לאנס אמסטרונג יפסיד 150 מיליון דולר, אך נייקי אולי תפסיד יותר

לפני יומיים הודיעה חברת "נייקי" על סיום התקשורת עם רוכב האופניים המפורסם, לאנס אמסטרונג ועל ביטול מיידי של החוזה ביניהם. ארמסטרונג, טענה "נייקי" בהודעה "הוליך שולל" את החברה במשך עשור בכל הנוגע לשימושיו בסמים.

ההודעה של "נייקי" וההיפרדות מאמסטרונג תביא לעזיבה מסיבית של חברות אחרות שילכו בדרכה של ענקית הספורט. גל העזיבה יעלה בסופו של דבר לאלוף לשעבר ברכיבת אופניים יותר מ-150 מיליון דולר ברווחים פוטנציאליים שהוא עתה מפסיד.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

למרות הדו"ח המקיף של ה-USADA, הארגון הלאומי למלחמה בסמים, המפרט את צריכת הסמים של אמסטרונג והצוות שלו, הנזק סביב הפרשה של הרפרזנטור לא נמחק לחלוטין, וזאת מפני ש"נייקי" בחרה תחילה לעמוד לצד האיש שלהם.

כל האליפויות נשללו ממנו – אמסטרונג | צילום: רויטרס

ספורטאים של "נייקי" שנמצאים בכותרות זה לא דבר חדש לחברה. כך היא עמדה לצד טייגר וודס, קובי בריינט ומייקל ג'ורדון במהלך האשמות כלפיהם על בגידה, פרשות מיניות והימורים. "נייקי" אפילו חזרו לעבוד עם שחקן הפוטבול, מייקל ויק, אחרי שהוא ריצה תקופת מעצר בכלא.

אך בולטים ככל שיהיו האירועים הללו יחד עם התנהגות הלא ראויה, אף אחד מהאנשים שהוזכרו למעלה לא נטל סמים. אף אחד מהם לא רימה את רוח המשחק ההוגן ולא בגד בתחרותיות שענף הספורט. הדו"ח המפורט של ה-USADA הייתה למראה מול פניו של מייסד ונשיא "נייקי", פיל נייט, עד שהאחרון כבר לא יכל יותר להתעלם.

החלטת נייקי לבטל את החוזה עם אמסטרונג כרפרזנטור של החברה כבר החלה את הסחף של פעולות דומות על ידי חברות אחרות שאיתן עבד אמסטרונג. חברות רבות ומוכרות כבר הלכו בעקבות "נייקי" והודיעו כי הן מפסיקות את עבודתן לאלתר עם רוכב האופניים.

על פי דירוג "ספורט אילוסטרייטד" שדירג בשנת 2005 את 50 הספורטאים העשירים, אמסטורנג הרוויח באותה שנה כ-17.5 מיליון מהיותו פרזנטור. ולמרות כי שנת 2005 סימנה את סוף הקריירה התחרותית שלו, במהלכה זכה ב-7 אליפויות במרוץ האופניים הנחשב בעולם – "טור דה פראנס", אמסטרונג המשיך להיות פרזנטור של חברות בעיקר בגלל המסר שהוא הביא עימו כמי שניצח את הסרטן. וכך, חמש שנים אחרי, העריך דירוג "פורבס" את רווחיו בשנת 2010 בכ-21 מיליון דולר.

על פי ההערכות, ההיפרדות של "נייקי" כמו גם חברות נוספות, יעלו לאמסטרונג כ-150 מיליון דולר ברווחים שהוא היה עתיד להרוויח בעשור הקרוב, וזה מצטרף להחלטת הארגון הלאומי נגד סמים לשלול ממנו את כל התארים בהן זכה.

ניצח את הסרטן | צילום: רויטרס

ללא הדו"ח של הארגון האמריקאי למלחמה בסמים וללא החלטתה של "נייקי", ההכנסות של אמסטרונג היו מדלדלות באיטיות עם השנים, כשהדגש הוא באיטיות. כי אמסטרונג, גם לאחר פרישתו, סימל דברים שכמעט כל חברה הייתה רוצה להיות מזוהה עימם. "נייקי" הייתה מזוהה לאורך השנים עם הרבה מהספורטאים המוכרים והמצליחים ביותר בעולם, אבל סיפורו של אמסטרונג היה ייחודי גם עבורה בגלל שרוכב האופניים הביא איתו מסר של אומץ, של נחישות, של לחימה, כי אמסטרונג הצליח לנצח את הסרטן והצליח לרגש אנשים רבים ברחבי העולם.

אמסטרונג הפסיד את ה-15-20 מיליון דולר לשנה במשך העשור הקרוב אבל לתדמית הפגועה של USADA ושל חברת "נייקי" מדובר בהחלטות שמשפיעות מאוד על המותג, וכאלה הפוגעות במוניטין. לא רק אמסטרונג מפסיד 150 מיליון דולר בעשור הקרוב, הרי ב"נייקי" ישלמו את המחיר על החלטות שלהם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן