לא פנטזיה: התעשייה שתגלגל 1.7 מיליארד דולר עד 2017

תעשיית ספורט הפנטזיה עושה בשנים האחרונות מכה רצינית. כמה רצינית? לפניכם המספרים של השחקניות הגדולות: בין 2007 ל-2012 הגיעה הצמיחה של יאהו, ESPN, סי.בי.אס ספורטס ופוקס ספורטס לכדי 12% בשנה, כך לפי אנליסטית התעשייה IBISWorldv. הרווח השנתי שלהן מוערך ב-397 מיליון דולר על מחזור של 1.1 מיליארד דולר, בעוד שה-NFL, ליגת הספורט הדומיננטית, אחראית על יותר מ-36% מהפעילות.

למקרה שישנתם בשמירה, תעשיית ספורט הפנטזיה היא הדבר החם הבא בתחום משחקי הספורט ברשת, והיא בנויה סביב הסטטיסטיקות האמיתיות של שחקני ספורט מקצועיים.
בתקופה האחרונה היא הצליחה להיטמע בדרך שבה אנו צורכים ספורט, ובחמש השנים הבאות צופה IBISWorld צמיחה שנתית של 8.8%, מה שיהפוך את ספורט הפנטזיה לעסק של 1.7 מיליארד דולר עד 2017.

שיעורי מציחה של כ-12% בשנה | צילום מסך: golf.fantasyleague.com


המנועים הגדולים ביותר: השגשוג של האפליקציות לניידים, שהופכות את ההצטרפות ואת המעקב אחר הפנטזיה לקלים יותר; הצמיחה בענפי ספורט פנטזיה בלתי שגרתיים, כגון מרוצי מכוניות, כדורגל וגולף; וחליבה של יותר כסף מהנשים שמשתתפות במשחק, שמהוות כיום 25% מהשוק, אבל אחראיות רק ל-10% מההוצאה הכוללת.

"ספקי ספורט פנטזיה שימצאו דרך לנצל פלח שוק דמוגרפי זה, הצומח מספרית אך מפגר מבחינת הסכומים שהוא מוציא, יימצאו במקום טוב", כך כתבו האנליסטים של IBISWorld בדוח שפרסמו באחרונה.

בינתיים, העובדה שפשוט כל כך להקים אתר בתחום הספורט פנטזיה, מביאה לכך שאתרים חדשים צצים כל הזמן. לעתים קרובות, האתרים היותר מצליחים נמכרים בסופו של דבר לאחד מהארבעה העיקריים, שלמרות כוחם הרב עדיין שולטים רק ב-30% מהשוק. כל הארבעה מצפים לצמוח באופן משמעותי כל עוד הדלת המסתובבת הגדולה שבעדה נכנסים ויוצאים הקטנים תמשיך להביא עסקים חדשים.

באפליקציות הסמארטפון המעקב אחר הפנטזיה קל יותר | צילום: רויטרס

פלח שוק שכדאי לשים עליו עין הוא זה שמספק את צורכיהם של אוהדים המחפשים משהו מעבר למודל הפנטזיה המסורתי המתבסס על נתונים סטטיסטיים של שחקנים והשואפים לאינטראקציה אמיתית עם משחקים חיים. לפני שנתיים דיווח פורבס על הסטארט-אפ פריפליי, המתמחה באפליקציות ניידים המאפשרות למשתמשים להתחרות מול אחרים ברשת בחיזוי תוצאות של משחקים.

ממש באחרונה הכריזה פריפליי על סבב גיוס ראשון מקבוצה הכוללת את RSE ונצ'רס, קבוצת השקעה בספורט ובידור שנוסדה על ידי סטפן רוס, הבעלים של מיאמי דולפינס. פריפליי מתכננת להשתמש במימון כדי להתרחב ולהיכנס לתחום הבייסבול. זוהי הדוגמה הטרייה ביותר של שימוש חוזר ונשנה באותה שיטה, ובעולם ספורט הפנטזיה זה קורה באופן קבוע. האם לציבור יימאס מזה? אולי מתישהו. אבל עדיין לא.יש לנו חלום

הגרסה הישראלית: גם לנו יש ליגה של פנטזיונרים

מאת: יואב ויכסלפיש

גם בישראל קיימת פעילות "פנטזי", או בשמה בעברית: "ליגת החלומות". רוב הפעילות המקומית מתבצעת דרך חברת MYTEAM, שהוקמה לפני כארבע שנים. ירון דותן, המייסד, מקיים שיתוף פעולה עם ההתאחדות לכדורגל ועם אתרי אינטרנט ובונה משחקים לפי הזמנתם. האחרון היה על טורניר יורו 2012, בשיתוף אתר האינטרנט של "הארץ".

עד כה בנתה החברה משחקים על טורנירי כדורגל (ליגת העל, ליגת האלופות האירופית ועוד). דותן (33), מקווה להרחיב בעתיד את הפעילות גם לכדורסל וטוען שמודעות נמוכה מצד האיגוד ומנהלת הליגה מנעו את הוצאת הרעיון אל הפועל.

לדבריו, למשחקי ליגת החלומות השונים יש 20 אלף משתתפים בעונה ממוצעת וכל אחד מהם משלם 25 שקל לחודש – נתון המצביע על מחזור שנתי של 3-2 מיליון שקל. המצטיינים זוכים בטיסות, ארוחות, חופשות, מערכות קולנוע ועוד.

בנוסף, כמה מאות ישראלים, רובם יוצאי ארצות הברית, משחקים בליגות חלומות אמריקאיות באמצעות האינטרנט, בעיקר על ליגת הכדורסל NBA וליגת הפוטבול NFL.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן