כיצד משפיע המשבר הכלכלי על מערכת הבריאות האירופית?

למי שלא מתגורר באירופה, המשבר בגוש היורו עשוי להראות די מופשט. אך בפועל, גם מחוץ ליבשת, השפעתו של המשבר ניכרת מאוד. בימים אלה, נותן המשבר במערכת הבנקים האירופית את אותותיו גם על מערכת הבריאות באיחוד, ואף מחוצה לו.

ביוון למשל, חברות תרופות רבות העבירו, כבר לפני שנתיים, את עסקיהן לשיטת תשלום במזומן בלבד. חלקן אף הפסיקו לשווק תרופות חדשניות ויקרות יותר, מחשש שלא יקבלו עליהם תשלום. כעת ניתן לראות שבעיית אספקת התרופות באירופה מתפשטת למדינות אחרות.

מדיניות התשלום במזומן בלבד, הגיעה גם לספרד. על פי דיווח שפורסם השבוע באחד משבועוני הלייף סטייל במדינה, חברת התרופות השוויצרית, רושה, החלה להנהיג מדיניות תשלום זו באחד מבתי החולים במדינה. בנוסף החברה בוחנת הטלת סנקציות כלכליות גם על בתי חולים נוספים. על פי נתונים של איגוד תעשיית התרופות בספרד, החוב של בתי החולים לחברות הפארם הסתכם בסוף 2011 ב-6.4 מיליארד יורו. בשלב זה, אין הרבה חברות תרופות ומכשור רפואי שמפסיקות את אספקת המוצרים שלהם למדינה, אך מכיוון שתנאי התשלום כבר הגיעו לשוטף פלוס 700 יום, אין לדעת מה צופן העתיד למערכת הבריאות הספרדית.


ביוון נסגרו השנה למעלה מ-120 בתי מרקחת, מכיוון שלא יכלו לעמוד בתשלומים עבור תרופות שכבר חולקו לציבור. עקב מחסור בתרופות, חלה עלייה בשיעור החולים במחלות "קלות" אותן ניתן למנוע.  כתוצאה מכך, חלה גם עלייה בשימוש בתרופות שנמכרות ברחוב. כעת, מתנהלת מערכת הבריאות במדינות מוכות המשבר בשיטה יומית. עקב כך, חוסר הוודאות מביא מומחים רבים להאמין שהמצב ביבשת רק ילך ויחריף.

צילום: רויטרס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן