ישראל על שער מגזין פורבס העולמי: "השותפות הסודית שעשויה להציל את תהליך השלום עם הפלסטינים"

"שיתוף הפעולה שעשוי להציל את תהליך השלום" – כך מגדיר מגזין פורבס העולמי את הפגישות הסודיות שנערכות בין יזמים ישראלים ופלסטינים, ושתוכנן נחשף בכתבת השער של גיליון אוגוסט. בתצלום השער מופיע מנכ"ל חברת סיסקו ג'ון צ'יימברס, אשר היה אחד ממובילי היוזמה ואשר מרואיין בכתבה.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

להלן קטעים מרכזיים מתוך הכתבה, שתפורסם במלואה בעברית בגיליון הקרוב של מגזין פורבס ישראל:

"כשהיחסים בין ישראל לרשות הפלסטינית עדיין נמצאים בשלב עדין, עם הניסיונות לחידוש המשא ומתן המדיני, כל דיאלוג בין הצדדים ראוי לציון. אך כאן לא מדובר בכוחות הביטחון שמתאמים סיורים משותפים, גם לא במגעים לכינון הסכמות מדיניות. קבוצה בת 12 אנשים, שנפגשת במקום סודי באזור ים המלח, במפגש שאורגן ומומן על ידי חברת סיסקו, מדברת בשפה המשותפת: ניהול טכנולוגיות. המומחים הישראלים והפלסטינים נפגשו קרוב ל-100 פעמים בשנתיים האחרונות, בתקווה להרחיב את אומת הסטארט אפ הישראלית גם לשטחי הרשות הפלסטינית. וזה רק אחד מתוך 12 דיאלוגים אשר מתנהלים בשקט – ובמקרים רבים גם בסודיות – בישראל.

'הדרך לסיים את המשבר היא ליצור נוכחות גדולה מאוד במזרח התיכון ולרדוף אחרי כל האנשים המוכשרים, לא משנה מה דתם, גילם או מינם', אומר מנכ"ל סיסקו העולמית, ג'ון צ'יימברס, הבכיר האמריקאי המעורב ביותר באזור, שהצליח לרתום חברות כמו אינטל, HP ומיקרוסופט לטובת היוזמה. 'אם מתייחסים לנושאים הללו ומצליחים לגרום לאחרים להיות מעורבים, אז אפשר לנסות להשכין שלום במזרח התיכון'".

כתב פורבס ריצ'ארד בהאר מציין כי כבר קיים סחר בשווי מיליארדי דולרים בין ישראל לגדה המערבית. "אפילו בעזה מתקיים מסחר. אך הפגישה שנערכה באפריל בים המלח מייצגת משהו רחב יותר. במקום לסחור בסחורות, מאות ישראלים ופלסטינים הופכים להיות שותפים עסקיים ועמיתים בחברות סטארט אפ, אשר משנות לאיטן את הכלכלה הפלסטינית, לפחות בשטחי הגדה".

במהלך סיקור הסיפור ריאיין פורבס כמות גדולה של מובילי תעשיית ההיי-טק משני צידי הגבול. כמעט כולם הביעו חשש ודאגות בנוגע לאופן שבו הדברים שיגידו ייתפסו על ידי גורמים בשני הצדדים (רבים התעקשו על אנונימיות מוחלטת. פורבס קיבל אישור כניסה לפגישה שנערכה בים המלח, בתנאי שמיקומה יישאר סודי). ברשות הפלסטינית, רבים רואים בשיתוף הפעולה כבגידה דה פקטו, אפילו אם הוא נועד לחזק את הכלכלה המקומית. גם בחברה הישראלית, למרות שרבים ייראו קשרים מהסוג הזה בחיוב, מיעוט עלול לחשוב שכלכלה פלסטינית מחוזקת ובעלת טכנולוגיה תשתמש בה כדי להילחם בישראל.

ולמרות הכל, הם משתפים פעולה. על פי הערכות פורבס, יותר מ-300 חברות טכנולוגיה פלסטיניות מעסיקות כעת כ-4,500 עובדים, זינוק ביחס ל-23 חברות בלבד בשש השנים שקדמו לשנת 2000. ורבות נוספות בדרך: קרנות הון סיכון בישראל ובגדה מחפשות להשקיע כ-100 מיליון דולר בסטארט אפים ישראלים או ישראלים-ערבים.

רמאללה רחוקה רק 20 דקות בקו אווירי מירושלים. קבוצה של מנכ"לים פלסטינים ממזרח ירושלים הסכימו לפגוש את פורבס לארוחת ערב ברמאללה, אך נאלצו לבטל. המחסום בין הערים נסגר על ידי צה"ל, אשר טיפל בהפרות סדר וביידוי אבנים באזור. עם זאת, בתוך שלוש שיחות טלפון, ובהתראה של שעה, הופיעה במקומם קבוצה מקומית של מנכ"לים, מה שרק מדגים את הפריחה בתחום.

בכתבה מוזכר גם חבר הכנסת אראל מרגלית, יזם היי-טק בעברו, אשר מוגדר בה כאחד ה"אבות המקימים" של ההיי-טק השראלי. על פי הכתבה, מרגלית השתתף לא מזמן בפגישה סודית עם 40 מנהיגי טכנולוגיה ישראלים ופלסטינים, שהתקיימה בבניין דירות ברמאללה, ובה דנו המשתתפים בדרכים האפשריות לעבודה משותפת.

"זה היה טבעי מאוד", אומר מרגלית לפורבס. "האנשים הללו הם השכנים שלנו. הם נמצאים במרחק 20 דקות מירושלים. אנו צריכים לפתוח פרק חדש".

מאמציה של סיסקו הביאו ענקיות אמריקאיות טכנולוגיות אחרות לדחוף את משרדיהן בישראל לעבוד גם מעבר לגבול. סיסקו הקימה קואליציה של 35 חברות, בשם מען טק, בה חברות בין השאר גם אי.בי.אם ובנק הפועלים, במטרה משותפת ליצור משרות לעובדי היי-טק ערבים. עם זאת, עד כה סיסקו היא היחידה שהכניסה כסף למיזם. "אני שמח להוביל את הדרך, לשתול את הזרעים", אומר צ'יימברס.

הכתבה המלאה – בגיליון הקרוב של מגזין פורבס ישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן