כלל פיננסים: הקמת מנגנון יציבות אירופי תוסיף לאי וודאות בשווקים

ביום שישי האחרון, בפסגה בת יומיים, הסכימו קובעי המדיניות באירופה על סדרה של הצעות שאם ייושמו עשויות לשנות את פני הדברים באירופה ולעצור את התפשטות משבר החוב הריבוני. אך חוסר הבשלות של ההסכם מקשה על השוק ל"לקנות" אותו ובכך הופך אותו בעצמו לגורם של אי וודאות.


האם ניתן להתנות סיוע ישיר בויתורים ריבוניים? | צילום: רויטרס

חוסר הבשלות בא לידי ביטוי בסעיפים רבים, כאלה שלא מופיעים בו וכאלה שכן, אך שספק אם יוכלו להתממש. הסופר האמריקאי ג'ון ג'יי צ'פמן טען ש"כאשר לא מתכוונים ליישם הסכם, אפשר להסכים בו כמעט על הכל" במקרה זה, בין הסעיפים שספק אם ניתן בכלל לממש נמצאים אלה שקושרים את הסיוע הישיר בויתורים ריבוניים. ברקע, המשקיעים מנסים גם להבין האם משהו הלחיץ את קובעי המדיניות כדי לגרום להם לוותר יותר מהצפוי על עמדתם המוקדמת?

מנגנון יציבות אירופי – יתרונות וחסרונות

חוסר הבשלות בא לידי ביטוי בסעיפים רבים, כאלה שלא מופיעים בו וכאלה שכן אך שספק אם יוכלו להתממש. הסופר האמריקאי ג'ון ג'יי צ'פמן טען ש"כאשר לא מתכוונים ליישם הסכם, אפשר להסכים בו כמעט על הכל" זה המצב במקרה הזה? בין הסעיפים שספק אם ניתן בכלל לממש נמצאים אלה שקושרים את הסיוע הישיר בויתורים ריבוניים. ברקע, המשקיעים מנסים גם להבין האם משהו הלחיץ את קובעי המדיניות כדי לגרום להם לוותר יותר מהצפוי על עמדתם המוקדמת?

החסרונות כאן הם: א. זוהי רק "אפשרות": הסיוע הישיר לבנקים הוגדר כאפשרות והותנה בהרבה תנאים מוקדמים, בניהם: יצירת מנגנון פיקוח של הבנק המרכזי האירופאי על הבנקים המקומיים ובנוסף, חילוץ יהיה בכל מקרה מותנה גם בסיוע ממשלתי. גם אם יאושר לבסוף, הסיוע לא יתממש לפני סוף 2012. ב. הסכום: לקרן היציבות האירופאית יהיה גבול עליון של חצי טריליון אירו. רוב האנליסטים מסכימים כי יש צורך בלפחות 2 טריליון אירו כדי לבלום את משבר החוב.

יתרון נוסף הוא בכך שמנגנון היציבות האירופאית תורשה לרכוש חוב בשווקים העיקריים ו / או המשניים. אלא שגם רכישות אלה מותנות בתנאים רבים, כגון הסכמים פיסקליים מחמירים ותוכניות צנע. כמו כן, למנגנון היציבות צפוי להיות קושי רב לגייס את ה-500 מיליארד אירו ובמיוחד שהוסכם כי לנושים של הקרן לא ינתן מעמד של "נושים מועדפים". לא הוסכם כי הבנק המרכזי, ה-ECB, יוכל לממן את הקרן (הרעיון נדחתה בתוקף על ידי המדינות השונות) ובנוסף המדינות השונות צריכות עדיין לאשר במידונותיהן את ההבנות, אלא שנדרש לכך אישור פה אחד, כאשר כבר ידוע למשל שמדינות כמו פינלנד מתנגדות לתת הלוואות ללא בטחונות.

407 מיליארד יורו לחלץ את האיחוד מהמשבר | צילום: רויטרס


צעד קטן בכיוון הנכון

הפסגה לא חידשה הרבה, כשעוד קודם לה כבר היתה על השולחן הנוסחה שהציעה גרמניה: הלוואות גישור תמורת רפורמות, צנע וויתור על ריבונות. אך האפשרות שעלתה בפסגה, של סיוע ישיר לבנקים, גם אם היא תיאורתית לעת עתה, היא בכל זאת התקדמות חיובית, משום שהפעם מדובר בהתפשרות של גרמניה למתן הלוואות עם פחות בטחונות של הממשלות. זהו צעד קטן, אך בכיוון שמאותת על יעד של אינטגרציה פיסקלית מלאה באירופה. ברקע, אי אפשר לשכוח שספרד ואיטליה בעיצומה של קריסה כלכלית שאותה ההסכם החדש אינו מתיימר לפתור – הוא חוסר התחרותיות בין מדינות הצפון לדרום.

מלבד אותה מוכנות של גרמניה לקחת על עצמה יותר סיכון, ההסכם החדש מספק גם עוד זמן. ע"י כיבוי שריפות של תשואות גבוהות. האסטרטגיה הזאת, של התקדמות איטית לאינטגרציה תוך כיבוי שריפות, עשויה להימשך גם שנים כל עוד גרמניה תשמור על האש ותמנע מתשואות האג"ח של מדינות הפריפריה להשתולל, נותר לקוות שמנהיגי מדינות הפריפריה לא ישארו שאננים ויקדמו מצידם את הרפורמות הדרושות. מבחינתה של גרמניה אפשר להערכתנו להיות רגועים יחסית, יש לה הרבה מה להפסיד

"לעולם לא תצליח לשכנע מישהו שלא מסכים איתך ומחייך" – מיוריאל ספארק – עיתונאית
מה יש לגרמניה להפסיד מפירוק גוש האירו

ומה יש לגרמניה להפסיד? 

איטליה וספרד עם הגב לקיר התחילו להרים את הראש ולקדם משמעותית את מצבן כשהן יודעות שגם לגרמניה יש לא מעט להפסיד: דו"ח של משרד הפנים הגרמני מעריך כי פירוק גוש האירו יגרום לשיעור האבטלה במדינה להכפיל את עצמו ולתוצר להתכווץ בעשרה אחוזים. לעומת זאת, העלות של חילוץ כל מדינות ה-PIIGS תעלה לגרמניה, על פי מכון המחקר הגרמני IFO, כ- 704 מיליארד אירו. הם מקבלים אשראי?

הפסגה בסוף השבוע התנהלה כמו שפסגה צריכה להתנהל, ארוחות טובות, קצת מינגלינג, ראיונות, נאומים, הנהונים, מתורגמנים ואז פתאום משהו קרה. ראש ממשלת איטליה, מריו מונטי, אמר את המילה האסורה. משפט שזיעזע את כל הנמצאים, את כל העיתונאים, ואת המשקיעים. הוא אמר "איטליה לא התכוונה לבקש חילוץ". זה האות! זה הסימן! זה בדיוק אותו המשפט שאמרו מנהיגי כל המדינות שקרסו רגע לפני הקריסה. על זה המציאו את המשפט "על ראש הגנב בוער הכובע"?

"כאשר שני אנשים מסכימים תמיד, אחד מהם מיותר" – ויליאם ריגלי הבן – תעשיין


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן