ישראל לא שילמה על תוכנית המו"פ האירופית – אלפי מענקים בסכנה

חזית נוספת במשבר בין האיחוד האירופי לישראל: לאחר אישור הבנייה בשטחים ונסיגתה של ישראל מחתימה על הסכם השמים הפתוחים, הקרע מתפשט גם לתחום הטכנולוגי. לפורבס נודע כי שיתוף הפעולה בתחום המחקר והפיתוח נמצא בסכנה, והשתתפותה של ישראל בתוכנית המו"פ השמינית של הנציבות האירופית, בהיקף של 80 מיליארד יורו, מוטלת בספק.

בכירים בממשלה חוששים כי מוסדות האיחוד האירופי לא יאשרו את המשך שיתוף הפעולה, בשל סירובו של משרד האוצר להקצות דמי השתתפות של 700 מיליון שקל לתוכנית, וגלגול האחריות למשרד התמ"ת.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

עד כה, הייתה ישראל המדינה הלא אירופית היחידה שצורפה לתוכנית המו"פ של האיחוד האירופי, המהווה את אחת מספינות הדגל של היחסים בין ישראל לאיחוד. ההשתתפות בתוכנית מקנה לאוניברסיטאות, לחוקרים ולחברות מישראל גישה למימון ומענקים לפרויקטים בתחומים רבים, מננוטכנולוגיה ועד אנרגיה ובריאות.

מעבדה במוזיאון ישראל. שיתוף הפעולה בתחום המחקר והפיתוח בסכנה | צילום: רויטרס

"עלות התוכנית גדלה באופן משמעותי"

מאז השקת התוכנית הנוכחית – השביעית במספר – שהחלה ב-2007 ותסתיים בשנה הקרובה – זכו 1,350 גופים ישראלים במענקים בפרויקטים שערכם כ-20 מיליארד יורו. גובה מענקי מחקר לזוכים ישראלים עמד על 501 מיליון יורו. בין הנהנים מהתוכנית הזו היו התעשייה האווירית, אלביט מערכות, סוכנות החלל הישראלית, והאוניברסיטאות המובילות. במהלך השבועות האחרונים מתגבשת תוכנית המו"פ האירופית השמינית, שתתקיים בשבע השנים הבאות ותושק בעוד כשנה. התקציב המתוכנן לתוכנית זו יעמוד על כ-80 מיליארד יורו, לעומת 50 מיליארד יורו בתוכנית הקודמת.

רק לפני מספר שבועות ביקר נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, במשרדי נציבות האיחוד האירופי בבריסל. בכירים אמרו לאורן כי עתיד היחסים הכלכליים בין האיחוד לישראל תלוי בהתפתחויות במישור המדיני ודחו הצעותיו להגברת שיתוף הפעולה הכלכלי.

ממשרד התמ"ת נמסר כי "המשרדים הרלוונטיים דנים בימים אלה באפשרות להצטרפות לתוכנית. לצד התועלת הרבה שבהשתתפות בתוכנית זו, יש לקחת בחשבון את עלותה, שגדלה באופן ניכר יחסית לתוכנית המו"פ הנוכחית. לאור המצוקה התקציבית הצפויה בשנים הקרובות וצרכי ההשקעה הנוספים במו"פ באקדמיה ובתעשייה, ההשתתפות בתוכנית ודרכי מימונה נבחנים בימים אלה מול שאר התוכניות והאילוצים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן