ישב וחשב: הבחור שניצל את 4 שנותיו בכלא כדי להקים עסק שמגלגל 3 מיליון דולר בשנה

פרידריק יוסטון הוא אדם שרואה הזדמנויות עסקיות בכל דבר, אך זה לא תמיד מוביל אותו למקומות טובים. הוא בילה 4 שנים בכלא לאחר שהמשטרה עלתה על עסק משלוחי הסמים שפתח.

יוסטון הקים מספר עסקים, לפני ואחרי שהותו בכלא, אליו נכנס בגיל 24 וגם בו עסק בחשיבה על רעיונות עסקיים חדשים. "העברתי כך את הזמן", הוא מספר. "ראיתי עד כמה ההתנהלות בכלא לא יעילה וכמה הזדמנויות היו שם".

אחת הבעיות הכואבות של אסירים, כפי שחווה יוסטון על בשרו, היא התקשורת עם החברים והמשפחה. יוסטון נאלץ לתקשר עם בני משפחתו רק דרך דואר ושיחות טלפון יקרות, בעוד הם, התקשו לכתוב לו בשל הפער בין התקשורת הכתובה בתוך הכלא וזו בעולם החיצון.
המעבר בין הדיגיטלי לאנלוגי הוא קשה, אומר יוסטון. לא קל לשבת ולכתוב מכתב, אך קל מאוד לסמס או לכתוב מייל. מכאן הגיע הרעיון להקים אתר שמדפיס אימיילים, מסרונים או תמונות מהמחשב, הפייסבוק או האינסטגרם ושולח אותם במעטפות אל היעד הנבחר.

כך נולד הרעיון ל-Pigeonly. בבסיסו משמש האתר לתקשורת וכפלטפורמה למצוא את האדם שמחפשים מתוך מאגרי המידע הענקיים של המדינה. יוסטון עצמו הועבר שמונה פעמים מחלקות, מה שהקשה עוד יותר על קבלת הדואר שלו ממשפחתו וחבריו. "אנשים הולכים לאיבוד במערכת כל הזמן", הוא אומר. "יש עורכי דין שפונים אלינו כדי למצוא את הלקוחות שלהם".

באמצעות אתרי הבת- Fotopigeon ששולח הדפסים של תמונות דיגיטליות ו-Telepigeon שמוזיל את השיחות מהכלא, Pigeonly בדרך להשיג הכנסות של מיליון דולר בשנתו הראשונה שיצטרפו אל 2 מיליון הדולר שהושקעו בו על ידי תומכים מעמק הסיליקון. הצוות של יוסטון הממוקם בלאס וגאס, גדל משניים ל-12, הרבה בזכות חממה טכנולוגית עבור מיעוטים שאימצה את המיזם.


יוסטון. הפך את הישיבה בכלא להזדמנות | צילום: Pigeonly

"זיהינו 500 אנשים ושלחנו להם כרטיסי ברכה שהזמינו אותם להשתמש באתר. שלושה או ארבעה ימים לאחר מכן התחלנו לראות אנשים באתר, פותחים חשבונות ושולחים תמונות". באמצעות החממה, הם החלו להיפגש עם משקיעים. "בהתחלה פחדתי לדבר על עברי, אך השאלה תמיד עלתה – ובכן, איך אתה יודע?", נזכר יוסטון. "בחממה אמרו לי שיהיו אנשים שלו יזרמו איתי – יהיה מחסום מכיוון שהיית בכלא ואתה לא נראה כמו האדם הטיפוסי שהם רגילים להשקיע בו".

אך כשהוא התמקד באנשים שהיו פתוחים והבינו שהרקע שלו הוא הסיבה שבגינה הוא מכיר את הבעיה, הוא החל לצבור תאוצה. "הרבה פעמים משהו שנחשב כחולשה יכול להפוך ליתרון הגדול ביותר, וכך זה היה עבורי. זה בסופו של דבר הופך לסיבה שבגללה אנשים משקיעים – בגלל שהייתי שם, ואני מכיר ומבין את השוק הזה יותר מכל אחד אחר."

ובכל זאת, גיוס התמיכה לא היה קל. "זה יכול להיות קשה מכיוון שבתור יזם, זה מרגיש כאילו המיזם הוא הבייבי שלך וקשה לדבר עם מישהו שאומר לך, אל תיקח את זה אישית אבל אני לא מעוניין – ואז לבוא עם אותה התלהבות לאדם הבא. דיברתי עם קרוב ל-60 משקיעים והצלחנו לשכנע שישה. זה נותן לכם מושג לגבי כמה "לא" קיבלנו", הוא אומר.

בעיני יוסטון הכלא הוא בריכה טבעית עבור יזמים. "אם אתה שם בצד את ה-7% שעשו משהו אלים, שאנשים מפחדים מהם, רוב האסירים מכרו סמים או היו מעורבים בכל מיני סוגי הונאות או עברות צווארון לבן ממניעים פיננסיים. אז הם בעצם רק השתמשו במודל עסקי שגוי, השיגו את המוצר בצורה לא נכונה, המטרה שלהם הייתה שגויה, אבל אם מיישמים את אותו הדחף ואת העקרונות הבסיסיים למשהו חיובי, אז יש לך עסק בר קיימא."

"אפשר ללמוד הרבה מאוד מהעמיתים בכלא", אומר יוסטון. "בחור שיושב על עבירות של צווארון לבן ומעל ב-40 מיליון דולר, יודע משהו על עסקים כי הוא ניהל כמה חברות ועכשיו הוא מרצה 36 חודשים על התחמקות ממס. הוא יילמד בכיתה בכלא איך לפתוח חברה בערבון מוגבל ואיך לעשות מאזן כספי".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן