נע בין 32 אלף דולר ל־40 אלף דולר לפני הקלות במיסוי, בעוד שמודל S הבסיסית טוענת לטווח של 250 ק״מ.

"טווח הנסיעה המורחב יוצר הבדל עצום״, מדגישה פאנד, שלקחה באחרונה את מודל S לטיול סופשבוע מצפון לסן פרנסיסקו, וכשחזרה נותרו לה 100 ק״מ נסיעה.

טסלה עדיין צריכה להוכיח הצלחה בטווח הארוך, אבל עד כה זכתה מודל S לביקורות משבחות מכתבי רכב מובילים בעולם, כמו דן ניל מוול סטריט ג׳ורנל, שלאחר נסיעת מבחן כינה את המכונית: "חתיכת רשעות שופעת, זוהרת ומהוקצעת״, וגם: "הפיתוח המרשים ביותר של ההנדסה התעשייתית באמריקה מאז, טוב, לפני חודשיים, כש־SpaceX של מר מוסק שיגרה והחזירה בהצלחה רכב חלל שיצר מפגש עם תחנת החלל הבינלאומית״.

סקס על גלגלים

מכוניות חשמליות זולות יותר – כמו ליף ופורד פוקוס אלקטריק – אמנם מגניבות, אבל מודל S היא פשוט סקס טהור על גלגלים. כשתתקרבו למכונית הידיות יצוצו מתוך הדלתות, וכשתתיישבו בפנים ישוטחו שוב לגוף המכונית. כשתקישו במסך המגע 17 אינץ׳ החולש על לוח המחוונים, חלק מהפנס האחורי ייפתח בהחלקה הצדה, כדי לחשוף את נקודת הטעינה.

הלהיבה את מייסדי גוגל. רודסטר | צילום: teslamotors.com

תא המטען עצום ומאחר שאין מנוע מתחת למכסה, החלל הזה הפך למקום אחסון שאותו מכנה טסלה: ״frunk״ (תא מטען קדמי, על משקל trunk) מקום זה הוכיח עצמו כשימושי עבור פאנד, שלא מזמן אחסנה בו שתי עוגות אוכמניות, במקום להסתכן בהכתמת ריפודי העור הנאים של תא הנוסעים.
במהלך הנסיעה שלנו עוצרת פאנד בסוסליטו ונותנת לי לשבת ליד ההגה. מודל S היא מכונית גדולה, אבל חבילת הסוללה העצומה מתחת למושבים מעניקה לסדאן מרכז כובד נמוך באופן משמעותי שמעניק לה יכולת מדהימה בפניות – יכולת שתזדקקו לה אם תתפתו לתאוצת החללית שלה. למקרה שתהיתם, המכונית שקטה כמו לחישה.

עבור פאנד, שהחברה שלה משקיעה בסולארסיטי, ברייטסורס אנרג׳י ובחברות גרין־טק אחרות, העירבון הפדרלי בהיקף 465 מיליון דולר, שאפשר לטסלה לרכוש מפעל מושבת של ג׳נרל מוטורס־טויוטה ולהביא את המודל S לשלב הייצור, מוכיח שהממשלה האמריקאית יכולה לתמוך בתעשיות חדשות.

"מבחינתי, זה מה שממשלה צריכה לעשות – לעורר טכנולוגיות חדשות, כך שיוכלו למשוך הון פרטי״, היא אומרת. "טסלה היא דוגמה מצוינת לכך. יש להם הסכמים עם דיימלר וטויוטה. זוהי השקעה מוצלחת״.

נכון להיום, מושכת מודל S תשומת לב רבה באזור המפרץ, שמשוגע על מכוניות חשמליות. "אנשים בברקלי דפקו לי על הדלת ברמזור ואמרו, "וואו, זה מה שאני חושב?״ מספרת פאנד. "זה פשוט משעשע לתת לאנשים סיבוב – הם הופכים לנערים״.

 פשוט משעשע לתת לאנשים סיבוב. ננסי פאנד | צילום: יח"צ

פאנד דווקא לא מחשיבה את עצמה לגיקית של מכוניות – היא נוסעת לעתים קרובות ברכבת לעבודה והמכונית האחרונה שלה הייתה מרצדס בת 11 שנה. אבל עבורה הנסיעה במודל S היא בהחלט כיפית. "היא סופר־נוחה ואני מתה על התאוצה הזאת״, היא צוחקת. "אני אוהבת לעקוף אנשים ואני אוהבת לעקוף אותם ממש בשקט״.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן