ללא שינוי, פעם נוספת: בנק ישראל הותיר את הריבית במשק על כנה

בנק ישראל פרסם לפני שעה קלה את החלטת הריבית במשק לחודש פברואר, לפיה הריבית תישאר ללא שינוי פעם נוספת, ותעמוד על רמה של 0.25%. הוועדה המוניטרית בבנק ישראל משלימה בכך רצף של חמישה חודשים רצופים ללא שינוי הריבית במשק – כשגם הפעם, עיקר ההערכות המוקדמות במשק חזו את החלטתה של הוועדה.

על פי הודעת הבנק, הסיבות העיקריות אשר עמדו בבסיס החלטתו היו שורה של אינדיקטורים חיוביים באשר למצבו של המשק הישראלי במהלך החודשים האחרונים, ובאשר לקצב הצמיחה הצפוי במשק. בנוסף, גם הזינוק בשער הדולר למול השקל ממשיך לתמוך בהותרת הריבית הנמוכה במשק, ולכך ניתן להוסיף גם את העלייה במחירי הדיור – ואת חששם של אנשי הבנק כי שינוי רמות הריבית יביא לזינוק נוסף במחירים אלו.

קרנית פלוג. נותרה ללא תחמושת? | צילום: דוברות הכנסת

אחת הסוגיות המסקרנות היתה באשר לצעדים נוספים אשר עשוי הבנק לנקוט בכדי לעודד את הצמיחה במשק, מלבד הורדה נוספת של הריבית. בחודש שעבר, כזכור, הושמעו לא אחת הערכות שונות כי בבנק יחליטו על נקיטת מדיניות הרחבה כמותית – דוגמת זו אשר נקט הבנק המרכזי האמריקאי, וזו אשר הושקה בסוף השבוע האחרון על ידי נגיד הבנק האירופאי המרכזי, מריו דרגי. אך כאמור, לפחות בינתיים נראה כי בבנק חשים כי השמירה על רמת הריבית הנמוכה משיגה את יעדיה – ומתכוונים להמשיך ולשמור על רמה זו, לפחות חודש אחד נוסף.

"בנק ישראל נשאר ללא תחמושת ועכשיו כשהתותחים מעבר לים רועמים הוא פשוט חסר אונים", אמר בתגובה להחלטת הבנק שמואל בן אריה, מנהל תחום המחקר בקבוצת פיוניר. "לאחר ההחלטה על הרחבה כמותית באירופה וסיום שנה קלנדרית באינפלציה שלילית, בנק ישראל מחויב להגיב, הבעיה היא שאין לו איך כי גם הורדת ריבית כמעט ולא תהיה אפקטיבית. לגבי הרחבה כמותית, עליה כבר רמז בנק ישראל לפני מספר חודשים, לדעתי מדובר במהלך קשה מאוד לביצוע במשק כה קטן אשר דורש תעוזה ויצירתיות רבה מקברניטי בנק ישראל. יהיה מעניין מאוד לראות האם בנק ישראל ילך לכיוון זה. בסופו של יום, נראה כי סביבת ריבית נמוכה תלווה אותנו בתקופה הקרובה וכי אין חשש מהעלאת ריבית אגרסיבית", המשיך.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן