כיצד מרוויח יוסיין בולט 20 מיליון דולר בשנה – ולמה מגיע לו יותר

למרות ששבר את שיאי העולם בריצות ה-100 וה-200 מטר באולימפיאדת בייג'ין, האצן הג'ימייקני יוסיין בולט היה די אלמוני עד לרגע בו הדהים את העולם באותה אולימפיאדה. לפני האולימפיאדה ההיא, הספונסרית היחידה של יוסיין בולט הייתה חברת פומה, שהחתימה את הספורטאי ב-2003 ומימנה אותו, זאת בנוסף למימון מקומי שקיבל מחברת טלפונים ניידים ג'ימייקנית. 

בתום האולימפיאדה בבייג'ין, חמוש בשלוש מדליות זהב ושלושה שיאי עולם חדשים שקבע, הפך בולט לאחד האתלטים המפורסמים ביותר בעולם. הוא הפך להיות הראשון שהצליח לשבור את שיאי העולם בשתי הריצות הללו, מאז קארל לואיס ב-1984. את המדליה השלישית שלו השיג בולט במסגרת נבחרת השליחים הג'ימייקנית בריצת ה-100X4 מטר. מאז אותן תחרויות חייו של האצן האלמוני השתנו מן הקצה אל הקצה. 

במקביל לתהילה, זכה בולט גם לעלייה משמעותית בשכר שלו. במהלך השנה שאחרי האולימפיאדה בבייג'ין, בולט הרוויח כ-23 מיליון דולר מכספי הזכייה שלו וכן מאירועי יח"צ בהם השתתף וממימון נותני החסות החדשים שלו. 

הפך את הריצה לפופולרית כמו גולף וכדורסל, יוסיין בולט | צילום: רויטרס

מיד לאחר האולימפיאדה, בולט הוחתם על ידי יצרן השעונים השוויצרי, הבלוט וכן על ידי חברת וירג'ין וחברת האשראי ויזה, אשר הפכה את בולט לנער פוסטרים שהופיע על כל שלטי החוצות שלה באירופה, שם האתלטיקה זוכה לפופולריות רבה. 

ויזה משתמשת בבולט כפרזנטור גם במסגרת המשחקים האולימפיים בלונדון השנה, שם היא לוקחת חלק כספונסרית רשמית של האירועים. השנה חתם בולט גם על חוזה עם חברת סול אלקטרוניקס, במסגרתו הוא יעצב ליין של אוזניות על שמו עבור החברה. כמו כן, בולט ישמש גם פרזנטור עבור חברת ניסן מוטורס בקמפיינים שלה.

בנוסף, בולט פרסם ב-2010 את האוטוביוגרפיה שלו, הנקראת "9.58 – להיות האיש המהיר בעולם". על פי השמועות, האצן צפוי לפרסם ספר נוסף לאחר אולימפיאדת לונדון.

אולם למרות כל נותני החסות שחברו אליו, המשכורת הגבוהה ביותר עדין מגיעה לבולט מחברת פומה, אותה הוא מייצג בתור פרזנטור רשמי. ב-2010 חתמה חברת הספורט הגרמנית עם בולט חוזה בשווי של 9 מיליון דולר לשנה. מדובר בעסקה יוצאת דופן עבור אתלט שמרוויח הרבה פחות מספורטאים בענפים פופולריים יותר כמו כדורסל, כדורגל ועוד.

כספי זכייה בתחום האתלטיקה הם פחותי ערך, יחסית לענפי ספורט אחרים. הספורטאים האתלטיים מתחרים  מדי שנה במסגרת ליגת היהלום של סמסונג, המחולקת ל-14 אירועים שונים ברחבי העולם. המנצחים בכל תחרות מקבלים 10,000 דולר כשהמנצח השנתי מכניס לכיסו 40,000 דולר בסך הכל. מקום ראשון באירועים הדו שנתיים שווה 60,000 דולר ושבירת שיאי עולם מעניקה בונוס של 100,000 דולר נוספים.  בולט משתתף בדרך כלל ב-7 מתוך 9 אירועים ומקבל בונוסים כספיים מהספונסרים הלוקחים חלק בהם. 

בשל הישגיו טוען פול דויל, סוכן ותיק של אתלטים כי "בולט הוא אולי המרוויח הגדול בהיסטוריה של האצנים, אך הוא גם האצן שמרוויח הכי פחות בהתחשב במה שמגיע לו". בולט הביא לענף הריצה את הפופולריות שטייגר וודס הביא לגולף ושמייקל ג'ורדן בזמנו הביא לכדורסל האמריקאי. 

אירוע הגמר של ריצת ה-100 מטרים שיתרחש הערב, צפוי להיות אחד הנצפים ביותר באולימפיאדת לונדון. על פי מארגני האולימפיאדה, כמיליון איש ביקשו להגיע לאירוע והיו מוכנים לשלם מעל ל-1,100 דולר עבור התענוג. מדובר בביקוש גדול יותר מכל אירוע אחר במסגרת האולימפיאדה השנה. 

גם רשת הטלויזיה NBC מקווה כי תחרות הגמר בהשתתפות בולט תרים את הרייטינג של השבוע השני של האולימפיאדה, לאחר שתחרויות ההתעמלות והשחייה הפופולריות יותר כבר נגמרו. כולם ממתינים לראות האם האצן הג'ימייקני יחזור על הישיגיו המרשימים מלפני ארבע שנים וישבור שוב את כל השיאים האפשריים. 


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן