כיצד יעכלו קוקה קולה ופפסי את המלחמה על הסוכר?

דיאטות נטולות סוכר, הצעות חוק להטלת ״מס משקאות מוגזים״ (או ״מס סודה״) בפילדלפיה ובסן פרנסיסקו, מס דומה המתעתד להיות מיושם בבריטניה החל מ-2018… המסקנה ברורה: הסוכר נמצא תחת מתקפה. בעוד שעתיד נטול סוכר יסייע בהקטנת היקפי המותניים בכל רחבי העולם, הוא עשוי להקטין גם את הכנסותיהן של חברות התלויות במכירות של משקאות גדושי סוכר, ביניהן קוקה קולה, פפסי וד״ר פפר.

לאחר ניתוח הסבירות שמס המשקאות המוגזים יאומץ, ותשאול טלפוני של ד״ר רוברט לוסטיג, מומחה לאנדוקרינולוגיה ולהשמנת יתר ופרופסור באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו, הסיקו אנליסטים מחברת המחקר העצמאית CLSA שהמלחמה נגד הסוכר צופנת בחובה סכנות לחברות המשקאות הקלים, במיוחד קוקה קולה, פפסיקו, ד״ר פפר-סנאפל ומונסטר.

״אנו מאמינים שהטלת מיסוי תסכן את חברות המשקאות הקלים שבדקנו״, כותבת האנליסטית המובילה קרולין לוי בפרסום מחקרי חדש פרי עטה. ״אנו סבורים כי בקנה מידה עולמי ניצבת קוקה קולה בפני הסכנה הגדולה ביותר, מבחינת חשש הצרכנים והרגולטורים ממשקאות ממותקים. ד״ר פפר תסבול בעיקר בשוק האמריקאי שם מרוכזות 90% ממכירותיה, ואולם אנו מאמינים כי יישומו של ׳מס סודה׳ לאומי איננו בגדר אפשרות סבירה״.


הטלת מיסוי תסכן את חברות המשקאות הקלים? | צילום: fotolia

ד״ר לוסטיג, המתייחס אל סוכר כאל חומר ממכר, אמר לצוות ב-CLSA כי ״מס הסוכר״ במקסיקו הצליח להביא לירידה בצריכת משקאות מוגזים. ואכן, נתונים רשמיים מצביעים על ירידה של 12% במכירת משקאות הממותקים בסוכר בשנת 2015, שנה לאחר שהטילה מקסיקו את המס המיוחד.

למרות שלוי מציינת כי נפח המכירות של קוקה קולה ושל פפסי השתקם במקסיקו מאז הדעיכה הראשונית, היא מצאה גם שכיום כמות הסוכר המצויה בקוקה קולה עבור כל דולר מסך הרווח לפני מס (EBIT) גדולה יותר מזו המצויה בכל משקה אחר. החברה הבאה בתור במדד התלות בסוכר היא ד״ר פפר.

CLSA הפיקה את המידע לאחר שניתחה ביחס לכל אחת מחברות המשקאות הללו נתונים כגון כמות הסוכר הממוצעת עבור כל 350 מ״ל שנמכרו, רווח ממכירת משקאות לפני מס וכמות סוכר עבור דולר מסך המכירות לפני מס. בעוד שממוצע תכולת הסוכר של קוקה קולה עבור כל 350 מ״ל שנמכרו אינה גבוה משמעותית מאלה של המתחרות (למעשה, מדובר ב-27.9 גרם סוכר ל-350 מ״ל לעומת 31.6 גרם ל-350 מ״ל בד״ר פפר), לוי ועמיתיה טוענים כי המודל התרכיזי של החברה גורם לה לייצר 13 טריליון גרם סוכר בשנה. קוקה קולה רשמה רווח של 10.9 מיליארד דולר לפני מס בשנה הקלנדרית 2015, מה שאומר שהחברה מכרה 1,192 גרם סוכר עבור דולר לפני מס.

פפסי, לעומת זאת, יכולה להתהדר ב-413 גרם סוכר ״בלבד״ עבור דולר לפני מס, וזאת בשל היצע משקאות מגוון יותר. לוי והצוות הבחינו שמעל ל-42% מהמכירות הגלובאליות של החברה הן של משקאות לא-ממוגזים, וזאת הודות לנתח הגדול של פפסיקו בשוק משקאות הספורט, כמו גם בשוק התה והקפה המוכנים לשתייה. ד״ר פפר, לשם השוואה, רואה 80% מרווחיהם בארה״ב ממכירת משקעות קלים מוגזים.

ואולם חרף הרוחות השליליות המנשבות בפרצופן של חברות המשקאות המוגזים והממותקים, קוקה קולה ופפסי עדיין לא כופפו את גבן. נתוני השקעות מצביעים על כך שהמשקיעים אופטימיים יותר בנוגע לעתידן של קוקה קולה ושל פפסי מאשר בנוגע לעתידם של ״מיסי הסודה״ ושל תרבות ההימנעות מסוכר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן