להציל את האנושות: 3 לוויינים יחקרו מדוע הולך ונעלם השדה המגנטי המאפשר חיים על פני כדה"א

סוכנות החלל האירופית שיגרה ביום שישי שלושה לוויינים לחלל, באמצעותם היא מקווה להבין מדוע השדה המגנטי המאפשר חיים על כדור הארץ, הולך ונחלש.

הלוויינים שוגרו כחלק מתוכנית Swarm האירופית מתחנת שיגור החלל פלסצק שברוסיה והוצבו כשעה וחצי מאוחר יותר במסלול קרוב לקוטבי, בגובה של 490 קילומטר מפני כדור הארץ.

תמונת אילוסטרציה של שלושת הלוויינים ששוגרו | מקור: ויקיפדיה

המידע שייאסף במהלך 4 השנים הבאות יאפשר למדענים לקבל תמונה על מבנה ליבת כדור הארץ ועל התהליכים הפנימיים המתרחשים בו. הידע שיתקבל יעזור לשפר את ההבנה המעורפלת שלנו לגבי השדה המגנטי המגן על החיים על פני כדור הארץ מפני קרינה סולרית ואף עוזר לכמה סוגי חיות לנדוד ברחבי הגלובוס.

מדענים אומרים שהספרה המגנטית עשויה להעלם לחלוטין בתוך 500 שנה, שלאחריהן יהפוך השדה המגנטי את כיוונו ויחל לגדול שוב. זה כבר קרה בעבר, כך מעידים הרישומים הגיאולוגיים שמגלים כי היפוך השדה המגנטי מתרחש אחת ל-25 אלף שנה.

זוהר הקוטב הנגרם כתוצאה מהשדה המגנטי, כפי שצולם מהחלל | צילום: רויטרס

בעוד שקשה לחזות את כל האפקטים של התופעה, ברור שההשלכות יכולות להיות עצומות: לוויינים יהיו חשופים יותר לרוחות סולריות ותעשיית הנפט העושה שימוש בקריאות של השדה המגנטי כדי לכוון קידוחים, תפגע.

"Swarm הוא משימה הכרחית, לא רק לאירופה אלא לעולם כולו", אומר ז'אן ז'אק דורדין, מנכ"ל סוכנות החלל האירופית, "אנחנו לא יכולים לחיות על כדור הארץ בלי השדה המגנטי".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן