לא מרוצים: ועד עובדי צים הכריז על סכסוך עבודה

ההסתדרות במרחב חיפה הודיעה שלשום לממונה על יחסי העבודה במשרד התמ"ת במחוז חיפה ולהנהלת צים על סכסוך עבודה. ההסתדרות נעתרה לטענתה לבקשת ועד עובדי צים להכריז על סכסוך העבודה לאור הפגיעה המתמשכת לדבריה בחוסנו של ההסכם הקיבוצי. 

הסיבות לסכסוך העבודה הינן לטענת ההסתדרות העברת פעילויות מישראל לחו"ל וקליטת עובדים חדשים שלא במסגרת ההסכם הקיבוצי. לאחר 14 ימי צינון מתכוונים לדבריהם עובדי צים לנקוט בצעדים ארגוניים וביניהם גם השבתת הפעילות עד כדי פגיעה בפעילות המסחר הימי.

ועד עובדי צים מסר כי החליט להילחם על ההסכם הקיבוצי ועל עתידה של חברת צים. "לצערנו", אמרו בוועד, "הנהלת החברה פירשה את נכונותנו לתרום לשגשוגה של החברה, כחולשה. ההכרזה על סכסוך העבודה היא תחילת של מאבק לשימור מעמדה של צים כמוביל הימי הלאומי".

צילום: רויטרס

במקביל להכרזה על סכסוך העבודה, תפנה מועצת העובדים גם לבית הדין לעבודה בתביעות כנגד הנהלת החברה, המפרה לטענתה ביודעין הסכמי עבודה חתומים, במטרה לאלץ כביכול את מועצת העובדים לשנות את ההסכמים הקיימים.

לטענת ועד העובדים, המאבק הוא על מימוש ההסכמים הקיבוציים, על אי-פגיעה במעמד העובדים המאורגנים ועל הבטחת השארת הפעילות בארץ והבטחת מקור תעסוקת העובדים. "לא מדובר בסכסוך עבודה אלא במאבק על שמירת מעמדה של צים כמוביל הימי הלאומי ושמירה על האינטרס של מדינת ישראל", נכתב בהודעת צים. "הפגיעה בעובדים היא מסווה כי בפועל עלות העובדים (3%), שולית ביחס למחזור החברה".

בועד העובדים הסבירו כי מאז פרוץ המשבר הכלכלי ב-2008 הסכימו העובדים לויתורים רבים בתנאי השכר ושיתפו פעולה עם ההנהלה מתוך הזדהות מלאה עם החברה, אלא שמאז החתימה על ההסכם הקיבוצי בשנת 2011 מפרה לטענתם הנהלת החברה באופן שיטתי וכמעט יום יומי את ההסכם. "יש לראות בהחלשת העובדים בחברה את ניסיונותיו של מנכ"ל החברה לרוקן את צים ישראל מנכסיה כדי להכשיר את הקרקע לפיצול החברה", חתמו העובדים.

בצים מסרו היום בתגובה: "כידוע, המשבר העולמי הוא ארוך והשפעתו על ענף הספנות דרמטית. צים אינה חריגה בענף, ונמצאת בתהליכי התייעלות מסיביים החל משנת 2010. החברה נקטה בצעדי התייעלות בכל מרכיבי ההוצאה התפעוליים, שינתה תנאי העסקה של עובדים בחו"ל וצמצמה את כוח האדם במשרדיה בחו"ל. בכל תהליכי ההתייעלות האלה תרמו העובדים בארץ תרומה מינורית ביותר בהשוואה לצעדים הדרסטיים שנעשו. המשך המשבר איננו מותיר אפשרות אחרת, ומחייב לצמצם את מצבת העובדים ולצמצם בהטבות המפליגות של העובדים".

"ועד העובדים ממשיך להתמקד בפרטים מינוריים ודרישות קטנוניות ועוצם את עיניו לנוכח המציאות העסקית הקשה שעמה מתמודדת החברה. זוהי גישה הרסנית לכל הצדדים ואנו קוראים לנציגי העובדים לשנות כיוון. הכרזה על סכסוך עבודה משמעותה הפסקה של המשא ומתן ע"י ועד העובדים וקבלת החלטות הכרחיות להמשך תהליך הבראת החברה. צעדי ההתייעלות מחייבים ויתור כלשהו מצד העובדים. רק דיאלוג יביא לפתרון ולכן ההנהלה מעוניינת לחזור לשולחן הדיונים על מנת להגיע להסכמות הנדרשות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן