ירוק בעיניים: עסקות ההעברה הכי משתלמות בכדורגל העולמי

עסקאות העברה הן חלק בלתי נפרד מהפן העסקי של עולם הספורט. כמו שמתאר זאת הסרט "מאניבול״ העוסק בקבוצת בייסבול שאפתנית, בכיכובו של בראד פיט, מאחורי עסקאות מסוג זה עומדים מגוון שיקולים, לעתים הן אכזריות ומחושבות, לעתים הן מתגלות כמשתלמות עבור הקבוצה, ולעתים – כבזבוז כספים משווע. 

בכל הנוגע לכדורגל, מגלגלות הליגות המובילות באירופה ב־25 השנים האחרונות סכומי עתק. כניסתם של אוליגרכים ממזרח אירופה ושייחים מהמפרץ הפרסי רק הגבירה את התחרות על שירותיהם של הכוכבים וגרמה להוצאות לתפוח לממדים חסרי תקדים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק 

בסוף שנות ה־80 של המאה ה־20 עמד שיא ההעברות על סכום השווה לשישה מיליון ליש״ט, אותם ששילמה מילאן האיטלקית עבור ההולנדי רוד חוליט. היום, נחשב היקף העסקה של חוליט ל״כסף קטן״ במונחים של קבוצות בכירות ביבשת, והשיא עומד על 80 מיליון ליש״ט, אותם שילמה בשמחה ריאל מדריד למנצ׳סטר יונייטד, עבור כריסטיאנו רונאלדו הפורטוגלי.

ללא ספק שפיכה של סכומי עתק על שחקן בודד מהווה הימור לא קטן, ואם הוא אינו עומד בציפיות, עלולה להיות לכך השפעה שלילית על הקבוצה הרוכשת כולה. ככלל, ירידה בערכו של שחקן קשורה יד ביד גם בירידה בביצועים שהוא מפגין. לעתים, משום שהגיע לגיל הפרישה, במקרים אחרים הוא לא מצליח לשחזר את ההצלחה שרשם בקבוצה אחרת עם הקבוצה החדשה.

כשמחירו של שחקן מרקיע שחקים, עומדת מאחורי העסקה רשת ציפיות, שגם היא לא תמיד עומדת במבחן המציאות. בשורה התחתונה, זהו הגיבוי של בעלי הקבוצה לרצון המאמנים לצרף את השחקן לסגל, שפותח את הכיסים. לפעמים, כמו במקרה של רונלאדו, זוכה הקבוצה בכל הקופה. לפעמים, לא. לפחות עד הרכישה הבאה.

הסטארים שהתבררו כהימור משתלם

כריסטיאנו רונאלדו

מחיר מציאה:
הקונה: מנצ׳סטר יונייטד
המוכר: ספורטינג ליסבון
השנה: 2003
כמה: 15 מיליון ליש״ט

בשיא הקריירה:
כמה: 80 מיליון ליש״ט
השנה: 2009
המוכר: מנצ׳סטר יונייטד
הקונה: ריאל מדריד

צילום: רויטרס

כריסטיאנו רונאלדו, שחקן הכנף הפורטוגלי, סומן ככישרון ענק כבר בתחילת המילניום. בגיל 18 נרכש על ידי מנצ׳סטר יונייטד האנגלית תמורת 15 מיליון ליש״ט שקיבלה ספורטינג ליסבון. הוא השתלב היטב בקבוצה של אלכס פרגוסון, ומילא תפקיד מרכזי בזכייה בשלוש אליפויות רצופות בשנים 2009־2007 – לאחר שלוש עונות נטולות אליפות, יש לציין – וכן בזכייה בגביע אירופה לאלופות ב־2008. רונאלדו הפך לאליל המונים ברחבי העולם ולמוכר חולצות מוביל וכבש בסך הכל 118 שערים בשש עונות באנגליה.

רצונו להגשים חלום ולשחק בריאל מדריד הספרדית הוביל אותו לעימות עם פרגוסון והוא נמכר לבסוף תמורת סכום שיא של כל הזמנים – 80 מיליון ליש״ט. רונאלדו השתלב היטב גם במדריד, כבש יותר מ־100 שערים בשלוש עונות ותרם לנטילת ההגמוניה מברצלונה ולזכייה באליפות 2012. רכישתו הובילה לעלייה חדה במכירת חולצות הקבוצה ובמוצרים הנלווים. כבר בעונה הראשונה נמכרו יותר ממיליון יחידות של החולצה שלו. ההכנסות האדירות של כ־100 מיליון יורו, נחלקו בין השחקן, הקבוצה וחברת אדידס. רבים מעריכים כי ריאל מדריד כבר מזמן כיסתה את עלות הרכישה האסטרונומית.

קאקה

מחיר מציאה:
הקונה: מילאן
המוכר: סאו פאולו
השנה: 2003
כמה: 7.2 מיליון ליש״ט

בשיא הקריירה:
כמה: 57 מיליון ליש״ט
השנה: 2009
המוכר: מילאן
הקונה: ריאל מדריד

צילום: רויטרס

קאקה גדל בסאו פאולו ונמכר ב־2003 למילאן האיטלקית תמורת סכום של 7.2 מיליון ליש״ט. הקשר הברזילאי היה אז בן 21 והוא אכן עמד בציפיות ומילא תפקיד מרכזי בזכייה באליפות 2004 ובגביע האלופות ב־2007. קאקה כבש 70 שערים ב־193 הופעות במהלך שש עונותיו במילאן, והצטיינותו הובילה את ריאל מדריד לשלם עבורו לא פחות מ־מיליון ליש״ט ב־2009, בהעברה שמסתמנת עד עתה ככישלון מקצועי לאור העובדה שקאקה איבד את מקומו בהרכב

לקשר הגרמני מסוט אוזיל והפך לשחקן ספסל החל מעונת 2010/11.

זלאטן איברהימוביץ׳

מחיר מציאה:
הקונה: אינטר
המוכר: יובנטוס
השנה: 2006
כמה: 21.8 מיליון ליש״ט

בשיא הקריירה:
כמה: 59 מיליון ליש״ט
השנה: 2009
המוכר: אינטר
הקונה: ברצלונה

צילום: רויטרס

החלוץ השבדי ממוצא בוסני תפס את העין כבר באמצע העשור החולף כשכיכב במדי הקבוצה האיטלקית יובנטוס ובמדי נבחרת שבדיה. פרשת השחיתות "קאלצ׳יופולי״, במסגרתה נחשפו קשרים מפוקפקים בין עסקנים לשופטים, הובילה להורדת יובנטוס לליגה השנייה באיטליה ב־2006 ואילצה את הקבוצה למכור את החלוץ בן ה־25 לאינטר האיטלקית תמורת 21.8 מיליון ליש״ט. איברהימוביץ׳ פרח באינטר והיה שותף מרכזי לשלוש אליפויות רצופות בעונות – 2007־2009, בהן כבש 57 שערים, וזכה להתעניינות רבה מצד ברצלונה הספרדית, אשר רכשה אותו תמורת 59 מיליון ליש״ט וקיבלה גם את החלוץ סמואל אטו במסגרת אותה העסקה.

תיאגו סילבה

מחיר מציאה:
הקונה: מילאן
המוכר: פלומיננזה
השנה: 2009
כמה: 8.8 מיליון ליש״ט

בשיא הקריירה:
כמה: 37 מיליון ליש״ט
השנה: 2012
המוכר: מילאן
הקונה: פריז סאן ז׳רמן

סילבה (מימין) | צילום: רויטרס

הבלם הברזילאי בן ה־28 הגיע למילאן האיטלקית ב־2009 מפלומיננזה הברזילאית תמורת 8.8 מיליון ליש״ט. ההתרשמות העמוקה מכישוריו הובילה את פריז סאן ז׳רמן, אותה רכשו טייקונים מקטאר, לשלם עבורו 37 מיליון ליש״ט בקיץ 2012. כיוון שבעייתי למדוד תפוקה של בלם (בניגוד לחלוצים וקשרים, הנמדדים במספר שערים ובישולים), העלייה בערכו מרשימה במיוחד.

עמנואל אדאביור

מחיר מציאה:
הקונה: ארסנל
המוכר: מונאקו
השנה: 2006
כמה: 5 מיליון ליש״ט

בשיא הקריירה:
כמה: 25 מיליון ליש״ט
השנה: 2009
המוכר: ארסנל
הקונה: מנצ׳סטר סיטי

צילום: רויטרס

החלוץ מטוגו נרכש על ידי ארסנל ב־2006 תמורת כ־5 מיליון ליש״ט והפך לשחקן הרכב קבוע במדי הקבוצה הלונדונית. הוא כבש יותר מ־40 שערי ליגה, אבל ארסנל לא זכתה בשום תואר בתקופתו. עובדה זו לא מנעה ממנו לייצר רווח נאה ולהימכר למנצ׳סטר סיטי, השייכת למשפחה השלטת באבו דאבי, תמורת סכום עתק של 25 מיליון ליש״ט בקיץ 2009. דווקא שם הוא לא עמד בציפיות והפך לשחקן ספסל, מאוחר יותר הושאל לריאל מדריד ונמכר לטוטנהאם.

איך נפלו כוכבים

5 שחקנים שלא סיפקו את הסחורה

גאיזקה מנדייטה – 42 מיליון ליש"ט -> 3 מיליון ליש"ט

הקשר גאיזקה מנדיינטה כיכב בקבוצת ולנסיה הספרדית בין השנים 1993 ל־2001 והיה שותף לזכייה בגביע הספרדי ולשתי העפלות לגמר ליגת האלופות. לאציו האיטלקית, קבוצת צמרת בתחילת המילניום, רכשה אותו ב־2001 תמורת סכום של 42 מיליון ליש״ט בתקווה שייכנס לנעליו הגדולות של הצ׳כי פאבל נדבד. אבל עונה חלשה אחת (20 הופעות, 0 שערים) הספיקה לשני הצדדים והקבוצה האיטלקית, שסיימה רק במקום השישי, עשתה מאמץ להיפטר מהספרדי שהושאל לברצלונה. גם שם הוא לא כיכב וב־2003 הושאל למידלסבורו האנגלית, קבוצת מרכז טבלה. האנגלים מימשו את האופציה ורכשו אותו ב־3.1 מיליון ליש״ט בלבד.

צילום: רויטרס

אנדרי שבצ׳נקו – 30.8 מיליון ליש"ט -> 0

בסוף שנות ה־90 נחשב החלוץ האוקראיני אנדרי שבצ'נקו לכישרון ענק ונמכר מדינמו קייב למילאן האיטלקית ב־1999. הוא השתלב כשחקן הרכב קבוע ונשאר כזה במשך שבע עונות בקבוצה, איתה זכה באליפות, גביע המדינה וגביע אירופה לאלופות. צ'לסי האנגלית, האלופה דאז, רכשה אותו ב־2006 תמורת סכום של 30.8 מיליון ליש״ט, בידיעה שמדובר בחלוץ בן 31 שנועד לשמש מחליף. השמועות טענו ששבצ'נקו נועד להיות "המלשין״ של הבעלים רומן אברמוביץ׳ בחדר ההלבשה. בעונה הראשונה הוא אמנם השתתף ב־30 משחקים וכבש ארבעה שערים בלבד, אבל בעונה השנייה הוא הופיע רק ב־17 משחקים, מתוכם שמונה כמחליף. בצ׳לסי החליטו להיפרד כידידים והשאילו את השחקן למילאן, ללא תמורה. מאוחר יותר חזר שבצ׳נקו לקייב וסיים בה את הקריירה.

צילום: רויטרס

דנילסון – 21.5 מיליון ליש"ט – 0

הקשר הברזילאי סומן ככישרון גדול ושבר את שיא ההעברות בגיל 21, כאשר נמכר מסאו פאולו לריאל בטיס הספרדית בסכום של 21.5 מיליון ליש״ט. הבחירה של בטיס, קבוצה ספרדית בינונית, לשים את כל הביצים בסל אחד נחשבה תמוהה למדי, במיוחד בהתחשב בעובדה שלדנילסון יצא שם של שחקן לא קבוצתי, שממעט למסור את הכדור. את העונה הראשונה סיים עם שני שערים בלבד, הקבוצה סיימה רק במקום ה־11. בעונה הבאה כבר ירדה, יחד איתו, לליגה השנייה. עם הזמן הפך בעיקר לשחקן מחליף. כשהסתיים החוזה שלו ב־2005, הוא שוחרר ללא תמורה לבורדו הצרפתית.

צילום: רויטרס

חואן ורון

הקשר הארגנטינאי חואן ורון הספיק כבר לככב במדי פארמה ולאציו האיטלקיות, כשנרכש בגיל 26 על ידי מנצ׳סטר יונייטד לחמש שנים תמורת סכום של 28.1 מיליון ליש״ט – ההעברה היקרה בתולדות הקבוצה האנגלית עד אז. בעונה הראשונה השתלב ורון בהרכב, אבל הקבוצה איבדה את האליפות וסיימה רק במקום השלישי. בעונה השנייה איבד את מקומו בהרכב והיה שותף זוטר לזכייה באליפות. במנצ׳סטר החליטו שאפשר להסתדר בלעדיו והוא נמכר שנתיים מאוחר יותר, בקיץ 2003, לצ'לסי ב־15 מיליון ליש״ט, אלא שגם שם לא עשה חיל והושאל אחרי עונה בודדת לאינטר האיטלקית. את הקריירה שלו סיים בסופו של דבר באסטודיאנטס הארגנטינאית.

צילום: רויטרס

ג'אנלואיג'י לנטיני

הסיפור של ג׳אנלואיג׳י לנטיני הוא סיפור עצוב למדי: בשנת 1992 מכרה אותו טורינו האיטלקית למילאן תמורת סכום עתק של 13 מיליון ליש״ט, ששבר את שיא ההעברות העולמי. נשיא קבוצת מילאן, סילביו ברלוסקוני, נימק בזמנו את ההשקעה בשחקן בן ה־23 בכך שיש לו פוטנציאל מבטיח בעמדת הקיצוני הימני. ואכן, בשנה הראשונה סייע לנטיני לקבוצה שלו לזכות באליפות איטליה ולהעפיל לגמר ליגת האלופות (בו הפסידה למארסיי הצרפתית), אך רצה הגורל ושנה מאוחר יותר נפצע לנטיני בתאונת דרכים קשה. הוא שב למגרש רק לאחר שיקום קשה וממושך. ב־1997 מכרה אותו הקבוצה חזרה לטורינו, הפעם תמורת 2 מיליון ליש״ט בלבד.

צילום: רויטרס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן