כבר לא בורמה: מיאנמר נפתחת לעולם – אבל באיטיות

הראיון האחרון של מנכ"ל סיטיגרופ ויקראם פאנדיט בפייננשל טיימס, אותו העניק במהלך הפלגה בהונג קונג, התמקד בסירובו לאמץ את פיצול הבנקים הגדולים. אך בתוכו נקברה ידיעה נוספת: הודאתו של פאנדיט כי הוא רואה חלק גדול מצמיחתה העתידית של החברה שלו בהעברות כספים דיגיטליות, המתבצעות בדרום הגלובלי ובעיקר בארצות השווקים העולים.

אולי הגדולה בערי מיאנמר (לשעבר בורמה) יאנגוֹן (לשעבר הבירה, ראנגוּן) היא המצטרפת הטרייה ביותר: עבור חברות אסיאתיות ואמריקניות, מיאנמר עדיין נמצאת בשלב "כבדהו וחשדהו". חלק מהן, כמו ויזה, החלו להתנסות בה, כשהן ממתינות בזהירות לראות כיצד תרפה האומה הזו את אחיזתה השלטונית. החדשות שפורסמו השבוע, לפיהן האומה מסיימת את הצנזורה התקשורתית הישירה שלה, הן כנראה דוגמא טובה לאופן בו ההרפיה הזו תתרחש. מעודדת, אבל לא בהכרח מאוזנת, בטח שלא מושלמת.

צילום: רויטרס

למרות הקדמה, עשורים ארוכים של הגבלת חופשת העיתונות עדיין נותרים. משרד המידע עדיין יבקש שהכתבות תישלחנה אליו לבקרה אחר ביקורות כלפי השלטונות. עיתונאי בורמזי הממוקם בצ'יאנג מאי שבצפון תאילנד השווה זאת לחוקי הפגיעה בכבוד המלוכה של תאילנד, אלא שבמקרה זה "כל פעולות הממשלה בנייפידאו (הבירה הנוכחית) אינן חוקיות לדיון". והצדק עימו: הסרת הצנזורה הישירה, אך הותרת האיום בעוון ביקורת על הממשלה על כנו, פשוט מותירה את מלאכת הצנזורה לעיתונאים ולפלטפורמות הציבוריות. קשה יהיה להתעלם מהלחץ הרב שיופעל על עיתונאים ועורכים מצד עמיתיהם, שלא לפרסם כל דבר העלול לפגוע בעבודתם. האקט לעומקו מוסבר באתר "הקול הדמוקרטי של בורמה".

מיאנמר ממשיכה להשתנות, אך מתקיימות בה עדיין בעיות הומניטריות קשות שיהיה עליה לתת להן מענה. ההתעללות המערכתית במיעוט בני הרוהינגיה המוסלמים הוא ברור ומקומם רבים. אך בה בעת נושאת האומה, בבירור, פוטנציאל כלכלי אדיר: קרן המטבע הבינלאומית אמרה בינואר כי היא רואה "פונטנציאל צמיחה גבוה" למדינה. בציינם ייצוא סחורות גבוה יותר והשקעה גבוהה יותר, ובעקבותיהן צמיחתו של אשראי איתן וביטחון עסקי משופר, מוערכת צמיחה כלכלית של 5.5% עבור השנה הפיסקלית של 2011-2012, וצמיחה של 6% מהשנה הנוכחית ועד מארס 2013. לאחרונה אף העלתה הממשלה את הערכתה עד 7% לשנה הפיסקלית הנוכחית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן