ללא הפתעות: בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה בשיעור של 0.1%

בנק ישראל הודיע היום (16:00), כי הריבית לחודש ינואר 2016 תישאר ברמת 0.1%, זאת ללא שינוי כפי שצפו האנליסטים. במסיבת עיתונאים בה נאמה הנגידה, היא הסבירה את השיקולים לאי העלאת הריבית, וכן את המדיניות המוניטרית של בנק ישראל. כזכור, מוקדם יותר החודש, הודיע הבנק המרכזי בארצות הברית כי יעלה את הריבית לאחר כעשור בו לא חל בה שינוי.

בבסיס ההחלטה של בנק ישראל, המדיניות המוניטרית שנועדה להחזיר את האינפלציה ליציבות מחירים ברמת 1%-3%. יעד נוסף של בנק ישראל, הוא תמיכה בצמיחה במשק, לצד שמירה על יציבות פיננסית.

בין הגורמים שהביאו לאי שינוי הריבית, ניתן למנות את הבאים:

הציפיות האינפלציוניות לטווחים הקצרים שבו לרדת החודש, לאור התחדשות ירידת מחירי הדלק בעולם, וכן הפחתות מחירים שיזמה הממשלה. כמו כן, סביבת הצמיחה של התקופה האחרונה ברמת 2.5%, נמשכת גם ברבעון הרביעי, כאשר השפעת המצב הבטחוני מוגבלת בעיקר לתיירות. באשר לייצוא, נתון נוסף בבסיס השיקולים של בנק ישראל לאי העלאת הריבית, צוין כי הנתונים האחרונים מצביעים על מגמה חיובית, אך אינם מפצים על חודשים קודמים. נתון נוסף, מלמד כי בכל הנוגע לשוק התעסוקה, התמונה המצטיירת הנה חיובית. הבנק אף התייחס בשיקוליו לתמונת הכלכלה העולמית אשר ממשיכה להצביע על שיפור מסוים בפעילות בשווקים המפותחים, לעומת המשך האטה במשקים המתעוררים.

בנוסף, הדיון המוניטרי שהתקיים לקראת סוף נובמבר 2015, הציג נתונים לפיהם השקל נחלש ב-0.4% מול הדולר, וב-3% בקירוב מול האירו. ולבסוף, עליית מחירי הדירות אשר עלו בשנה האחרונה ב-7%, השפיעו על ההחלטה. זאת, כאשר היקף נטילת המשכנתאות מוסיף להיות גבוה. ברבעון השלישי אף נרשמה רמה גבוהה של פעילות בענף הבנייה, וזו אף צפויה להימשך. 

פלוג. הותירה את הריבית ללא שינוי | צילום: אריק סולטן 

במסיבת העיתונאים שהתקיימה בשעה האחרונה, אמרה הנגידה כי: "שלושת החודשים האחרונים היו עמוסים באירועים, התפתחויות גיאופוליטיות וביטחוניות אשר הגבירו את אי הוודאות". עוד הוסיפה: "אי הוודאות לגבי מדיניות הבנקים המרכזיים התפוגגה במקצת כאשר הפד וה-ECB סימנו מדיניות מוניטרית לעתיד הקרוב. העמקת ההרחבה באירופה והעלאת הריבית בארה"ב מסמנת מסלול של היפרדות בין הגושים המוניטרים הגדולים". כזכור, לפני מספר שבועות הודיע הבנק המרכזי באמריקה כי לאחר עשור בו הריבית נותרה על כנה, היא תעלה במספר פעימות, כאשר ההעלאה הראשונה עמדה על 0.25%.

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי באפסילון אמר למגזין פורבס בעקבות החלטת הריבית, כי: "המודלים של בנק ישראל "מיישרים קו" עם המציאות ותחזיות הצמיחה והאינפלציה מונמכות לעומת התחזית הקודמת. תחזית הצמיחה ל 2016 הונמכה בחצי אחוז (!) לעומת התחזית הקודמת מה שמשקף סביבה כלכלית ממותנת מאוד שתותיר את הריבית ברמתה הנוכחית ואולי אף למטה מזה עוד זמן רב".

אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי של הלמן אלדובי מסר: "בנק ישראל מבין שהורדת הריבית לא תתרום לצמיחה, ומשאיר לעצמו כדור אחרון במחסנית".

מבנק ישראל נמסר: "בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם, ובשווקים הפיננסיים, וישתמש בכלים העומדים לרשותו, תוך בחינת הצורך בשימוש בכלים שונים, על מנת להשיג את מטרותיו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן