להשאיר או להוריד: מה הקשר בין טראמפ לילדה ממלחמת וייאטנם?

"פייסבוק הוא פלטפורמה", אמרה מנכ"לית התפעול של פייסבוק, שריל סנדברג, בכנס של הוול סטריט ג'ורנל", ודחתה את הטענות לפיהן ענקית המדיה החברתית היא למעשה חברת מדיה. לאחרונה התמודד האתר עם ביקורת לאחר שהתקבלו מספר החלטות שנויות במחלוקת אם לצנזר או לאפשר תוכן שמספר משתמשים הגדירו כפוגעני.

הנושא עלה מוקדם יותר השנה, כשפייסבוק הסירה באופן זמני את התמונה האייקונית מ-1972 של ילדה וייטנאמית בורחת מפצצת נאפלם. התמונה, שצולמה על ידי צלם העיתונות ניק יוט, מקושרת לשינוי הדרמטי בדעת הציבור לגביי מלחמת וייטנאם. "התמונה מראה את זוועות המלחמה, יחד עם הצגת ילדה עירומה", אמרה סנדברג בכנס, "אך מצד שני, התמונה הזאת חדשותית ויש לה משמעות היסטורית. גיבשנו החלטה שתחרוג מהסטנדרטים של החברה שלנו לטובת החשיבות העיתונאית".

ילדת הנפאלם | צילום: Nick Ut

סנדברג, שחלקה את הבמה עם כריס קוקס, סמנכ"ל המוצר של פייסבוק, אמרה כי החברה ממשיכה לדון עם עיתונאים ומוציאים לאור "על מנת להבין את הנושא לעומק". במקרה של התמונה ממלחמת וייטנאם, פייסבוק אמרה כי הדרישה להוריד את התמונה הגיעה מהמשתמשים בדיוק כמו במקרה של כל תוכן אחר החשוד בהפרת הסטנדרטים של החברה. לאחר בדיקה, התמונה הוסרה והוחזרה לאחר התערבות של מנהלים בכירים.

הסתמכותה של פייסבוק על משתמשים שמסמנים את התוכן, דורשת מעורבות משמעותית מ-1.6 ביליון משתמשי האתר בכל חודש. הדבר הביא לביקורת לפיה החברה לא עושה מספיק כדי להילחם באלימות, מכירת נשק וביטויי שנאה יחד עם דברים נוספים שהיא מנעה בשנים האחרונות. קוקס תמך בגישה כשאמר כי פייסבוק השקיעה רבות כדי להפוך זאת לפשוט, "לאפשר לאנשים לדווח על דברים כפי שהם רואים אותם". יחד עם זאת, הוא הודה שהמערכת לא מושלמת והוסיף כי "אנחנו ממשיכים לעבוד ולפתח את המערכת".

תאפשר יותר תכנים בעלי עניין לציבור | צילום: fotolia

בינואר אסרה פייסבוק על מכירות נשק בין משתמשים אך בפועל התקשתה למנוע מהן להתקיים. לאחרונה דווח כי עובדי פייסבוק לא היו מרוצים מכך שפוסטים שפורסמו על ידי המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, הושארו לאחר שדווחו כפוגעניים והפרו את מדיניות החברה במה שהוגדר כנאום שנאה. בתגובה לסיפור, פייסבוק פרסמה פרטים נוספים על מדיניות ההתערבות שלה בהקשר לנאומי בחירות מסעירים, "בשבועות הבאים אנחנו מתכוונים להתחיל לאפשר יותר פריטים שאנשים מציעים כחדשותיים, משמעותיים או חשובים לעניין הציבור, גם אם הם עלולים להפר את הסטנדרטים שלנו", אמר גורם רשמי בחברה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן