שתיית יין במהלך סגר הקורונה | צילום: Shutterstock
שתיית יין במהלך סגר הקורונה | צילום: Shutterstock

לחיים: כך הובילה הקורונה לזינוק היסטורי בשוק היין העולמי

הרגלי השתייה החדשים בתקופת המגפה העולמית יצרו טרנדים חדשים בענף: ממשקאות משכרים בפחית ועד לעלייה בהיקף תיירות היין ברחבי העולם - אלו כל המגמות החדשות בתחום

מגפת הקורונה יצרה הרגלים חדשים לכולם, חלקם טובים וחלקם פחות, בעיקר בשל הצורך של רבים למצוא מקום מפלט כלשהו. לכן, חלקנו פיתחנו התמכרות חדשה לסוכר, החלו לעשן יותר מידי או התחילו לשתות יין. בלי הפסקה. ואכן, נראה כי הפתרון האחרון קסם לרבים, במהלך מגפה העולמית נרשמה עלייה אדירה בהיקף רכישות היין ברחבי העולם, מה שהשפיע באופן ניכר על תעשיית היין העולמית ובעיקר לחנויות אונליין ליינות.

החל מחודש מרץ 2020, בעיצומם של הסגרים ברחבי העולם שלוו בסגירתם של מקומות הבילוי, הברים והמסעדות, היקף מכירות היין באינטרנט הרקיע שחקים. לפי נתונים של חברת Nielsen Data, היקף מכירות היין ברחבי העולם בחודש הזה בלבד עלה ב-243%. בשיא מדיניות הסגרים בחודש אפריל, היקף המכירות העולמי זינק וחצה את ה-500%.

Wine Access הוא מותג יין קטן שמוכר את מוצריו אונליין, שהחל לעבוד במודל של מנויי יין חודשיים החל מ-2019. החברה, שהוקמה בשנת 2004, מוכרת יינות בלמעלה מ-44 מדינות ברחבי ארה"ב.

תכנית המנויים הבסיסית ביותר שמציעה החברה היא משלוח של שישה יינות מידי רבעון. היינות הייחודיים נבחרים על ידי שישה מומחים בתחום. כמו כן, לחברה יש שיתוף פעולה מעניין בשיתוף חברת מישלן וכן מנוי אחר הכולל משקאות בבחירתה של מדלן פוקט, מייסדת אתר Wine Folly, אחד מאתרי היין הפופולריים בארה"ב.

יין אילוסטרציה | צילום: Shutterstock
יין, התחביב המועדף בזמן הקורונה | צילום: Shutterstock

ג'ו פיש, בכיר בחברה שחוותה צמיחה אדירה בזמן הקורונה, מספר כי היקף מכירות המנויים גדל ב- 400% בתקופת הקורונה. "שמנו לב שבתקופה הזו נרשמו גם לא מעט שינויים בהרגלי השתייה של הלקוחות, והצלחנו להבחין במגמות חדשות שלא שמנו לב אליהן לפני כן. שמנו לב שלקוחות מכלל הגילאים נהנים בעיקר מיין מזן קברנה סוביניון. זה גם זן היין המוביל מבחינת הפופולריות שלו באופן כללי. במקום השני נמצאים יינות מזן פינו-נואר ובמקום השלישי יינות בורדו. כמו כן, שמנו לב שהדור הצעיר יותר נוטה באופן מובחן יותר דווקא לעבר יינות לבנים או ורודים", מסביר פיש.

המחוזות המועדפים על הלקוחות השונים הם כמובן המחוזות המוכרים והידועים בטיב היין שלהם. בראש הרשימה ניתן למצוא יינות המגיעים מבורדו, מחוז טוסקנה, בורנדי ושמפיין. נראה כי הקהל הצעיר חובב במיוחד יינות מוגזים, ובמהלך הקורונה, מספר פיש, נראתה עליה חדה בצריכה של יינות ממחוז שמפיין.

מחוז טוסקנה צילום: Shutterstock
מחוז טוסקנה. צובר עוד ועוד פופולריות כיעד תיירות עם הסרת הסגרים ברחבי העולם | צילום: Shutterstock

למרות הבחירות המועדפות הנפוצות, מודל ה"שתיין החדש" שנוצר בתקופת הקורונה לא חושש להתנסות בטעמים חדשים ובמותגים ממדינות מרוחקות. "בתקופה הזו ראינו שהייתה עליה גם ברכישה של יינות שמגיעים ממדינות אחרות, כמו למשל עלייה בביקוש ביינות מניו-זילנד או מהאיים הקנרים. יש כל מיני טרנדים חדשים שסיקרנו אנשים בתקופה הזו, כי אנשים חיפשו חידושים וריגושים, אז הרבה מותגים פחות מוכרים התחילו לצבור תאוצה", מסביר פיש.

"שוק היין נהנה מצמיחה חסרת תקדים בין שנת 2019 ל-2020, ואני צופה שנמשיך לראות את הצמיחה הזו. כיום, צרכני היין לא מחפשים רק לקנות יינות זולים ש'עושים את העבודה'. הם מוכנים להשקיע בבקבוקים איכותיים יותר, שמחירם יכול להגיע לעתים בין 100-300 דולר ליחידה. זה קורה בכל טווח גיל, אנשים פשוט אוהבים להנות ממשקאות איכותיים", אמר לסיכום.

שותים ומטיילים

העלייה החדה במכירות אינה ההשפעה היחידה של הקורונה על שוק היין. עם פתיחתה ההדרגתית של התיירות ברחבי העולם, נראה כי יש עלייה ניכרת בביקוש לסיורי יין וטיולי יין. במחוז ונטו שבאיטליה למשל, שנחשב למחוז לאחד ממחוזות היין המפורסמים בארץ המגף וידוע לטובה ביינות הפרוסקו המבעבעים שמיוצרים בו, נרשם ביקוש אדיר לטיולים קבוצתיים של תיירות פנים וחוץ.

המחוז, שמשובץ לאורכו ולרוחבו ביקבים, חנויות ומרכזי מבקרים שמהווים גן עדן לחובבי יין, הפך לאחרונה ליעד פופולרי במיוחד אליו מגיעים עוד ועוד תיירים צמאים.

"איטליה היא בין חמשת המדינות המתוירות ביותר בעולם, באופן קבוע מזה שנים. מיליוני תיירים מגיעים לבקר בה מידי שנה. לאחרונה יש גידול ניכר ומשמעותי בתיירות היין במדינה, וזה הוביל לעלייה בכמות היקבים החדשים שנפתחו לאחרונה, בייחוד במחוז ונטו. יש המון מקומות בילוי שסובבים סביב עולם התוכן של היין, וזה מושך לפה עוד ועוד תיירים", מסבירה ג'ני נבוסו, בכירה בחברת התיירות האמריקאית-איטלקית (IACCW).

גם מכירות היינות המקומים נסקה במהלך השנה האחרונה. "הצרכנים אוהבים את הסוגים השונים של היינות המבעבעים, הטעם שלהם מגוון. יש יינות עם ארומה מאד פירותית ועדינה לצד יינות יותר ארומטיים ומורכבים, יבשים יותר. הנקודה המרכזית היא שיש מענה הולם לכולם. ההצלחה המסחרית של יין פרוסקו למשל מאד ניכרת בשנה האחרונה. גם במחוז שמפיין רואים מגמה דומה, הן בעלייה בהיקף התיירות הנכנסת לאזור והן בעלייה בהיקף המכירות של המשקאות שמגיעים מכאן", מסביר הסומלייה אלסנדרו טרוקולי.

יין בפחית | צילום: Shutterstock
יין בפחית. טרנד חדש שנולד בצל המגפה העולמית | צילום: Shutterstock

טרנדים חדשים

העלייה בביקוש ליין באה לידי ביטוי גם ביצירה של מוצרים חדשים ויצירתיים יותר. בחודש שעבר השיקה חברת מייסי מאק ליין של יינות בפחית. החברה, שנוסדה בקנזס סיטי שבמיזורי, החלה לשווק את המשקאות במרכולים ברחבי ארה"ב.

זה משקה קיצי, מסבירים בחברה, אבל הוא יישאר רלוונטי גם בהמשך השנה, בעיקר בעקבות הרגלי השתייה החדשים שסיגלו לעצמם האמריקאים בצל המגפה."מדובר ביינות קלילים, לא זנים אקסקלוסיביים במיוחד. אנחנו רוצים שכולם ירגישו בנוח לשתות את המשקאות האלו".

"זה יין כיפי, בין אם שותה אותו מישהו שמאד מבין ביין ושותה יין איכותי במשך שנים, או שמדובר באדם צעיר שרק רוצה לבלות ולהירגע עם משקה משכר. אנחנו מציעים פשוט לפתוח פחית, להישען אחורה ולהנות", אמרה קלי פלוורס, אחת ממייסדות החברה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן