כולל שירות: המשרתים החדשים של המאה העשרים ואחת

מצוידים בפנקסים הגיעו 250 גברים ונשים לאולם הנשפים של מלון שרתון גייטוויי בלוס אנג׳לס והתפזרו לסדנאות שונות שכותרתן: "כיצד לשלוט בארגון טיסות סילון פרטיות״; "אמנות כנכס״; "כך תגן על הלקוח שלך״; ו״כיצד לטפל בסיומים קשים – פרספקטיבה של בטיחות״. באותו יום עברו גם הרצאות בנושאים כמו חוקי עבודה, שיטות ירוקות לניקיון בתים ומציאת אומנת מתאימה.

ברוכים הבאים לכנס הלאומי של אגודת מנהלי האחוזות הביתיות (Dema, ראשי התיבות באנגלית) – הכנס הראשון מסוגו שאורגן אי פעם עבור ענף שסביר להניח שעד עכשיו לא ידעתם על קיומו.

"כל מה שאנחנו עושים מתרחש בדלתיים סגורות״, מסביר ריצ׳מונד שמידט, נשיא סניף Dema בדרום מזרח פלורידה, שאחראי על נכס מגורים בפאלם ביץ׳ במקצועו. "יש אנשים שעובדים יחד איתי באותו שיכון, ואיני יודע מי הם״, הוא אומר. כמו יתר באי הכנס, מייצג שמידט זן חדש של משרתים עבור אלה שחיים בלי חשבון. אם תרצו, מדובר בגרסת המאה ה-21 לבני המעמד הגבוה שהוצמדו בעבר לאצילים ולבני מלוכה כדי לשרתם.

כיום מעצבים מנהלי האחוזות החדשים משלח יד חדש; רבים מהם בעלי השכלה גבוהה, אנשי צווארון לבן שמתחילים קריירה שנייה או שלישית. אבל כל זה מתרחש הרחק מתחת לרדאר של המיינסטרים, ויש לכך סיבה טובה: דרישות המשרה כוללות 100% סודיות, ללא פשרות. אפילו חשיפת משהו שנראה כמו פרט טריוויאלי לחלוטין יכולה לאיים על הקריירה בענף שבו העובדים שותפים לפרטים האינטימיים ביותר בחיי המשפחה "המנהלת" שלהם. לפיכך, יש קוד אתי מוסכם וחתום, עם הסכמי שמירת סודיות, ואין זה נדיר שמועמדים לתפקיד חותמים על הסכם שכזה רק כדי להתראיין למשרה. 

צילום: ingimage/ASAP

העובדה ש-Dema- שנוסדה לפני חמש שנים ובין היתר בודקת מועמדים פוטנציאליים לחברות ודורשת מכל 1,500 המשתתפים לחתום על חוזי שמירת סודיות – ארגנה כנס לאומי שבו המנהלים יכולים להיפגש זה עם זו, ליצור קשרים ולהעמיק את ההשכלה שלהם בתחום בקרב עמיתים היא בגדר קונספט חסר תקדים.

לאגודה יש 14 סניפים שמפוזרים ברחבי האזורים העשירים ביותר של ארה״ב, ובכל אחד מהם מתקיימת ישיבה חודשית. ההתכנסויות המקומיות הן בחלקן קבוצת תמיכה, בחלקן סדנת לימודים ובחלקן רשת מקצועית. הרעיון הוא להוסיף לענף המבודד הזה גם תוקף וגם מנגנוני בדיקה פנימית.
על פי ההערכות, בפסגת הפירמידה של השירותים הפרטיים נמצאים כאלף מנהלי אחוזות, אשר מפקחים על נכסים ברחבי המדינה, אם כי אין הרבה נתונים על כך. "אני חושב שאף אחד לא באמת יודע כמה מקצוענים בתחום השירות הפרטי נמצאים בשטח. לחלקם משלמים בצורה מסודרת ולחלקם לא, ואילו אחרים נמצאים ברשימת מקבלי השכר של החברה, למרות שהם עובדים בבית״, אומר מייקל רייט, מייסד משותף של אגודת מנהלי האחוזות הביתיות.

מת׳יו האק, המייסד השני של Dema, מוסיף: "רק תחשוב על כל קבוצות הספורט המקצועיות וכמה מיליונרים יש בהן. מישהו מטפל באחוזות שלהם. עכשיו תוסיף גם סלבריטאים ומיליארדרים״.
תרזה לי, מנהלת נכס שעשתה הסבה ליועצת מומחית בתחום אחזקת משק הבית, מסבירה שישנם כ־50 פקידים מוכרים בתחום אחזקת משק הבית, עם מקום פנוי למשרות נוספות. מנהל האחוזה שוכר את האנשים הללו ומנהל אותם, ובדרך כלל מפקח על שני נכסים כאלה או יותר. הוא או היא גם אחראים למצוא בעלי מקצוע חיצוניים שיבצעו משימות או עבודות המצריכות מומחיות מיוחדת.

"הבוס שלי משלם לי עבור הידע והניסיון שאני מביא, ממש כמו למנכ״ל״, אומר גרהאם לפורד, מנהל אחוזה וסגן נשיא סניף Dema בדטרויט. לפורד הקדיש 24 שנים לשירותי אחזקת משק בית, אחרי שבילה תריסר שנים בתחום האירוח במלונות ובמסעדות. "המנכ״ל לא מעורב בעבודה המעשית בחברה, אלא מביא את הידע והניסיון הנחוצים כדי לנהל את החברה ולהביא אחרים לעשות זאת. זה מה שאנחנו עושים, אם כי רובנו יודעים לפתוח סתימה בכיור באותה מהירות כמו כל דבר אחר״.

מנהלי אחוזות מנוסים זוכים בדרך כלל למשכורת של שש ספרות, בתמורה למערכת מיומנויות משמעותית הכוללת מידע נרחב – החל במזון ויין איכותיים ועד הבנה באמנות ובאדריכלות ומיומנות בחשבונאות של משק בית, ניהול צוות עובדים, עזרה ראשונה, מחשבים, אבטחת הייטק ועוד. "אין משימה שהיא קטנה מדי או גדולה מדי״, אומרת אליסון פולי, סגנית נשיא בסניף אזור המפרץ של סן פרנסיסקו. "באותו יום את יכולה לאסוף קקי של פודל וגם להתקשר למשרדו של אל גור״.

שאני אשפשף? בהחלט

בין השאר, דרישות החובה לתפקיד הן מיומנויות חברתיות ועור עבה. מקצוענים בתחום השירות הפרטי חייבים לדעת מתי להיכנס לחדר ומתי לצאת ממנו, מתי להיות נוכחים אך לא מורגשים ובאיזו טקטיקה לנקוט כדי לעדכן מנהל במידע על אחזקת משק הבית. מנהלי אחוזות מקבלים את שכרם כדי לצפות צרכים ולפתור בעיות. אם למשל בני המשפחה מתכננים לצאת לחודש ציד בחווה שלהם בקניה ולקחת איתם את אוסף הרובים בבית, הטיפול בהעברת בני המשפחה והנשק מתחיל בחישוב המשקל הכולל של המטען וכלי הנשק, ויסתיים אולי בשכירת ארבעה רכבי שטח גדולים כדי להעביר בנוחות את כל האנשים והציוד לשדה התעופה.

צילום: ingimage/ASAP

"העובדה שגידלת תשעה ילדים, או שהיית עוזר אישי בחברה לא אומרת שאתה יכול לנהל את אחד הבתים האלה״, טוען דיוויד בארי ג׳וניור, מנהל האחוזה של משפחת סטפנסון, מייסדי "מרכזי הטיפול בסרטן של אמריקה״. בארי, נשיא סניף שיקגו, עובד כבר שש שנים עם המשפחה המעסיקה שלו, שגרה בפרברים של צפון מערב שיקגו.

בארי אמנם מהנדס במקצועו, אך בתפקידו החדש למד כיצד להרכיב צוותי עובדים למספר בתי מגורים, כיצד לבצע הרבעה בסוסי הפלינגר (ולנקות את תאיהם), כיצד לירות ברובים ואיך לתקן כבשנים.

הבוקר שלו מתחיל בשעה 5:00 והוא יודע כיצד להרים אגרטל יקר מבלי להכתימו בטביעות אצבעותיו ולמי להתקשר במקרה שצריך להזיז פריט ריהוט מהמאה ה־17 (להיסטוריונים במוזיאון המקומי, למקרה שתהיתם). בין היתר, הוא השתתף גם בשיעורי התנהגות והליכות ובסדנאות תלות הדדית.

אם המשפחה המעסיקה שלו תטוס, נניח, לחווה באספן, שאותה הפך בקפדנות לגן עדן חורפי, אולם הקור יגרום להם להתחרט ולהתמקם מחדש בנכס בפלורידה, ייצא מגדרו כדי להבטיח שכל פרט בנכס הזה מוכן לאכלוס, ללא יוצא מהכלל – החל ממזווה מצויד ועד לבריכת שחייה מחוממת.
"דיוויד הוא המסייע. הוא הבחור שיכול לבטא את צרכיו של אבא שהוא עצמו אינו יכול להימצא שם, ושיכול לדאוג לכל פרט בנכס״, מסביר כריסטופר סטפנסון, בנו של המעסיק של בארי. למרות העובדה שהוא עובד ישירות עבור הסטפנסון המבוגר יותר, בארי זמין לכל אחד מבני המשפחה.

כשדביבונים הסתלקו עם האפרוחים של התרנגולות והפסיונים של בנו של כריסטופר באחד מימי ראשון בבוקר, עזב בארי את הקונצרט שאליו הלך ומצא עופות חלופיים מאינדיאנה. זה לקח כמעט יום שלם. "התאהבתי במשפחה שעבורה אני עובד ובמה שהם עושים״, הוא אומר בתגובה להערכה שזכה לה בעקבות המעשה שלו.

רחשי כבוד הדדיים ולעתים אפילו גילויי אהבה הם חיזיון נפוץ בקריירה של מנהלי אחוזות. כלומר, אם הם מוצאים משפחות נהדרות לעבוד בשבילן. "לא תרצי לעבוד עבור כל מיליארדר או סלבריטאי או מולטי־מיליונר. תרצי לעבוד עבור המשפחה שאיתה את מסתדרת הכי טוב״, אומרת ניקי בראון, נשיאת סניף אטלנטה.

אבל כנראה שאי אפשר בלי סיפורי זוועה שצצים גם הם מדי פעם בפעם. אחד ממנהלי האחוזות מספר למשל, כיצד פוטר בפזיזות על ידי רעיה טרייה, לאחר שהספרות על השלט הרחוק החלופי היו קטנות מדי לטעמה. הוא גויס מחדש לתפקיד באותה המהירות שבה פוטר, לאחר ששב מהחנות עם שלט גדול יותר.

יש מנהלים/ות שנאלצו להיאבק עם פלייבויז חובבי מסיבות שקיוו שיסופקו להם סמים. באחד המקרים אולצה מנהלת אחוזה להתפטר לאחר שהבוס שלה לא הפסיק לנסות להתחיל איתה.
אבל כנגד כל פרשה מעליבה כזו יש גם סיפורים שמחים שממלאים את חדרי הכנסים בוועידה של Dema בגאווה. "הפן הרומנטי של הענף הוא היכולת להבחין ולהיות אכפתי״, אומרת לי, עיניה מוצפות דמעות כשהיא נזכרת בתגובתו הכנה של מעסיקה לשעבר על מתנת יום הולדת פשוטה שהכינה עבורו לפני שנים. "להיות מסוגלת לזהות את כל הדברים הקטנים האלה בדיוק איך שמישהו אוהב אותם, ולהיות מסוגלת לעשות את זה בדיוק כמו שהוא אוהב – זה הקסם של הענף״.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן