לאירופה אין ברירה: אינטגרציה מלאה או התרסקות

מפגש פסגה של האיחוד האירופי יתקיים מחר בבריסל, המפגש ה-24 מאז התחיל משבר היורו ב-2009. במפגש הנוכחי, המדינות ינתחו וידונו בהצעות שהוגשו על ידי ארבעת בעלי התפקידים העל-יבשתיים: נשיא הנציבות האירופית, נשיא הבנק המרכזי, נשיא הוועדה ונשיא קבוצת אירופה. המטרה ברורה – איך לגרום לגוש היורו לעבוד? כשבמילים אחרות צריך להחליט אם אירופה מוכנה להפוך את היבשת לגוף פדרלי.

מאז תחילתו של המשבר, ראשי המדינות באירופה נוקטים באסטרטגיית "עשה זאת בעצמך" כשהם מאמצים צעדים נרפים בתזמון לא נכון במטרה לפתור את המשבר. במהלך החודשים האחרונים, הבנק המרכזי באירופה פועל לבדו בכדי להציל את גוש היורו. החלטתו לקנות אג"חים של מספר מדינות ביבשת הורידה את הריבית שנושא האג"ח לרמה סבירה.

ועדיין, הפתרון הזה יכול להחזיק לטווח הקצר – כטיפול חירום במצב חירום. בשורה התחתונה המנדט של הבנק המרכזי לא מאפשר לו להתערב ברמה כזו בשווקים. יותר מכך, קניית האג"חים המסיבית יכולה להביא לתוצאות מקרו כלכליות כשמומחים רבים סוברים כי הצעד של דראגי יעלה את האינפלציה ביבשת.


לא רק איחוד מוניטרי | צילום רויטרס

דראגי עצמו הזהיר לאחרונה כי הפעולות שבהן נוקט הבנק נכונות לזמן הקצר, אך הוא ביקש מהדרג הפוליטי באירופה לקחת אחריות וליצור רפורמות משמעותיות בכדי לתקן את הבעיות, הפעם, נדמה כי המסר אכן נקלט.

על פי התבטאויות של התקופה האחרונה כמו גם דו"ח הביניים שהוציא נשיא הנציבות האירופית אפשר להניח כי הדרישה של ארבעת הנשיאים העל-יבשתיים תהיה אינטגרציה אמיתית. במילים אחרות "שיתוף פעולה" או "התכנסות" בין החברות באיחוד כבר לא עובד.

הצהרות כאלה של הנשיאים השונים באיחוד האירופי מציינות תזוזה של ממש. בעבר הלא רחוק היו אמונים אלו על קידום הפרויקט הכלכלי של האיחוד ולא על הצעת פרויקטים חדשים כמו שמתרחש כעת, אך גם הן מבינים כי הכוח הממשלתי שלקח סמכויות רחבות הביא להתמוטטות הגוש האירופי.

האם הם יסכימו לייסד תקציב שיעמוד לרשות האיחוד? | צילום: רויטרס

קבוצת הנשיאים עתה מציעה ישום של איחוד תקציבי ליורו. זה יכול להיות צעד גדול לקראת אינטגרציה אמיתית – גוש האירו יקבל תקציב משלו כדי להתמודד בצורה יעילה יותר עם הבעיות היבשתיות. " צריך להשלים את המסגרת הנוכחית של המדיניות תקציבית (…) ולעבור בהדרגה לכיוון מסגרת תקציבית משולבת במלוא מובן המילה", אומר נשיא הוועדה האירופית ואן רומפיי. האימרה הזאת מוכיחה כי הרעיון של אינטרגציה מלאה הולך ומעמיק בדרגים הגבוהים של האיחוד.

אולי זה מסמן התחלה של שינוי מגמה. תהליך שעלול להוביל לאיחוד תקציבי ואולי אפילו איחוד אירופי בנושאים הפיסקלים והחברתיים. נושאים שהיו טאבו במשך שנים. עכשיו נדמה כי לאירופים כבר אין ברירה: אינטגרציה מלאה או התרסקות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן