כצפוי: הריבית בגוש היורו נשארה על 1%

הבנק המרכזי של אירופה (ECB) הודיע היום (ד') כי יותיר את הריבית בגוש היורו ללא שינוי ברמה של 1%. בהחלטה שלא להוריד את הריבית, חרף התחזיות כי כלכלת אירופה תתכווץ ב-0.5% השנה, שומר ה-ECB את כלי הורדת הריבית למצב בו קצב הצמיחה בגוש יירד אף יותר.

החלטת הבנק המרכזי שלא להוריד את הריבית מעבירה את האחריות לעברם של מנהיגי גוש היורו, שיצטרכו לקבל החלטות מושכלות וליצור כלים לעידוד הכלכלה בגוש היורו במחיר שיהיה נמוך ממחיר של התפרקות הגוש.

הלחץ עובר למנהיגי הגוש | צילום: רויטרס

לאחר ההכרזה על השארת הריבית על כנה, אמר נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי, כי "הבנק אינו יכול לפצות על חוסר העשייה ואוזלת היד של הממשלות בגוש היורו". דראגי הוסיף כי "החלטת מנהיגי אירופה לפעול למען איחוד כלכלי עמוק יותר היא צעד חשוב מאוד. אנחנו מקבלים בברכה את החלטת המנהיגים לפעול על מנת ליצור איחוד כלכלי ומוניטרי".

בעוד דראגי מנסה לסחוט טיפות מאמץ נוספות מהפוליטיקאים באירופה סקרים בגוש מראים כי ללא הורדת שיעור הריבית מתחת ל-1% והמרצת הכלכלה – תתכווץ הפעילות הכלכלית בגוש ביותר מ-0.3%.

יחד עם זאת, עושה דראגי מאמצים נוספים לייצוב הכלכלה בגוש – כמו למשל הלוואת בזק של טריליון דולר לבנקים בגוש בכדי להמריץ את מתן האשראי וההלוואות מצד הבנקים לפרטים ועסקים. אף על פי זאת, בעלי עסק לא ממנפים כהלכה (אם בכלל) את ההלוואות הללו מתוך אמונה כי הסיכוי לצמיחה ורווח הוא נמוך.

ההאטה המשמעותית בכלכלת אירופה מחלחלת היטב לכיסאותיהם של הפוליטיקאים והמנהיגים באירופה גם כן. הממשל בספרד עדיין מנסה לייצב ולחלץ בנקים אשר סיפקו הלוואות באופן חסר אחריות לפני פיצוץ בועת הנדל"ן ב-2008, וכיום מתמודדים עם הפסדי ענק. ביוון גוברת אי הבהירות לקראת הבחירות ב-17 ביוני עם הידיעה שתוצאות הבחירות עשויות לגרום ליוון לדחות את דרישות בריטניה וגרמניה לקיצוצים מאסיביים בגירעון המדינה.

הציפיות מדראגי – כי ביכולתו ליצור כלים ותוכניות מוניטריות מבטיחות להמרצת גוש היורו – הן גבוהות. ולבינתיים, המשקיעים יוצרים מציאות בה הבורסות באירופה עולות כעת והיורו מתחזק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן