כאן כדי להשאר: עליית הימין הקיצוני לא מבשרת את תום עידן האירו

רוב האנשים ציפו שגוש האירו יקרוס. אפילו כאשר המטבע עצמו נשאר חזק, החדשות עסקו בעיקר במשבר הממשמש ובא אודות "המטבע האחיד" וצפו את עתידו העגום. פרשנותם של מומחים רבים נאמרה בריש גלי: גוש האירו ייכשל בהכרח, ובקרוב נתוודע שוב למטבעות המוכרים והנושנים כמו הדרכמה, הלירה והפרנק. האירו הינו רעיון פגום במהותו שאינו יכול לעבוד.

כעת, כעבור שנתיים, אין ספק כי משבר האירו חלף וכעת הוא מהווה את אחד מהמטבעות החזקים בעולם – אז מה הולך להתרחש בהמשך? האם האירו בטוח?

התשובה הפשוטה הינה כן ולא. האירו לא עומד להיעלם בקרוב, אירלנד וספרד עומדות שתיהן בפני תקופת שגשוג, בזכות הצעדים אשר ננקטו על מנת לרסן את הבועה הפיננסית בהן. למעשה, שלא כמו בתקופת משבר האשראי בארה"ב, אז קרסה חלק גדול מהתשתית הפיננסית, באירופאה לא נגרם נזק ממשי.


האירו. הנבואות על נפילתו לא התממשו | צילום: shutterstock

התגובה האירופאית למשבר נראית עמומה ומנומנמת בהשוואה לתמרונה האימתני של ארה"ב במהלך 2008. אפילו כעת לא מתבצעת הדפסת כסף מסיבית באירופה, כמו זו שהתרחשה בזמנו באמריקה "הפזרנית". אין ספק כי כוחו של האירו הוא הצבעת האמון האולטימטיבית במטבע האירופי, שאפילו הפרנק השוויצרי נצמד אליו.

כמטבע מקלט בטוח היה על האירו להיות גבוה באופן מלאכותי. יחד עם זאת, ערכו הנוכחי גבוה מדי עבור הגוש האירופאי המתאושש. כעת כאשר המשבר מאחורינו נפילתו תתאפשר ואף תעודד בידי גורמים אירופאיים. דווקא חוזקו של היורו בתוך סביבה זו, יוצר אווירה כלכלית שלילית התורמת להיווצרותן של תנועות לאומניות ועלייתן של מפלגות הימין הקיצוני ברחבי אירופה. התנועות הלאומניות מתנגדות ויוצאות כנגד הבירוקרטיה ואנשיה בגוש האירופאי, המהווים את האליטה חסרת הפנים הנהנת מתנאי עבודה נוחים ופנסיות שמנות על חשבונם של הבוחרים.

המצב הנתון אמנם הניע את בחירתם של נציגים אנטי אירופאיים לפרלמנט האירופאי אך אל לנו להבין זאת כתפיסה פונדמנטלית אנטי פדרלית ביסודה. האמריקאים יטו להאמין כי האירופאים מתעבים את הסוציאליזם ולכן פונים ימינה, אך האירופאים דווקא מאמינים בתפיסה זו וביכולתה להטיב עמם. האירופאים עדיין חולמים את החלום האירופאי. הם עדיין אוהבים את אירופה, האירו וגם את הסוציאליזם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן