לדור: "אם לא היינו מגישים כתב אישום – הייתה ביקורת ציבורית"

 

"פעלנו בדרך שלפי השקפתנו היתה מחויבת המציאות, היינו מחויבים לפעול כך ולא אחרת", כך אמר היום פרקליט המדינה משה לדור, בעקבות זיכויו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בשתי הפרשיות המשמעותיות בהן הוגש נגדו כתב אישום – טלנסקי וראשונטורס. לדור אמר את הדברים גם בעקבות הביקורת שהוטחה בו מאז הזיכוי, ובעקבות הלחץ שהפעיל ב-2008, ואשר הביא להתפטרותו של אולמרט באותה השנה. למרות הזיכוי השתי הפרשות המרכזיות, אולמרט הורשע בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות.

לפי לדור, "עלינו ללמוד את הכרעת הדין המפורטת, כך אנו נעשה. עלינו ללמוד את הממצאים בחלקים בהם אולמרט כן הורשע בפלילים, ואנחנו עושים את זה כדי לגבש את עמדתנו לגבי העונש הראוי בסוף המשפט".

"החוק חייב אותנו להגיש כתב אישום בחומר", אמר פרקליט המדינה. "לו היינו מחליטים לגנוז את הפרשיות, ולא להביא אותן לדיון מכובד ופומבי בבית המשפט היינו מועלים בתפקידנו. בית המשפט לא ביקר את הגשת כתב האישום או את התנהלות התביעה, והוא יודע לעשות את זה במקרים המצדיקים זאת. עיון ראשוני בהכרעת הדין מלמד כי כדי להגיע למסקנות היה צריך בית המשפט לקיים דיון".

לדור התייחס בדבריו גם להאשמות בדבר חלקו בהתפטרות אולמרט מתפקיד ראש הממשלה ב-2008. "אנו עדים להצגה חוטאת למציאות, לפיה הפרקליטות הביאה להתפטרות ראש ממשלה מכהן. אסור שתהליך פוליטי שיצר דינמיקה שהביאה להתפטרות אולמרט יביא לעצירה של פעילות הפרקליטות והמשטרה". לדבריו, הפרקליטות דווקא הגנה על ראש הממשלה. "כזכור, הפרקליטות היתה זו שביקשה לקיים את שמיעת העדות המוקדמת בדלתיים סגורות, והיא שהגנה על ראש הממשלה שעה שהוגשה עתירה לבג"ץ כדי להפסיק את כהונתו. אמרנו שם שהמשך כהונתו הוא עניין פוליטי וציבורי, ולא משפטי".

"בדמוקרטיה ראויה אין בית משפט מקבל תמיד את עמדת התביעה. בשיטתנו, הדברים האלה נכונים לגבי כל אזרח, וגם לגבי ראש הממשלה. אין דין מיוחד המחייב ראיות חזקות יותר לגבי ראש הממשלה מאשר כל אזרח אחר. זו תמציתו של השוויון בפני החוק".

"מבקרינו מזכירים היום את הודעתי לפרקליטים במייל מלפני מספר שנים, ערב שמיעת העדות המוקדמת, כי אני מתייצב בבית המשפט ונוטל על עצמי אחריות אישית למשמעויות שיכולות לנבוע ממהלך ייחודי זה. ואמנם, שני בתי המשפט אישרו את המהלך. הוא לא היה מובן מאליו, אבל הוא אושר באופן מלא. אנחנו פעלנו בדרך שלפי השקפתנו היתה מחויבת המציאות, היינו מחויבים לפעול כך ולא אחרת. אילו פעלנו אחרת, הייתי מתייצב בפניכם במסיבת עיתונאים דומה ומנסה לתרץ בג"ץ שמתקבל על כך שנמנענו מלהגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה", סיכם לדור.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן