"להגיע לכל אדם בעולם": 6 תובנות על ההווה – והעתיד של פייסבוק

אחרי שהציגה הכנסות שנתיות של 12.5 מיליארד דולר – עליה של 58%, רווח של כמעט 3 מיליארד דולר וקרוב ל-1.4 מיליארד משתמשים (1.2 מיליארד משתמשי מובייל), נראה שפייסבוק יכולה לחייך. אך תגובתו של מרק צוקרברג לדוחות המצוינים היתה מדודה למדי: "עשינו הרבה מאוד ב-2014. הקהילה שלנו ממשיכה לגדול ואנחנו מתקדמים לקראת התחברות אל העולם". במבט ראשון זה אולי נשמע קצת מוזר, אך אולי בעצם האמביציה של צוקרברג היא כל כך גדולה, עד שמה שהשיגה החברה מחוויר בהשוואה לעבודה שעוד יש לעשות. הנה שישה דברים שאפשר ללמוד על עתידה של הרשת החברתית משיחת הוועידה שניהל מנכ"ל פייסבוק עם משקיעים:

1. פייסבוק עושה חייל במובייל. פרסומות המובייל הכניסו יותר מ-2 מיליארד דולר, והיו אחראיות ליותר משני שליש מסך ההכנסות של פייסבוק מפרסומות – עליה של 53% מהשנה שעברה. עבור חברה שהכריזה לפני שנתיים שעליית המובייל יכולה להוות סכנה לעתידה, זה לא רע. או במילותיה של שריל סנדברג, המנהלת התפעולית הראשית של החברה, השוק מתחיל להבין ש"יש לנו את פלטפורמת פרסום המובייל המובילה".

2. הווידאו בפייסבוק הגיע לממדים עצומים. אנשים צופים ב-3 מיליארד סרטוני וידאו בפייסבוק בכל יום. מחצית מהמשתמשים צופים לפחות בסרטון אחד בכל יום. "המעבר למובייל משנה את הצורה בה אנשים צורכים וידאו", אומרת סנדברג וכפי שצוקרברג הבהיר מאוחר יותר, אלה סרטונים ברשת עצמה, לא לינקים ליוטיוב או אתרים אחרים. זהו יתרון עצום לפייסבוק, כשמשווקים מעלים יותר ויותר סרטונים לרשת החברתית.

3. צוקרברג דיבר על מטרות תלת-שנתיות, חמש-שנתיות ועשר-שנתיות. ראשית, הוא רוצה להמשיך להגדיל את קהילת הפייסבוק/מסנג'ר/אינסטגרם/ווטסאפ. המספרים הם עצומים כבר כעת: לאינסטגרם יש יותר מ-300 מיליון משתמשים חודשיים, למסנג'ר יותר מ-500 ולווטסאפ יותר מ-700. צוקרברג גם הזכיר את שיפור החיפוש והיכולת לעזור למפתחים לפתח, להפיץ ולהרוויח מאפליקציות, כמטרות לטווח הבינוני. באופן מעניין, חלק מהמטרות רחוקות הטווח, כוללות את הפיכתה של אוקולוס – חברת המציאות המדומה שנרכשה על ידי פייסבוק, לדור הבא של פלטפורמת המחשוב.


פעם הפחד הגדול ביותר של פייסבוק, היום מקור ההכנסה העיקרי מפרסומות. המובייל | צילום: thinkstock

4. כך תורם כל משתמש פייסבוק לחברה מדי שנה: בארה"ב ובקנדה – 9 דולר, באירופה – 3.45 דולר, באסיה – 1.27 דולר ובשאר העולם, 94 סנט. אפשר לשער שיש הרבה מאוד מרווח עבור המספרים הללו לצמוח, ראשית באירופה ואז גם בשאר העולם.

5. המשקיעים מבוהלים מרמת ההוצאות שמשקיעה פייסבוק על התרחבות. לאחר ההתלהבות הראשונית מהתוצאות הטובות, המניה ירדה לאחר כמה שעות ואין ספק שזה קשור לעלויות ההתרחבות שגדלו ב-87% ל-2.72 מיליארד דולר והכבידו על הרווח התפעולי של החברה. אבל כדאי שהמשקיעים יתחילו להתרגל לזה – פייסבוק לא מראה שום סימן לכך שהיא מתכוונת לצמצם את ההוצאות. עבור חברה שכבר כעת נסחרת במכפיל גבוה מאוד, זו דינמיקה שתכביד על המניה בעתיד הנראה לעין.

6. נראה שכרגע פייסבוק נמצאת במומנטום וצוקרברג בהחלט קופץ עליו. בשלב מסויים בשיחה הוא הצהיר "אנחנו רוצים להתרכז במתן שירות לכל אדם בעולם. זה משהו שאנחנו מתכוננים אליו בעשור האחרון". וכשהוא אומר "כל אדם בעולם", הוא מתכוון לכל אדם בעולם – ויש לו תוכנית כיצד להשיג את זה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן