למרות השחיקה בהכנסות: חברות הסלולר הרוויחו 251 מיליון שקל במצטבר ברבעון הראשון

הכנסות חברות הסלולר הגדולות המשיכו לרדת ברבעון הראשון של 2013. למרות ההערכות על התמתנות התחרות בשוק, נראה כי החברות הוותיקות ממשיכות לסבול מהירידה בתעריפי השירותים בענף.

היום דיווחה חברת פרטנר על צניחה של 79% ברווח הנקי ל-31 מיליון שקל, כשגם בסלקום ובפלאפון המצב דומה. הרווח של סלקום ברבעון הראשון הסתכם ב-67 מיליון שקל, בהשוואה ל-173 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. הרווח של פלאפון ירדו ב-29% ל-153 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2013. עם זאת, בסיכומו של דבר, שלוש החברות נותרו רווחיות, והרוויחו יחד 251 מיליון שקל

"הדוחות שפורסמו על ידי חברות הסלולר הגדולות הדגישו שוב את הסביבה התחרותית והמאתגרת בה הן פועלות", מסביר אנליסט התקשורת ומנהל המחקר של בית ההשקעות אי.בי.אי. לדבריו, "בדוחות באים לידי ביטוי באופן מובהק השפעות הרגולציה בענף והמבצעים של החברות". 

גורמים אלה באו לידי ביטוי בצניחה בהכנסות החברות הגדולות ממנויים סלולריים, בירידה דרמטית במספר המנויים וכן בירידה מהכנסות מציוד. שלושת החברות הגדולותרשמו ברבעון הראשון ירידה גם בהכנסה הממוצעת ממנוי סלולר. הירידה נובעת מהשחיקה המתמשכת בתעריפי שירותי הסלולר של החברות.


צילום: ארטיום דגל

ההכנסה הממוצעת של פרטנר ממנוי הסתכמה ברבעון הראשון ב-82 שקלים, ירידה של 19% הרבעון האחרון של 2012. בסלקום ירדה ההכנסה הממוצעת מלקוח ב-16% ל-75.9 שקלים ובפלאפון הסתכמה ההכנסה ממנוי ב-86 שקלים לעומת 89 שקלים ברבעון הקודם. 

גם ברבעון הראשון של השנה ממשיכות החברות הגדולות לדווח על ירידה בסיסי המנויים שלהן. מצבת המנויים של פרטנר ירדה בתקופה זו ב-44 אלף ל-2.93 מיליון, סלקום דיווחה על ירידה של 33 אלף לקוחות ובפלאפון הסתכמה מצבת המנויים ב-2.7 מיליון לקוחות. 

עקב התחרות האינטנסיבית של החברות מול השחקניות החדשות בשוק, בראשן גולן טלקום והוט מובייל, במרבית החברות ממשיך שיעור נטישת מנויי הסלולר לעלות. ברבעון הראשון הסתכם שיעור הנטישה בסלקום ב-9.4%, בהשוואה ל-6.3% ברבעון המקביל אשתקד, בפלאפון שיעור הנטישה עמד על 7.2, לעומת 5.9% ואילו בפרטנר נרשמה דווקא ירידה בשיעור הלקוחות הנוטשים מ-10.9% ברבעון הראשון של 2012 ל-10.4% ברבעון הראשון של השנה הנוכחית.

במקביל דיווחו החברות על המשך תהליכי התייעלות אינטנסיביים. כך למשל, חברת פרטנר פיטרה 624 עובדים ברבעון זה ובך הכל צמצמה 3,816 משרות בשנה וחצי האחרונות.

אולם חשוב לציין כי התחרותיות בשוק הסלולר באה לידי ביטוי גם בדוחות החברות החדשות יותר בשוק. כך למשל חברת הוט דיווחה כי ברבעון הראשון ירדה ההכנסה הממוצעת שלה מלקוח סלולר ב-28 שקלים והסתכמה ב-82 שקלים. מצבת המנויים של הוט עמדה בסוף הרבעון הראשון על 758 אלף לקוחות. 

לאחרונה ציינה חברת גולן טלקום שנה לכניסתה לשוק הסלולר בישראל. מנכ"ל החברהמיכאל גולן הודיע כי לגולן טלקום יש כבר כ-260 אלף לקוחות. גולן התחייב להמשיך את הוזלת מחירי הסלולר ואמר כי "60% מהישראלים עוד לא הצטרפו למהפכה. אנחנו רק באמצע הדרך".

עם זאת, במבט קדימה האנליסטים צופים דווקא התאוששות של החברות הגדולות בשוק הסלולר. לדברי ליכט, "שנת 2013 תמשיך להיות קשה אך אנו צפויים לראות השפעה פחות חזקה של התחרותיות בשוק על תוצאות החברות. קשה להאמין שרמת המבצעים הנוכחית תמשך ב-2014". 

לטענת  האנליסטית של חברת אקסלנס ברוקראז' ליאת גלזר "יתכן שסלקום ופרטנר יעברו להפסד ברבעון השני של השנה, בין היתר בשל מדד מחירים נמוך המאפיין תקופה זו, אולם ברבעון השלישי נראה התייצבות". עוד מוסיפה גלזר כי "עדיין לא ברור מתי נראה התאוששות של החברות הגדולות".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן